I samband med service av takfläkt monterad ovanpå skorsten visade sig två problem:
- Anslutningskabeln till själva takfläkten är för kort vilket gör att service bara är möjlig genom att koppla ur anslutningskabeln från vridströmbrytaren. Det optimala hade varit en lite längre kabel som gör det möjligt att lägga fläkten uppochner på skorsten, detta är också vad som rekommenderas i tillverkarens manual.
Hur kan man prydligt montera en längre kabel som möjliggör service utan att den slår i vinden eller liknande? OK att göra en loop på kabel som hålls ihop med buntband, och klippa dem vid service?
- Vatten har läckt in i vridströmbrytaren med följd att skruvplintarna var helt sönderrostade. Strömbrytaren är kopplad med inkommande ström underifrån (vit EKLK eller liknade) och strömförsörjning till takfläkten via en gummikabel uppåt. För gummikabeln behövs dragavlastning.
Strömbrytaren sitter helt oskyddat på skorstenen och vatten har antagligen runnit ner i kapslingen via gummikabeln.
Edit: Man har nog missat att ta upp dräneringshål också, så eventuellt vatten tar lång tid för att torka
Hur kan detta åtgärdas utan att det händer samma sak igen?
Det finns strömbrytare med dubbla ingångar neråt, men dragavlastning som tillbehör verkar bara gå att få tag på med enkel ingång.
Kan man istället komplettera en ny vridströmbrytare med 2 x kabelförskruvningar neråt?
Den sönderrostade brytare som är monterad är en sådan:
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
Kompletterad med denna dragavlastning, strypnippeln är deformerad och uppenbart otät:
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Angående anslutningskabel och skarvsladd så får de ej fast förläggas dvs med klammer buntband etc om man ska hårdra det, däremot så får man hänga upp sen på exempelvis krokar, band etc.
Alltså kabeln får hängas upp för att undvika snubbelrisk etc.
Jag hade kört med ett enkelt buntband som du skriver, behöver jubinte krånglar till i onödan.
Vad det gäller brytaren så kan du ju sätta en liten skärm över om möjligt, eller skaffa en annan typ av brytare, finns ju även säkerhetsbrytare för ändamålet, två förskruvningar på denna så blir det bra.
Eller så sätter du en klammer på kabeln några cm innan på den befintliga brytaren så är den dragavlastad.
Kablarna ska som du skriver gå in underifrån om genomföringen inte kan hållas tät.
Alltså kabeln får hängas upp för att undvika snubbelrisk etc.
Jag hade kört med ett enkelt buntband som du skriver, behöver jubinte krånglar till i onödan.
Vad det gäller brytaren så kan du ju sätta en liten skärm över om möjligt, eller skaffa en annan typ av brytare, finns ju även säkerhetsbrytare för ändamålet, två förskruvningar på denna så blir det bra.
Eller så sätter du en klammer på kabeln några cm innan på den befintliga brytaren så är den dragavlastad.
Kablarna ska som du skriver gå in underifrån om genomföringen inte kan hållas tät.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du menar något sådant, som är förberedd för förskruvning:5 50procent skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir kanske lite väl grovt och klumpigt uppe på skorsten.
Är det inte OK att montera förskruvningar + kontramutter på en mindre brytare, är materialet som är tänkt för kabelgenomföringen för mjukt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Vad är brytaren till för? Varför måste det finnas en brytare där uppe vid skorstenen? Vem gör service på fläkten? Vem vill stänga av fläkten men inte frånskilja den elektriskt där uppe? Du skulle säkert klara dig med en anslutningsdosa gömd på ett bättre ställe och/eller en längre kabel rakt in i fläkten.
Det är ju extremt utsatt miljö där uppe. Förutom vatten som ev tränger in så finns risk för kondens, dvs jag tror att dräneringshål i botten är av stor vikt. Förskruvningar får du pilla dit på en mindre brytare om du vill, de ger lite stadga och dragavlastning i motsats till gummimembran som torkar och spricker med tiden. Buntband ser jag som ok (det finns ju öppningsbara) för att hjälpa till med dragavlastning, men se till att de tål UV-ljus.
Det är ju extremt utsatt miljö där uppe. Förutom vatten som ev tränger in så finns risk för kondens, dvs jag tror att dräneringshål i botten är av stor vikt. Förskruvningar får du pilla dit på en mindre brytare om du vill, de ger lite stadga och dragavlastning i motsats till gummimembran som torkar och spricker med tiden. Buntband ser jag som ok (det finns ju öppningsbara) för att hjälpa till med dragavlastning, men se till att de tål UV-ljus.
Den service som har gjorts nu är byte av driftskondensator, och då måste ju ändå fläkten tas ner från taket.Bo.Siltberg skrev:
Vad är brytaren till för? Varför måste det finnas en brytare där uppe vid skorstenen? Vem gör service på fläkten? Vem vill stänga av fläkten men inte frånskilja den elektriskt där uppe? Du skulle säkert klara dig med en anslutningsdosa gömd på ett bättre ställe och/eller en längre kabel rakt in i fläkten.
Framöver vill jag underlätta rengöring av fläkt och imkanal, den anslutningskabel som är där idag är för kort för att göra det möjligt utan att koppla bort anslutningskabeln.
Förslaget från elmont med uttag och stickpropp löser det problemet, men det är ju ett extremt utsatt läge däruppe.
Det kommer bli svårt att flytta anslutningspunkten.
Är byte till anslutningsdosa OK, jag tror mig ha läst att det måste finnas en brytare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag kan lova dig att du är inte ensam om att ha "hört" att det ska finnas en brytare. Men tyvärr är det få som vet varför. Den "tvättmaskinsbrytare" du har på bild har inte den säkerhet som krävs för att byta kondensator eller stoppa fingrarna i fläkten så den kan du lika gärna vara utan, den tillför ingenting där uppe. Stickpropp fyller dock ett syfte om det är frånskiljning man är ute efter.C chillichi skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Om man vill ha en möjlighet att frånskilja och uttaget inte blir bra av en eller annan anledning så tycker jag att en säkerhetsbrytare likt den som länkades i inlägg #6 är lämplig för detta ändamål.
Stort tack för hjälpen!
Nu sitter ett uttag uppe på skorsten istället för en brytare.
I den gamla brytaren hade man missat att ta upp dräneringshål, det är gjort i uttaget och vi hoppas att det hjälper till att förhindra korrosion.
Skulle det bli problem igen så får vi lösa det med en bättre placerad anslutningdosa.
Nu sitter ett uttag uppe på skorsten istället för en brytare.
I den gamla brytaren hade man missat att ta upp dräneringshål, det är gjort i uttaget och vi hoppas att det hjälper till att förhindra korrosion.
Skulle det bli problem igen så får vi lösa det med en bättre placerad anslutningdosa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden