1 568 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Koppla 2 till 1 brytare?
Hej,
Jag har 2 brytare på toaletten, en går till dimmer som driver halogenspottar i taket en går till lysrör ovanför vasken.
Bilder : https://imgur.com/a/z1q6Kni
Önskemålet är att slå på/av allt på en av brytarna medan den som styr halogen dimmer fungerar som idag, d.v.s till/från och dimmiställning. Det skulle innebära att även om man huvudsakligen använder brytare som är på/av allt så kan man fortfarande ändra dimmningen på andra knappen och man kan välja att bara ha hallogen.
Är detta möjligt? Hur isåfall? Om inte, vad skulle ni valt för alternativ?
Jag har 2 brytare på toaletten, en går till dimmer som driver halogenspottar i taket en går till lysrör ovanför vasken.
Bilder : https://imgur.com/a/z1q6Kni
Önskemålet är att slå på/av allt på en av brytarna medan den som styr halogen dimmer fungerar som idag, d.v.s till/från och dimmiställning. Det skulle innebära att även om man huvudsakligen använder brytare som är på/av allt så kan man fortfarande ändra dimmningen på andra knappen och man kan välja att bara ha hallogen.
Är detta möjligt? Hur isåfall? Om inte, vad skulle ni valt för alternativ?
Dimmersodan har 2 ingångar för ledare, en som ska styras av impuls eller återfjändrande knapp vilket den är kopplad på just nu och en som ansluts till vanligt strömbtyare. Skulle man kunna göra så att man koppla in den vanliga ofjädrade brytare som vanligen går till lysrör så den även går till dimmerns anslutning för vanlig strömbrytare? Det betyder såfall att dimmer har 2 st L anslutningar samtidigt.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag har svårt att se vad du vill uppnå, det verkar saknas information. Har du två helt separata strömbrytare ev en liten bit ifrån varandra eller har du en (1) tvåvägs strömbrytare där ena vippan är återfjädrande?
Hur din befintliga dimmer fungerar tar man bäst reda på genom att läsa bruxet. Om du kan länka till det här så kan vi hjälpa till att läsa. Men som sagt, vad är problemet?
Hur din befintliga dimmer fungerar tar man bäst reda på genom att läsa bruxet. Om du kan länka till det här så kan vi hjälpa till att läsa. Men som sagt, vad är problemet?
Det är 2 brytare som sitter vertikalt intillvarandra. Översta brytare är återfjädrande och går till en Eltako eud61nps dimmer som går vidare till spottar i taket. Den undre brytaren går till ljusrör över vasken utan dimmer.
Vad jag ville uppnå var att undre brytare reglerar alla lampor, d.v.s spottar och ljusrör utan dimmer. Samtidigt ville jag att den övre brytaren skulle fungera som tidigare d.v.s brytare och dimmer för spottarna.
Jag fick dock inte till önskemålet, istället kopplade jag ur övrebrytare helt medan undrebrytare styr alla lampor. Det är fortfarande möjligt att dimma spottarna men det är lite mer komplicerat.
Vad jag ville uppnå var att undre brytare reglerar alla lampor, d.v.s spottar och ljusrör utan dimmer. Samtidigt ville jag att den övre brytaren skulle fungera som tidigare d.v.s brytare och dimmer för spottarna.
Jag fick dock inte till önskemålet, istället kopplade jag ur övrebrytare helt medan undrebrytare styr alla lampor. Det är fortfarande möjligt att dimma spottarna men det är lite mer komplicerat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag tänker då att en tvåvägs strömbrytare skulle uppfylla dina önskemål? Ett ställe att lägga handen på.
Ett sätt är att byta dimmerpucken till en Plejd dim01 samt en ctr01 på den andra armaturen och köra ett scenario med dubbelklick för att släcka allt på ena brytaren, dubbelklick på den andra för att tända allt samt att vardera fungerar som vanligt med återfjädrande brytare.
Kostar en slant dock
Kostar en slant dock
Låter som att det blir både dyrare och mer komplicerat, tack för tipset dock!macgunde skrev:
Aha! så en dubbelbrytare(utan fjäder) så att man kan slå på/av samtidigt som om det var 1 brytare. Det låter som en klart naturligare lösning. Den övre brytare hade man kunnat byta ut mot en rörelsedetektor in de inte varit så fasligt dyra, troligen får det bli en täckplatta istället.Bo.Siltberg skrev:
Efter som vi skippar fjädern så borde det vara lika komplicerat att dimma som det är i nuvarande lösning vilket jag ser som en fördel efter som annars dimmar folk i tid och otid.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja.
Klicka här för att svara