6 160 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Använda gammal batteriladdare som transformator
Intressant tanke, ligger nog något i det.
Dragaren är bra stark när jag matar den med bilbatteri, då får den all ström den vill ha . Klart klenare med batteriladdaren, men ungefär som på vanligt batteri.
Skit det här, var så nöjd när det funka först.
Dragaren är bra stark när jag matar den med bilbatteri, då får den all ström den vill ha . Klart klenare med batteriladdaren, men ungefär som på vanligt batteri.
Skit det här, var så nöjd när det funka först.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Om du har bilbatteri, varför kopplar du inte laddaren till batteriet som tänkt och sedan kör skruvdragaren från batteriet? Ett bra, normalstort bil-blybatteri kan ge 600-700A momentant utan vidare.
Det räcker med 2 dioder för helvågslikriktning om trafon har mittutag. Då jobbar trafons halvor växelvis som 2 st halvvågslikriktare.
Jag skulle gissa på att den vita platta prylen är en temperatursänkning.
Den lilla gröna skulle jag gissa är en kondensator för störningsfiltrering. Hur är den kopplad? Parallellt med primärlindningen?
Laddare utan temperatursäkning på trafon slutar ofta med överhettad och bränd trafo. Lacken kokar och smälter vilket leder till kortis på sekundäres vid långvarig överbelastning.
Finns det någon vanlig automatsäkring? Dessa brukar vara väldigt plastiga och krångla på batteriladdare.
Är transformatorn varm efter 30s så det är rimligt att ett övertemperatursskydd löser ut?
Jag skulle gissa på att den vita platta prylen är en temperatursänkning.
Den lilla gröna skulle jag gissa är en kondensator för störningsfiltrering. Hur är den kopplad? Parallellt med primärlindningen?
Laddare utan temperatursäkning på trafon slutar ofta med överhettad och bränd trafo. Lacken kokar och smälter vilket leder till kortis på sekundäres vid långvarig överbelastning.
Finns det någon vanlig automatsäkring? Dessa brukar vara väldigt plastiga och krångla på batteriladdare.
Är transformatorn varm efter 30s så det är rimligt att ett övertemperatursskydd löser ut?
Tackar för alla tips o tankar. Jobbar vidare lite.
Den gröna sitter på primär. Svårt att se men ser ut som en fastlödd glassäkring.
Den verkar ha mittuttag, det är flera anslutningar på sek.
Ingen vanlig aut.säkring.
Den gröna sitter på primär. Svårt att se men ser ut som en fastlödd glassäkring.
Den verkar ha mittuttag, det är flera anslutningar på sek.
Ingen vanlig aut.säkring.
blackarrow skrev:
Det räcker med 2 dioder för helvågslikriktning om trafon har mittutag. Då jobbar trafons halvor växelvis som 2 st halvvågslikriktare.
Jag skulle gissa på att den vita platta prylen är en temperatursänkning.
Den lilla gröna skulle jag gissa är en kondensator för störningsfiltrering. Hur är den kopplad? Parallellt med primärlindningen?
Finns det någon vanlig automatsäkring?
Är transformatorn varm efter 30s så det är rimligt att ett övertemperatursskydd löser ut?
Den vita Otter-prylen ser säkert ut som denna inuti
En Otter bimetall brytare ur en annan serie.
Men fungerar den utan att lösa ut för 4.5A last så är det väl dumt att ta bort den.
Det finns ju mindre 12V batterier i moped och elscooter som skulle vara lite smidigare.
Tänk också på att inte överhetta skruvdragaren om du tex ska skruva trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Otter bimetall brytare ur en annan serie.
Men fungerar den utan att lösa ut för 4.5A last så är det väl dumt att ta bort den.
Det finns ju mindre 12V batterier i moped och elscooter som skulle vara lite smidigare.
Tänk också på att inte överhetta skruvdragaren om du tex ska skruva trall.
Klicka här för att svara