5 389 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Komplettera gammalt mätarskåp med normkomponenter
En liten regelfråga. Är det OK att sätta normkomponenter direkt i ett gammalt mätarskåp, utan kapsling? Det är alltså typen mätarskåp ute på en stolpe, med mätare och en liten plåtkapsling med huvudbrytare och huvudsäkringar i. Det finns ingen DIN-skena men det finns plats att montera en. Skåpet är ej låst (ej heller med "rittallås"), utan det är den gamla modellen med en liten hake nedtill (med ögla för hänglås) och en frontplåt som glider ned.
Målet är att sätta ett CEE-uttag och ett vanligt uttag på stolpen med minsta rimliga ansträngning, utan att det för dess skull blir regelvidrigt/osäkert. Det behövs en jordfelsbrytare och dvärgbrytare alternativt diazedhållare för DIN-montage. Jag vill helst undvika att bygga en komplett central och det är alldeles för lång väg till befintlig gruppcentral. Jag kanske kan få in en liten plastkapsling i fasadskåpet. Dock undrar jag om detta verkligen behövs, eller om mätarskåpets egen kapsling är tillräcklig?
Servicekabeln är en fyrledare och stigaren till huvudcentralen inomhus är också en fyrledare. Idén är att sätta dit en EKS525 och bygla PE och N, ansluta PEN på stigaren till PE och koppla jordfelsbrytaren direkt till fasplintarna och N. Sedan koppla dvärgbrytaren (eller diazedhållarna) med RK direkt från JFB och ansluta utgående kablar direkt på uttagen/plintarna.
Målet är att sätta ett CEE-uttag och ett vanligt uttag på stolpen med minsta rimliga ansträngning, utan att det för dess skull blir regelvidrigt/osäkert. Det behövs en jordfelsbrytare och dvärgbrytare alternativt diazedhållare för DIN-montage. Jag vill helst undvika att bygga en komplett central och det är alldeles för lång väg till befintlig gruppcentral. Jag kanske kan få in en liten plastkapsling i fasadskåpet. Dock undrar jag om detta verkligen behövs, eller om mätarskåpets egen kapsling är tillräcklig?
Servicekabeln är en fyrledare och stigaren till huvudcentralen inomhus är också en fyrledare. Idén är att sätta dit en EKS525 och bygla PE och N, ansluta PEN på stigaren till PE och koppla jordfelsbrytaren direkt till fasplintarna och N. Sedan koppla dvärgbrytaren (eller diazedhållarna) med RK direkt från JFB och ansluta utgående kablar direkt på uttagen/plintarna.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Ska de vita tåtarna föreställa nå matningar? Tycker det mesta ser ganska märkligt ut..........
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Kapslingen är väl inte världens bästa, och inte dess innehåll heller. Några dvärgar förändrar inte speciellt mycket men jag skulle ändå rekommendera en liten kapsling i endera hörn. Av det som syns på bilden verkar det faktisk vara trådskyddat. Nakna dvärgar skulle sänka kapslingsklassen till fingerskydd. Får du plats med kapslingen nere till vänster kan den även inhysa fördelningsplint så att även den blir lite bättre skyddad. PEN-plinten på bild kan du då ersätta för att få bättre plats.
Jag håller med om att mycket går att önska om skåpet som sådant. Detta är ute på landet och sista halvan av förra seklet bodde nog ingen här permanent.
Har du något tips på en kapsling som inte är så skrymmande? Skåpet är 400 brett, så kapslingen får gärna vara < 350 och gärna max 160 hög. Har kikat på denna.
Även rekommendationer på fördelningsplintar mottages.
Har du något tips på en kapsling som inte är så skrymmande? Skåpet är 400 brett, så kapslingen får gärna vara < 350 och gärna max 160 hög. Har kikat på denna.
Även rekommendationer på fördelningsplintar mottages.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag har tyvärr inga produkttips. Försök hitta en liten kapsling med bra PE- och N-plint som kan användas. Då är det bara fasledarna som ev behöver en egen plint, och det kanske finns nån smäckrare, se "plintar" under lista 22. Man kan också använda ingången på JFBn - det blir ju bara två trådar där då. Bredden kan du få ned genom att välja en PSA.
Ett problem för dig är var du ska komma åt att ansluta på mätt sida, märklig inkoppling med kabeln direkt mot mätaren. Om du ska göra något vettigt där bör du försöka få till en avgreningsplint efter mätaren där du får ordning på PEN och ev direkt delar upp den där och de tre faserna. Passar bra att gå med din utgående femledare från den punkten och samtidigt till din lilla nya del som går att passa in i nedre vänstra delen.D Decamber skrev:
Får kanske passa på att säga att det inte är ett lämpligt hempularjobb särskilt som du verkar osäker också. Det finns professionella delar som skulle passa fint att bygga med över hela nedre delen full bredd och höjd upp mot mätaren då får man allt i ett svep, en kapsling och klart. Inget som är så lätt att få tag på kanske i de vanliga kanalerna men oavsett om du gör något måste du få till något att koppla mot efter mätaren till att börja med.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja, och anslutningen till mätaren ligger under plomberat lock ser det ut som. Jag tror inte det är nåt problem att be nätägaren plombera på nytt efter arbetet, men är nätägaren kinkig krävs en av dem godkänd elinstallatör.
Tack för svaren. Måste första korrigera mitt påstående att utgående kabel (den nedre) är en fyrledare - den är så klart en femledare men nolla och jord ligger ihop. Bra idé att separera dessa här i mätarskåpet.
Jag vill även passa på, lite sådär med svansen mellan benen, att erkänna att jag är behörig installatör (och registrerad hos nätägaren). Jag vet även hur jag skulle ha gjort om jag fick skicka fakturan till någon annan, men då jag är lite småländsk vill jag i detta fall komma billigare undan. Jag känner mig även lite osäker och att jag trampar runt lite i en gråzon (särskilt när den befintliga installationen ser ut som den gör), därför ville jag rådfråga er som kanske jobbar med detta mer till vardags (jag tillhör en annan gebit). Hellre fråga och skämmas än att göra nånting dumt (eller för dyrt...)
Med det sagt så tar jag gärna emot även ”proffsiga” förslag då jag har tillgång till fackhandeln.
Jag vill även passa på, lite sådär med svansen mellan benen, att erkänna att jag är behörig installatör (och registrerad hos nätägaren). Jag vet även hur jag skulle ha gjort om jag fick skicka fakturan till någon annan, men då jag är lite småländsk vill jag i detta fall komma billigare undan. Jag känner mig även lite osäker och att jag trampar runt lite i en gråzon (särskilt när den befintliga installationen ser ut som den gör), därför ville jag rådfråga er som kanske jobbar med detta mer till vardags (jag tillhör en annan gebit). Hellre fråga och skämmas än att göra nånting dumt (eller för dyrt...)
Med det sagt så tar jag gärna emot även ”proffsiga” förslag då jag har tillgång till fackhandeln.
Intressant att du är behörig installatör, men mycket klokt att fråga istället för att göra något du är osäker på.
Jag är definitivt inte behörig installatör och jag är inte särskilt småländsk heller i så många avseenden. Visst kan det vara lockande att komma billigare undan men är det inte att vara dumsnål ibland?
Jag hade brutit på inkommande säkringar och flyttat upp mätartavlan. Därefter installerat en mindre normkapsling under säkringarna/mätaren där en fördelningsplint samt JFB/dvärgar får plats. Ja, det kostar runt tusenlappen i material men det blir proffsigare och skyddat för nyfikna (barn) med tanke på att skåpet inte ens har ett lås. En annan fördel är att du, om du väljer en lite bredare kapsling, borde kunna knöka in en huvudbrytare också och få möjlighet att ha den efter mätaren som dagen standard föreskriver.
Om skåpet är > 380 mm invändigt så borde du kunna knyckla in t.ex. denna från malmbergs i 1x18-utförande vilket ger dig tillräckligt med plats för 355 kr (kapslingen).
https://www.elbutik.se/product.html/normkapsling-ip30-2?category_id=1844
Är det trängre så kanske det går att flytta upp huvudsäkringslådan lite och köra med 2x13 istället.
Jag är definitivt inte behörig installatör och jag är inte särskilt småländsk heller i så många avseenden. Visst kan det vara lockande att komma billigare undan men är det inte att vara dumsnål ibland?
Jag hade brutit på inkommande säkringar och flyttat upp mätartavlan. Därefter installerat en mindre normkapsling under säkringarna/mätaren där en fördelningsplint samt JFB/dvärgar får plats. Ja, det kostar runt tusenlappen i material men det blir proffsigare och skyddat för nyfikna (barn) med tanke på att skåpet inte ens har ett lås. En annan fördel är att du, om du väljer en lite bredare kapsling, borde kunna knöka in en huvudbrytare också och få möjlighet att ha den efter mätaren som dagen standard föreskriver.
Om skåpet är > 380 mm invändigt så borde du kunna knyckla in t.ex. denna från malmbergs i 1x18-utförande vilket ger dig tillräckligt med plats för 355 kr (kapslingen).
https://www.elbutik.se/product.html/normkapsling-ip30-2?category_id=1844
Är det trängre så kanske det går att flytta upp huvudsäkringslådan lite och köra med 2x13 istället.
OK, inkommande är ovanifrån.
Jag skulle välja något typ en hager minikapsling, 8 modulers (eller så stor som ryms)
Slita bort dosan under säkringarna och plinten.
Sätta minikapslingen kloss mot servissäkringslådan uppåt och kloss mot mätaren åt höger.
Sen trycka in en 3-fasig personskyddsautomat i lådan och en fördelningsplint.
Nu ser det för hemskt ut i skåpet, knappt godkänt. Gör du som jag föreslår får du in all enkelisolerad ledare bakom olika kåpor.
tommibs förslag var också bra, egentligen bättre, ty då kan man sätta elmätaren mot servissäkringslådan, eller ha en kort kabelstump dit, ty elbolaget gillar nog inte att man drar in omätt ström i en kapsling på det viset jag föreslog. Fast mitt förslag var ju dock bättre än nuläget åtminstone.
Men den 4-poliga PSA går ju att ta även då.
Jag skulle välja något typ en hager minikapsling, 8 modulers (eller så stor som ryms)
Slita bort dosan under säkringarna och plinten.
Sätta minikapslingen kloss mot servissäkringslådan uppåt och kloss mot mätaren åt höger.
Sen trycka in en 3-fasig personskyddsautomat i lådan och en fördelningsplint.
Nu ser det för hemskt ut i skåpet, knappt godkänt. Gör du som jag föreslår får du in all enkelisolerad ledare bakom olika kåpor.
tommibs förslag var också bra, egentligen bättre, ty då kan man sätta elmätaren mot servissäkringslådan, eller ha en kort kabelstump dit, ty elbolaget gillar nog inte att man drar in omätt ström i en kapsling på det viset jag föreslog. Fast mitt förslag var ju dock bättre än nuläget åtminstone.
Men den 4-poliga PSA går ju att ta även då.
Klicka här för att svara