El
Allmänobildad: Antingen drar du i ett 20/25-flexrör hela vägen i 50-röret, eller så bygger du en övergångsmuff från 50 till 20/25. Tänk bara på att övergången ska vara så pass slät att en dragfjäder enkelt tar sig förbi.
Stekeby: Jag hade INTE vågat använda Pahlens led lampor. Hävdat Han hade kopplat ur dom de inte höll tätt. Pahlen å andra sidan hade hävdat installationsfel. Dvs ingen garanti. Pahlens verkar vara experter på badge engineered made in China. Kanske är dessa detta? Eller inte? Avråder i alla fall.
Robert_G: [citat] Tack för svar. Jag har lite leveranstid framför allt på inbyggnadsskåpet till ugnen, men om perilexuttaget alltså kommer vara fullkopplat även efter detta el-ingrepp så kan jag ju ta hit elektrikern redan nu, och sedan i lugn och ro fortsätta använda min fristående spis tills det nya skåpet levererats. Skulle förenkla planeringen en del. Och ang. din fråga; Tycker helt enkelt
adbjn: [citat] Själv är jag perfektionist och det vände sig verkligen inuti bara av tanken på att vara tvungen att göra så här - men det här är ett tonåringsrum och sambon ansåg av någon anledning att min perfektionistiska läggning var tvungen att ge vika så att tonåringen får flytta in någon gång. Helt obegripligt resonemang tycker jag men fick ge mig :rofl:
tommib: Spika/skruva fast stående 22x45 läkt mellan dina spikreglar och skruva i dem. Avstånd mellan läkten beror på om du monterar rör eller slang. Du kan också montera läkten så att den blir lika bred/djup som spikreglarna (dvs så att 45 mm måttet blir på samma ledd), då kan du borra hål genom läkten där du vill ha rör/slang och dra igenom. Om det är vettigt beror på hur din
hempularen: Korta svaret: Ja. Den gråa kontakten på bilden saknar ett stift. Det är nollan som saknas till spisen. Under förutsättning att detta är en ren 400V spis så är det korrekt. Har kabeln ifråga varit med spisen från början så bör det vara rätt. Men om dte är en kabel du hittat och vill ansluta till en spis, så behöver man undersöka hur spisen skall kopplas in. Men för rena 400V
leby: [citat] Helt rätt, fel uttryckt av mig, jag menade att det var spänning mellan svart och blå, lätt att anta att alla förstår vad man menar men det är ju dumt när det gäller el...
JanneJanne123: Skulle stått Renova istället för renovation i mitt inlägg ovan, men min telefon ville annorlunda.
lnilsson: Så fort man drar rör/slang mellan kalla och varma utrymmen finns det risk för kondens, så det bör undvikas/minimeras. Tänk också på att det kan finnas möss som vill gnaga på kablar på en vind, det finns lite olika knep/standarder för att minimera den risken.
etompau: [citat] OK, då är det bara att "köra". Tänk på att avsäkra av grejorna och spänningsfall/kabelängder/kabeldimensioner.
Wheelabrator: Jaså, inte märkligare än så? Jag letade på elbutik.se efter en utanpåliggande brytare men namnet Quick-rot fick mig att undra ifall det var någon udda produkt för specifika tillfällen. Tack, då köper jag en sådan brytare.
ricebridge: Du får byta ut befintligt uttag mot ett likvärdigt (dvs jordat till jordat, ojordat till ojordat) om du vet hur man gör. Du får däremot inte installera något nytt själv. Om du är det minsta osäker på hur man gör — ring elektriker, eller använd en vanlig förlängningskabel med grenuttag.
Krokkodriljo: [citat] Jag bytte de två drivdonen idag och nu fungerar båda grupper downlights finfint. Jag öppnade de gamla drivdonen och det var ingen tvekan om vilken komponent som hade brunnit. Vad tror du om om golvvärmeslingorna i golvet? Bör det räcka med att byta termostaten?
prototypen: Titta efter i kopplingslådan som sitter bakom elementet. Element brukar gå att fälla framåt och kanske tom haka av. Öppna lådan och fota / kolla om jord är anslutet. Vi på forumet har inte en aning med till 90 % troligt att de är jordade. Protte
tommib: Ja, norwescodonen är egentligen en helt osannolik feldesign. Jord i mitten och en fas på vardera sidan (eller fas och nolla för Sverige) så hade den varit idiotsäker och dessutom logisk.
snowjim: 1 vecka tog det för Bosch att komma hit och buta elementet och det var mycket riktigt detta som felade. Anledningen till att vi fått problem så pass snart beror högst troligt på hög halt kalk i vattnet. Tippset är att köra ca ett glas ättika på 90 grader genom maskinen varannan vartredje månad för att undvika detta. Vill man allmänt rensa hur tvättmaskinen så kör man 6 st
tommib: Det är inte snålt att använda 0,75 kvmm i dammsugarsladden, det är resurseffektivt. Som hempularen säger så borde instruktionen till dammsugaren säga att man ska rulla ut sladden helt. Det borde också finnas en termosäkring i sladdvindan. Att anslutningskabeln blir varm är helt i sin ordning, den är väl kyld (när den är utrullad) och håller sig gott och väl inom spec. Skulle den
Herrman5: Tack allihopa. Det är inte solklart sådant för en novis. :D
Bonnlurken: Haha.. all right. Jag tänkte väl att det var lite för bra för att vara sant
prototypen: Ja, du har ändå ingen nytta av den tredje fasen till hällen. Protte
Fairlane: [citat] Ok, är grejerna så gamla, det hade jag ingen aning om. Då får jag försöka hitta en vettig elektriker som åtminstone byter jordfelsbrytaren. Jag har lite annat jobb också, då tidigare ägare av huset under årens lopp kopplat om/nytt så att schemat endast stämde till 50%. Nu har jag en bättre bild över vilken säkring som täcker vad och jag vet några uttag som helt saknar
Metafor: Hej, det är mycket riktigt en centrifugalbrytare och en startlindning på denna motor. Brytaren tycks funka perfekt.
crillux: Jag har en polare med behörighet. Vi brukar ha det här upplägget. Normalt sett hade han fått ta de här frågorna också men han fiskar någonstans off-grid i Finland ett par veckor.
ccx: Obs! Jag är inte elektriker. Snälla tillrättavisa mig om jag har fel nu men jag ser inte problemet. Vad jag förstår så har du en dosa vid tvättmaskinen. Elektrikern löser med största sannolikhet problemet på detta vis. Trefasgrupp. Trepolig brytare i centralen säkrad 10a. L1/L2/L3/N/Jord i röret ner till dosan. Sätter ett 400V uttag eller alternativt två uttag. Ett för tvättmaskin
GK100: [citat] Den typen sammankoppling av normala enpoliga är inte tillåten det fanns såna lösningar en gång i tiden för vissa fabrikat. Friutlösningen dvs det som gör att det bryter oavsett om vippan tvingas kvar ska gälla alla polerna samtidigt det går inte med sprintlösningen.
HSP: De skänktes till lokala nostalgi museet. Ska kanske ta och göra ett besök där ihöst. de har/hade en "teknik/tele avdelning" med riktigt gamla telefoner till 90-tals mobiler mm Var länge sedan jag var där...
Crikke: Hide a lite brukar ha det mesta inom spots
nisse123: Eftersom Vattenfall har satt dit en elmätare så måste det ju finnas någon som står för abonnemanget. Kolla mätarnumret (8018) 735999100xxxxxxxxx med vattenfall vem kunden är
111111: Kan ev ha funnit en dosa som röret kan gå till. 3 utgångar varav kablar i en. Om man drar upp en dragfjäder i ett av de tomma rören och rycker den fram o tillbaka kan man då känna "vibrationer" om man samtidigt håller på röret på vinden. Eller finns det något annat knep att ta till för att kunna se om någon av dessa 3 utgångar kan vara det rör jag har på vinden