Sökte men tyckte inte jag hittade supertydligt svar så fick bli en ny tråd.

Har ett gammalt uttag (med skyddslock, IP-klass oklar) på inglasad balkong. Vill byta till ett dubbeluttag samt dra fram nytt uttag utanpåliggande från en befintlig kopplingsdosa. Jord och jfb finns. Får behörig person installera vanliga Schneider Exxact-uttag(IP20)? Lämpligt/olämpligt?
 

Bästa svaret

Mikael_L
Det blir en bedömningsfråga.
Det kan vara helt OK med IP21 på en inglasad balkong, men man får ge akt på hur det kan utsättas för vatten genom springor/otätheter eller om någon lucka är öppen etc.
Och jag tycker också att bedöma hur permanent inglasningen verkar vara är bra, så det inte plötsligt något år senare blir allt bortrivet och kvar är ett olämpligt eluttag.
 
  • Gilla
Zaazu
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blir en bedömningsfråga.
Det kan vara helt OK med IP21 på en inglasad balkong, men man får ge akt på hur det kan utsättas för vatten genom springor/otätheter eller om någon lucka är öppen etc.
Och jag tycker också att bedöma hur permanent inglasningen verkar vara är bra, så det inte plötsligt något år senare blir allt bortrivet och kvar är ett olämpligt eluttag.
Inglasningen får ses som permanent. Det är en stor balkong varav hälften är under "riktigt" tak (Där kommer uttagen isf sitta). Risken för direkt vattenstänk mot uttagen skulle jag bedöma som väldigt låg. Det är 2,5 meter från öppningsbara fönster till eventuella uttag. Men visst, helt öppna rutor, ösregn och 20 m/s vind så kanske...

Tolkar det som att det borde vara okej iaf?
 
Mikael_L
Jag tycker det verkar OK.

Men jag provar att vända på det också, vad är anledningen till att inte bara välja IP44 direkt, så det hela blir en icke-fråga ..?
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det verkar OK.

Men jag provar att vända på det också, vad är anledningen till att inte bara välja IP44 direkt, så det hela blir en icke-fråga ..?
Hm, när du ställer frågan så börjar jag helt klart ifrågasätta mina tankar kring utseende och enkelhet. Rimligast vore såklart att göra så. Lutar nog åt det. Tack för hjälpen!
 
Mikael_L
Det kan ju finnas flera helt OK skäl, t.ex. prisskillnaden, som kanske blir betydande ifall man inte ska sätta upp bara ett enda uttag. Eller att man råkar ha några IP21 i "bra att ha"-lådan, eller att man anser att locket kommer bli besvärligt av någon orsak, kanske att uttaget ska hanteras av någon med försämrad rörlighet/koordination eller så.
Ja det kan finnas flera olika helt giltiga orsaker till att vilja ha IP21-uttag.

Annars kan man ju tänka att ifall det känns som att man är aningens i gråzonen, vad krävs för att komma ut ur den gråa zonen, om det som krävs inte är någon speciellt stor uppoffring så kan man ju gott ändra sig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.