Vill fråga vilken jordkabel jag bör köpa till en utebelysning (en vägglykta).

Sträckan mellan elcentral och lykta är ca 30 meter.

Vilken typ av jordkabel bör jag köpa (beteckning, tjocklek)?.
Och vart kan jag köpa den till ett vettigt pris?

Vänliga hälsningar
Mariaw
 
Med en jordkabel antar jag att du menar en kabel som ska förläggas i mark, trots att det är en lykta på väggen?
De vanliga kablar som får grävas ned och som skulle passa här är N1XV och ACEFLEX. Priserna skiljer sig inte så stort mellan byggvaruhusen, inte så att det är värt att leta.
Area går inte att svara på, men bor du i tätort och har en JFB så borde 1.5 mm² räcka, dvs 3G1.5. Det behöver dock kontrolleras, så den elektriker du tänker anlita bör vara med från början här.
 
I det här fallet kan man gå ned till en 6 ampere säkring. Då risken minimal att man inte klarar utlösningsvillkoret med 1,5 mm2 kabel.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Mikael_L
N1XV och EKKJ är de kabeltyper som för det mesta väljs till sånt här bruk.
Aceflex är också tillåten, den brukar dock inte vara mitt förstaval.
(Jag vet inte vad jag har emot den, det är ju i princip en N1XV (som jag för det mesta väljer) men med fintrådiga kopparledare ... :x)

Du kan behöva antingen 1,5 eller 2,5mm[SUP]2[/SUP], svårt att helt säkert bedöma. Det beror i princip på hur långt du har till transformatorn som matar ditt hus.

Men då är de lämpliga kablarna (1,5mm2)
N1XV 3g1,5
EKKJ 2x1,5 + 1,5
Aceflex 3g1,5

eller 2,5 mm2
N1XV 3g2,5
EKKJ 2x2,5 + 2,5
Aceflex 3g2,5


Antingen bör kabeln dras i rör, eller med markeringsband över. Både och är också helt OK.
Ska kabeln dras inom egen tomtmark så är det inte så mycket regler om märkning, rör, grävdjup osv. Ska kabeln gå över annan mark måste förutsättningarna för detta kollas upp noga.
 
Redigerat:
EKKJ 2x1,5 + 1,5 finns väl inte?? minsta area för EKKJ är väl 2,5
 
OJ vilka många bra svar jag fick!

En fråga till:
Vad är det för skillnad på 1,5 och 2,5?
 
Redigerat:
Det är trådarnas area (mm2), normalt får 1,5mm2 belastas med max 10 (13) A och 2,5mm2 med max 16A.
Men beroende på kabellängd mm så kan det bli så att kabeln måste avsäkras lägre.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med en jordkabel antar jag att du menar en kabel som ska förläggas i mark, trots att det är en lykta på väggen?
De vanliga kablar som får grävas ned och som skulle passa här är N1XV och ACEFLEX. Priserna skiljer sig inte så stort mellan byggvaruhusen, inte så att det är värt att leta.
Area går inte att svara på, men bor du i tätort och har en JFB så borde 1.5 mm² räcka, dvs 3G1.5. Det behöver dock kontrolleras, så den elektriker du tänker anlita bör vara med från början här.
hej Bo ! Hoppar in i tråden lite , om den fortfarande är aktiv dvs. Jag har samma dilemma , dvs val av kabelarea. Jag kommer dra cirka 50 meter jordkabel från en matande fasadlampa som är avsäkrad 10 A. Kabeln ska till ett staket och ge ström till drygt 10 ledlampor i staketet. Varje lampa på 5 w. Skulle dock behöva lite råd kring om jag kan använda den tänkta 1,5 mm2 kabeln eller om det krävs 2,5 mm2?
 
Mikael_L
Kan du sänka till 6A säkring så blir väl 1,5mm2 en ickefråga, då behöver du inte kolla och räkna på något.

Men med 10A säkring bör det nog göras en bedömning ifall det fungerar med 50 meter 1,5 mm2.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan du sänka till 6A säkring så blir väl 1,5mm2 en ickefråga, då behöver du inte kolla och räkna på något.

Men med 10A säkring bör det nog göras en bedömning ifall det fungerar med 50 meter 1,5 mm2.
Tack för svar . Tänkte också på om man skulle byta till 6 A, dock matar den säkringen också ett rum inomhus med både belysning och elektronik. Kanske funkar ändå...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns ett program som heter eldim,
[länk]
där man kan räkna fram vilken kabelarea som behövs för en viss sträcka å viss säkringsstorlek.
För att använda programmet så måste man veta vilken förimpedans elnätet har, å den kan man få fram genom att använda ”vattenkokarmetoden”,
[länk]
dessvärre funkar inte länken
 
Den fungerar bra för mig.
 
Bägge länkarna fungerar för mig, den för eldim så får man upp en dialogruta gällande ”privacy policy” som tar upp typ hela skärmen om man sitter med telefonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.