3 376 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
El problem dimmer badrum
Kopplade in en belid taurus 3x5w led. Tidigare satt gammalt badrumsskåp med halogen och uttag rakapparat.
Kopplade först in armaturen och lyset var på nonstop. Kollade lite scheman och fick till kopplingen så att jag kunde använda strömställaren att slå på och av. Men saknade dimmerfunktionen.
Strömställaren är vippbrytare med två stycken brytare. Den ena brytaren går till takspottar, har en stor fjäder samt sitter en liten transformator bakom hela strömställaren. Den andra hade inga fjädrar alls och går till beliden.
När det kopplades in för några år sedan sa elkillen att ”vill ni köra dimmer när ni monterar spegelarmatur så är det bara att sätta fjäder” ungefär så. Först provade jag med stor fjäder bakom tryckknappen men den låser bara lyset i ”påläge”. Idag pillade jag mig fördärvad för att sätta dit den lilla fjädern som sitter i själva brytaren i hopp om att det skulle bli dimmerfunktion.
På flera andra ställen i lgh har vi dubbelbrytare och andra ledlampor som fixar dimmer. Möjligen är brytaren i badrummet av lite äldre typ? har inte jämfört med de andra brytarna där några nyinstallerades då eljobben gjordes.
Vad är normalt problemet? Kan strömställare kopplas så att man inte kan få dimmerfunktion med hjälp av fjädrar. Är själva strömställaren i badrummet inte gjord för dimmer? Tänker att det sitter ju en liten transformator (och fjäder i brytaren) som löser dimmerfunktionen till takspottarna.. Takspottarna var för övrigt halogen tidigare men fixar dimning på led nu när jag bytt till led. Kanske måste brytaren kopplas annorlunda då ena belysningskällan är takspottar med 300w dimmer monterad i brytaren och den andra ska köras med enbart fjäder/fjädrar. Var grymt nöjd efter att ha fått dit lillfjädern men fick snabbt erfara att det inte funkade
Kopplade först in armaturen och lyset var på nonstop. Kollade lite scheman och fick till kopplingen så att jag kunde använda strömställaren att slå på och av. Men saknade dimmerfunktionen.
Strömställaren är vippbrytare med två stycken brytare. Den ena brytaren går till takspottar, har en stor fjäder samt sitter en liten transformator bakom hela strömställaren. Den andra hade inga fjädrar alls och går till beliden.
När det kopplades in för några år sedan sa elkillen att ”vill ni köra dimmer när ni monterar spegelarmatur så är det bara att sätta fjäder” ungefär så. Först provade jag med stor fjäder bakom tryckknappen men den låser bara lyset i ”påläge”. Idag pillade jag mig fördärvad för att sätta dit den lilla fjädern som sitter i själva brytaren i hopp om att det skulle bli dimmerfunktion.
På flera andra ställen i lgh har vi dubbelbrytare och andra ledlampor som fixar dimmer. Möjligen är brytaren i badrummet av lite äldre typ? har inte jämfört med de andra brytarna där några nyinstallerades då eljobben gjordes.
Vad är normalt problemet? Kan strömställare kopplas så att man inte kan få dimmerfunktion med hjälp av fjädrar. Är själva strömställaren i badrummet inte gjord för dimmer? Tänker att det sitter ju en liten transformator (och fjäder i brytaren) som löser dimmerfunktionen till takspottarna.. Takspottarna var för övrigt halogen tidigare men fixar dimning på led nu när jag bytt till led. Kanske måste brytaren kopplas annorlunda då ena belysningskällan är takspottar med 300w dimmer monterad i brytaren och den andra ska köras med enbart fjäder/fjädrar. Var grymt nöjd efter att ha fått dit lillfjädern men fick snabbt erfara att det inte funkade
Lite rörig beskrivning. Det som du uppfattar som en transformator kan vara en sk. dosdimmer.
Ett vanligt problem som kan uppstå är när man byter från halogen till LED. Den lägre effekten på LED kan då påverkar drivdon/transformatorer. Byte av dessa kan då bli nödvändigt.
Ett vanligt problem som kan uppstå är när man byter från halogen till LED. Den lägre effekten på LED kan då påverkar drivdon/transformatorer. Byte av dessa kan då bli nödvändigt.
Redigerat:
.E etompau skrev:
Mitt vokabulär är inte helgjutet på området. Tack för svar! Jag ska kolla hur Vippbrytarna i vardagsrummet är inkopplade. I mitt huvud sitter det inga dosdimmers där utan att det enbart är fjädrar som hjälper till med dimmerfunktionen på de båda lamporna där. När jag läser ditt svar får jag dock en känsla av att det då faktiskt sitter två dosdimmers där. En för vardera lampa... jag ska se till att kolla det!
Jag har liksom förutsatt att det är själva belysningsenheten som sköter dimmerfunktionen via den lilla transformator(?) som sitter i själva armaturen. Att man då bara behöver lite fjädrar i vippbrytaren så är man hemma. Men det var möjligen en mix av förhoppning och okunskap som lett mig fram till den slutsatsen!
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Nu vet jag inget om den armaturen, men det är väldigt ovanligt med en armatur med inbyggd dimmer på det viset du hoppades på.
Jo, och från tidigare lägenheter har vi oftast haft strömställare som man snurrar på, och ser ju framför mig nu hur varje sådan naturligtvis haft själva dimmern (dosdimmern) inbyggd i strömställaren. Därav tjockleken på en sådan strömställare jämfört med de som sitter här. Om jag tänker rätt. Tror jag gör det.H hempularen skrev:
Lösningen blir alltså att fippla på ytterligare en dosdimmer bakom den strömställare vi har här med dubbla brytare. Fanns ju inte överdrivet med plats för montering av ytterligare en dosdimmer men ja, det är nog så det är tänkt...
Klicka här för att svara
