2 2theG skrev:
Det var nåt med köksfläkten sa förra ägaren. Därför kopplades den ur.
Det låter inte bra. Man kopplar inte ur jordfelsbrytaren pga strul med köksfläkten utan då åtgärdar man köksfläkten. Anlita en elektriker!!

• Gilla
AndersOhrt och 12 till
  • Laddar…
Skulle det här kunna ingå i dolda fel försäkringen?

S
2 2theG skrev:
Skulle det här kunna ingå i dolda fel försäkringen?
Nej. Elsystemet ingår väldigt sällan i besiktning etc. Dessutom visste du om att det var knas med elen eftersom tidigare ägare informerat om det.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Föga troligt, eftersom detta inte är ett dolt fel. Däremot borde förra ägaren ha åtgärdat detta eftersom det är hen som har ordnat med bortkopplingen av Jfb:n

Jag kanske skulle varit med uppmärksam under själva besiktningen men felen kom till min vetskap efter papperen var påskrivna då jag ringde upp tidigare ägaren om felen.

Vad som ingår i doldafelförsäkringen behöver du inte bry dig om oavsett. Den ska skydda säljarn.

2 2theG skrev:
Jag kanske skulle varit med uppmärksam under själva besiktningen men felen kom till min vetskap efter papperen var påskrivna då jag ringde upp tidigare ägaren om felen.
Då tycker jag att du ska låta han bekosta en genomgång av elen. I synnerhet som han inte talade om bristen innan ni skrev kontraktet.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det är ju så att OM den här taklampan verkligen varit imopplad mot skyddsjord, så kan den mycket väl fungera, men jordfelsbrytaren borde löst ut direkt.

Om det nu dessutom är något strul med köksfläkten, så är det mer sannolikt med en liknande (farlig) felkoppling där, än ett faktiskt fel.

Ovanligt att det uppstår jordfel i vanliga och någorlunda skötta köksfläktar skulle jag säga.

J
Borde man inte kunna koppla tillbaka jordfelsbrytaren, och sedan kortsluta gulgrön med blå för att få den att lösa ut igen. Då vet man att blå är neutral och jord gulgrön som det ska vara. Kanske fläkten fungerar fint sen med. Eller ringa en elektriker

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.