Hej!

Hade elektriker här i fredags. Anledningen var min andra tråd som jag postade här på forumet om en lampa som ställde till det för hela husets lampor.

Det hör egentligen inte till saken.

Elektrikern tittade på det men såg däremot att det varit dålig kontakt på fasskenan på en 10a fas så den var bränd där. Det var i slutet utav fasskenan.

Istället för att byta ut fasskenan så hade han kapat den delen och satt en grövre kabel mellan faskenan och den som var bränd. Alltså en faskena +kabel anslutet på samma skruv.

Farsan var här i helgen och som lekman så trodde han inte att det var godkänt. Eventuellt som nödlösning men han har inte sagt något om nödlösning.

Ser ju ok ut men jag har ingen aning :) bör jag kontakta firman?

Kan besvära mig med att ta bilder om någon vill.

E
Kolla så metallen inte är längre än plasten. Så kan du fortsätta livet som förr.

E El-Löken66 skrev:
Kolla så metallen inte är längre än plasten. Så kan du fortsätta livet som förr.
Förstår inte riktigt. Utveckla gärna. Vilken metall och vilken plast?

G George667 skrev:
Istället för att byta ut fasskenan så hade han kapat den delen och satt en grövre kabel mellan faskenan och den som var bränd. Alltså en faskena +kabel anslutet på samma skruv.
Inga problem med det och absolut inte förbjudet. Han hade antagligen ingen passande fasskena i bilen.

Dvärgar har separata "terminaler" för ledare och fasskena så de är avsedda för det. Det är vanligt att man t.ex använder ledare för att mata flera rader med dvärgar medan fasskena används för att sammabinda alla dvärgar på samma rad i centralen.

Det var alltså det som orsakade din störningar? Uppdatera gärna i din andra tråd.

Litre svårt att förstå beskrivningen. Kan du lägga upp en bild?

E
G George667 skrev:
Förstår inte riktigt. Utveckla gärna. Vilken metall och vilken plast?
Det finns två alternativ då man kapar skenan. Antingen kapar man kopparn väl innanför plasten eller så använder man ändskydd.

Är detta ok enligt ditt foto bör det andra också vara det.

Du kan även kolla så han drog RKn från dvärgen 3 eller 6 positioner bak.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.