2 495 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Fibaro switch i trappkoppling
Hej,
Har en befintlig trappkoppling med dimmer och brytare och skulle vilja få in en Fibaro switch i detta, dvs sätta fjäder på brytaren och också kunna styra via Fibaron, men är osäker på om det blir som jag tänkt och isf hur man ska koppla?
Min tanke är att Fibaron ersätter bef strömbrytare och att denna då används att styra Fibaron, -rätt tänkt?
Elektriker ska koppla men han har inte arbetat med Fibaro så han ber om schema..
Har en befintlig trappkoppling med dimmer och brytare och skulle vilja få in en Fibaro switch i detta, dvs sätta fjäder på brytaren och också kunna styra via Fibaron, men är osäker på om det blir som jag tänkt och isf hur man ska koppla?
Min tanke är att Fibaron ersätter bef strömbrytare och att denna då används att styra Fibaron, -rätt tänkt?
Elektriker ska koppla men han har inte arbetat med Fibaro så han ber om schema..
Du har alltså en traditionell dimmer och en väggbytare i en trappkoppling?!
Du vill nu ta bort bef. väggbrytare och ersätta den med en Z-wave-baserad typ. Ingen optimal konfiguration skulle jag säga. Fibaron har ingång för väggbrytare så det fungera, men att sedan ha den traditionella dimmern i denna koppling blir inte helt enkelt då den förlitar sig på en trappkopplingsfunktion.
Utveckla gärna din tanke omkring hur du har tänkt att det ska fungera.
Du vill nu ta bort bef. väggbrytare och ersätta den med en Z-wave-baserad typ. Ingen optimal konfiguration skulle jag säga. Fibaron har ingång för väggbrytare så det fungera, men att sedan ha den traditionella dimmern i denna koppling blir inte helt enkelt då den förlitar sig på en trappkopplingsfunktion.
Utveckla gärna din tanke omkring hur du har tänkt att det ska fungera.
Förhoppningen är att det ur användarsynpunkt ska funka som nu, dvs att man kan tända och släcka på bägge, med den förändringen att brytaren blir återfjädrande. Kanske kan man använda en Fibaro dubbelswitch för att simulera vanlig brytare?E etompau skrev:Du har alltså en traditionell dimmer och en väggbytare i en trappkoppling?!
Du vill nu ta bort bef. väggbrytare och ersätta den med en Z-wave-baserad typ. Ingen optimal konfiguration skulle jag säga. Fibaron har ingång för väggbrytare så det fungera, men att sedan ha den traditionella dimmern i denna koppling blir inte helt enkelt då den förlitar sig på en trappkopplingsfunktion.
Utveckla gärna din tanke omkring hur du har tänkt att det ska fungera.
Jag hade lagt in en Z-wave-dimmer bakom brytaren där tändtråden idag är ansluten. Tändtråd kopplad till utgången på dimmern.
Använt återfjädrande brytare på båda platserna och dragit in signalen (nuvarande tändtråd) från dessa till styringången på dimmern. Kopplat dimmern med neutralledare.
Använt återfjädrande brytare på båda platserna och dragit in signalen (nuvarande tändtråd) från dessa till styringången på dimmern. Kopplat dimmern med neutralledare.
Förhoppningen här är att behålla nuvarande dimmer, dvs att man fortfarande kan justera manuellt på ratten. Du menar alltså att det inte funkar att ersätta den nuvarande brytaren med en Fibaro?E etompau skrev:
Förutom att dimma på vriddimmern vill du även kunna använda den (vriddimmern) för att tända/släcka i en trapppkopplingskonfiguration. Det blir "stökigt" skulle jag säga, kanske är det därför elektrikern inte fixar det.D djac skrev:
Min tanke var att om man tar en dubbelfibaro så borde man kunna ställa in att vid tryck så skiftar den mellan de två utgångarna, simulerar man inte en vanlig brytare då?E etompau skrev:
Du vill ha en switch i en dimmer koppling, det blir nog inte så bra ur ett logik perspektiv. En switch är på eller av och den kan du inte styra med befintlig dimmer.
Tyvärr är det endast plejd som jag känner till som har vridratt på dimmer, övriga har monostabila (återfjädrande) brytare till dimmern.
Bäst blir det nog om du gör som etompau skriver i inlägg #4, tar bort nuvarande dimmer och installerar 2 st monostabila brytare som båda kopplas till sw ingång på en fibaro (eller annats fabrikat) dimmer. Då kan man dimma från båda dina trappbrytare och via z-wave controller. Klart mest logiskt även om du tappar vrid och i stället får "trycka" för att dimma upp/ned.
Tyvärr är det endast plejd som jag känner till som har vridratt på dimmer, övriga har monostabila (återfjädrande) brytare till dimmern.
Bäst blir det nog om du gör som etompau skriver i inlägg #4, tar bort nuvarande dimmer och installerar 2 st monostabila brytare som båda kopplas till sw ingång på en fibaro (eller annats fabrikat) dimmer. Då kan man dimma från båda dina trappbrytare och via z-wave controller. Klart mest logiskt även om du tappar vrid och i stället får "trycka" för att dimma upp/ned.
Klicka här för att svara
