G OMathson skrev:
Jag har ibland skalat "för långt", för tvinnat mha skaltång sedan klippt till lagom längd, sist skruvat på tomteluvan. Bra eller dåligt?
Så gör jag ofta även när jag använder toppklämmor (helacon plus, wago) så det blir ett rakt snitt.

E elmont skrev:
Det finns gröna Torix (T 16) som är lite större, sedan finns det
HelaCon Plus Mini som inte tar så stor plats, jag tror att dom "största" tar 8 ledare.
Helacon är riktigt fina, tycker dom har hamnat lite i skuggan av wago

• Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Helacon är riktigt fina, tycker dom har hamnat lite i skuggan av wago
Jag inbillar mig att dubbla fjädrar ger en säkrare kontakt men jag kan ha fel.

Orsaken till "skuggan" är väl att Wago redan var stora på den typen av anslutningar när Helacon visade sig på vår "marknad". När det gäller tillförlitligheten har i alla fall jag inte sett någon skillnad och jag skulle tro att dom är rätt likvärdiga.

• Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Orsaken till "skuggan" är väl att Wago redan var stora på den typen av anslutningar när Helacon visade sig på vår "marknad". När det gäller tillförlitligheten har i alla fall jag inte sett någon skillnad och jag skulle tro att dom är rätt likvärdiga.
Skugga vet jag inte, men man måste inse att det finns bättre teknik idag än att tvinna. Skruvförband med låsning vid rätt moment, förr lossnade den av vibrationer.

Fjäderbelastade kopplingar som jobbar i varmt och kallt, är det 2 så har man både hängslen och livrem med en rejäl duger bra också.

Läs om vad jag skrev, samt Torix är en fjäderbelastad koppling. Torix har till skillnad från vissa kopior en "snurrad" fjäder som trycker ihop kardelerna till skillnad mot kopiorna som består av en "pressad" stålbit som inte är fjädrande.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Läs om vad jag skrev, samt Torix är en fjäderbelastad koppling. Torix har till skillnad från vissa kopior en "snurrad" fjäder som trycker ihop kardelerna till skillnad mot kopiorna som består av en "pressad" stålbit som inte är fjädrande.
Ja, du har absolut rätt elmontör, jag gissar att du är av den gamla skolan. Torix är en fjäderbelastad koppling, det köper jag. Felet är att kopplingen kvalitet inte enkelt kan inspekteras. Men dina är säkert oklanderliga då du har vanan inne men för nybörjare finns det bättre alternativ.

• Gilla
Sebster
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.