Jag har en enkel liten vedklyv som manövreras med två händer, strömbrytare och spak. Nu ville inte strömbrytaren slå av när jag släpper knappen och då vill ju inte kolven gå tillbaka efter klyvningen heller. Knappen har en liten gummihuv - kan det bero på att det har kommit in fukt eller är den trasig? Den är flera år gammal men har nog inte körts mer än 20 timmar.

• Diagram över en vedklyv med betecknade delar som kontrollspak, strömbrytare och lyfthandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Öppna lådan där strömbrytaren sitter och kolla så att knappen inte kärvar. Ny knapp för 22mm hål går att hitta för en hundralapp

Redigerat:
  • Gilla
Ögonaböj
  • Laddar…
Claes Sörmland
En sån där strömbrytare har jag bytt på just en liknande vedklyv och av samma skäl. Tyvärr var tryckknappen i den dimensionen inte i produktion fortfarande men jag köpte en snarlik och karvade bort lite plast så att den passade.

• Gilla
Ögonaböj
  • Laddar…
Och för att inte anstränga "tryckfingret" för mycket, så kan man limma på ett gångjärn och montera på ett handtag + extra limmad "plupp" , som trycker på strömbrytaren. Allt blir MYCKET behagligare då.
DIY modifierad vedklyv med monterat gångjärn och handtag för enklare användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ögonaböj och 1 till
  • Laddar…
Ö Ögonaböj skrev:
Jag har en enkel liten vedklyv som manövreras med två händer, strömbrytare och spak. Nu ville inte strömbrytaren slå av när jag släpper knappen och då vill ju inte kolven gå tillbaka efter klyvningen heller. Knappen har en liten gummihuv - kan det bero på att det har kommit in fukt eller är den trasig? Den är flera år gammal men har nog inte körts mer än 20 timmar.
När jag väl kommit igång, är det inte lätt att stänga av mig, sån är jag.

• Haha
Ögonaböj och 1 till
  • Laddar…
Jag öppnade elboxen och meckade ut knappen. Strömbrytaren som knappen trycker ner hade fastnat i nerfällt läge. Lite 5-56 löste biffen så nu tuffar den på som den ska.

• Gilla
Petteri Koste och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.