2 290 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Busenkelt koppla in takskena??
Jag håller på att koppla in en 230V 1-fasskena i taket i mitt kök. Tänkte att det borde väl vara en enkel match...
Två trådar som tidigare gick till lamputtaget, sattes i anslutningsdonet. Ingenting händer när jag trycker på strömbrytaren.
Har ingen jordkabel framdragen(gammalt hus), men det ska väl gå ändå? Jag menar, hur svårt kan det vara? Två tåtar in för bövelen...
Någon hemfixare/elkunnig som kopplat en sån häring?
Anslutningsdonet ser ut som detta:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=139629&search_page=
Två trådar som tidigare gick till lamputtaget, sattes i anslutningsdonet. Ingenting händer när jag trycker på strömbrytaren.
Har ingen jordkabel framdragen(gammalt hus), men det ska väl gå ändå? Jag menar, hur svårt kan det vara? Två tåtar in för bövelen...
Någon hemfixare/elkunnig som kopplat en sån häring?
Anslutningsdonet ser ut som detta:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=139629&search_page=
Är inte skenan + armaturerna klass II/dubbelisolerade (verkar inte vara så då skyddsjord nämns i länken) måste du ha skyddsjord också. Beträffande funktionen verkar det ju finnas höger/vänsterutförande beroende på skyddsjordens placering, du har väl rätt? Och ja, ibland är det svårare än man tänkt sig.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Hur ser det ut i anslutningsdonet?
Det låter ju på beskrivningen som att du har 3 anslutningar (men du har bara 2 trådar). OM du har kopplat in någon av dem på jordanslutningen så är kopplingen livsfarlig, både skenan och ev. armaturer är då strömförande.
Det låter ju på beskrivningen som att du har 3 anslutningar (men du har bara 2 trådar). OM du har kopplat in någon av dem på jordanslutningen så är kopplingen livsfarlig, både skenan och ev. armaturer är då strömförande.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
rent funktionsmässigt så behöver du inte jord. Det är inte säkert att du kan dra fram jord till bara detta uttag.
Inom ett och samma rum måste samtliga uttag (även lampor) vara antingen jordade eller ojordade, du får inte blanda inom rummet.
Nu var detta ett kök, så du måste ha jord till spis och kylskåp, alltså borde allt i köket vara jordat.
Förr i tiden (läs fram till 70 talet, kanske en bit in på 80 talet) så tolkade man detta så att även uttag i köket som inte var i omedelbar anslutning till matlagningsdelen gjordes ojordade. Om du har det på det viset så finns det inget krav på att ändra idag, men ändrar du ex. lampan så måste du jorda samtliga uttag i rummet.
det måste finnas någon annan anledning till att det inte fungerar. Första frågan: Har det fungerat tidigare?
Är du säker på att armaturen sitter rätt på skenan? Kanske skulle försöka testa skenan i ett uttag som du vet fungerar.
Inom ett och samma rum måste samtliga uttag (även lampor) vara antingen jordade eller ojordade, du får inte blanda inom rummet.
Nu var detta ett kök, så du måste ha jord till spis och kylskåp, alltså borde allt i köket vara jordat.
Förr i tiden (läs fram till 70 talet, kanske en bit in på 80 talet) så tolkade man detta så att även uttag i köket som inte var i omedelbar anslutning till matlagningsdelen gjordes ojordade. Om du har det på det viset så finns det inget krav på att ändra idag, men ändrar du ex. lampan så måste du jorda samtliga uttag i rummet.
det måste finnas någon annan anledning till att det inte fungerar. Första frågan: Har det fungerat tidigare?
Är du säker på att armaturen sitter rätt på skenan? Kanske skulle försöka testa skenan i ett uttag som du vet fungerar.
Så här, vääääääldigt långt efter, hur gick det? Hittade du någon lösning på problemet? Är i färd med att tänka ansluta en liknande skena (men som i ditt fall vill den ha jordkabel, vilket mina uttag inte heller har)
Klicka här för att svara
