1 823 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Gamla elledningar/kablar sitter fast i rören
Det styrsystem som användes för att styra halogenbelysningen i vårt halltak + trappan (hopkopplade) slutade fungera. Det går inte att hitta reservdelar. Elfirman som var här kopplade bort den defekta styrenheten och drog lite nya kablar för att kunna koppla in nya strömställare. De lyckades dock inte få ut de gamla ledningarna/kablarna (osäker på korrekt begrepp) ur rören i väggarna, de satt som fastklistrade vilket elektrikern sa berodde på att det "glidmedel" som användes förr stelnar och blir som klister efter ett tag.
De plockade därför bort två strömställare, där de inte fick ut kablarna (det ryms tydligen inte nya kablar i de rören). Bland annat den strömställare som satt på övervåningen, ovanför trappan. Det innebär att det inte går att tända uppifrån = det är mörkt i trappan om vi inte tänder vardagsrumsbelysningen däruppe, går ner och tänder i hallen och sedan går upp för att släcka däruppe.
Det har varit lite problem med några av de saker som den här firman skulle fixa, så jag undrar hurpass bra koll de egentligen har. Går det verkligen inte att få ut de gamla kablarna på något sätt? Eller lösa på något annat vis? Utan att bryta upp väggar och tak vill säga ...
Tacksam för alla råd!
De plockade därför bort två strömställare, där de inte fick ut kablarna (det ryms tydligen inte nya kablar i de rören). Bland annat den strömställare som satt på övervåningen, ovanför trappan. Det innebär att det inte går att tända uppifrån = det är mörkt i trappan om vi inte tänder vardagsrumsbelysningen däruppe, går ner och tänder i hallen och sedan går upp för att släcka däruppe.
Det har varit lite problem med några av de saker som den här firman skulle fixa, så jag undrar hurpass bra koll de egentligen har. Går det verkligen inte att få ut de gamla kablarna på något sätt? Eller lösa på något annat vis? Utan att bryta upp väggar och tak vill säga ...
Tacksam för alla råd!
Får dom inte ut kablarna så får man väl utgå från att dom har gjort en kvalificerad lägesbedömning.
Visst, dom kan ju debitera 4 timmar på att dra och slita i kablarna, men resultatet kan bli detsamma, frånsett att räkningen blir större.
Det finns trådlösa väggsändare för några hundra kronor som kanske kan användas i din installtion.
Visst, dom kan ju debitera 4 timmar på att dra och slita i kablarna, men resultatet kan bli detsamma, frånsett att räkningen blir större.
Det finns trådlösa väggsändare för några hundra kronor som kanske kan användas i din installtion.
Skulle vilja påstå att det så gott som alltid går att lösa. Jag har fixat ett antal påstått omöjliga fall. Frågan är bara om det går att fixa med en rimlig arbetsinsats. Kan vara allt från något trivialt som att de missat en övertapetserad dosa till att man får lägga X antal timmar, ta upp hål på lämpliga ställen, osv.
Tack båda för svar!
Jo, de gjorde nog vad de kunde där och då med ett rimligt antal timmar. Jag tror inte att de har missat en övertapetserad dosa, huset är byggt 2000 och den aktuella installationen är gjord antingen då eller rent av 5–6 år senare när hallen byggdes ut. Det finns ingen rimlig ytterligare plats där det kan ha suttit en dosa. Däremot så är det en el svängar och knixar på vägen p.g.a. rummets form.
(Det som fick mig att fundera på om de möjligen missade en rimlig lösning är att de inte ens klarade att installera en dimmer korrekt, trots att de kom tillbaka och gjorde om det.)
Jag ska kolla upp möjligheten att installera trådlös brytare – det vore en utmärkt lösning! Finns det något sätt jag kan kolla upp själv ifall det funkar, utan att först dra hit en elektriker?
Jo, de gjorde nog vad de kunde där och då med ett rimligt antal timmar. Jag tror inte att de har missat en övertapetserad dosa, huset är byggt 2000 och den aktuella installationen är gjord antingen då eller rent av 5–6 år senare när hallen byggdes ut. Det finns ingen rimlig ytterligare plats där det kan ha suttit en dosa. Däremot så är det en el svängar och knixar på vägen p.g.a. rummets form.
(Det som fick mig att fundera på om de möjligen missade en rimlig lösning är att de inte ens klarade att installera en dimmer korrekt, trots att de kom tillbaka och gjorde om det.)
Jag ska kolla upp möjligheten att installera trådlös brytare – det vore en utmärkt lösning! Finns det något sätt jag kan kolla upp själv ifall det funkar, utan att först dra hit en elektriker?
Tack för tips! Det är såvitt jag förstår saken rätt alltså ett exempel på trådlös strömbrytare. Behöver vi "installera om allt", eller hur vet vi annars om det funkar med vår nuvarande installation? Vi tar självklart hit elektriker för att göra de installationer som behövs, men jag tänker att det är bra om vi själva kan kolla ifall det ens funkar ihop med den installation vi har. Har du några tips/råd kring det?B Daniel Bergkvist skrev:
Vi vet inte hur ditt "styrsystem" hänger samman. Det behövs mer info/bilder på dina grejor för att ge ett lösningsförslag.
Förutom plej kan du ex. använda Nexa, där finns väggbrytare som harmoniserar med Eljo Trend/Exxakt.
En relämottagare, MWMR-2300 styrs sedan från valfritt antal väggsändare. Pris ca 180 kr för mottagare och 200 kr för en väggsändare.
Förutom plej kan du ex. använda Nexa, där finns väggbrytare som harmoniserar med Eljo Trend/Exxakt.
En relämottagare, MWMR-2300 styrs sedan från valfritt antal väggsändare. Pris ca 180 kr för mottagare och 200 kr för en väggsändare.
Förlåt, jag var otydlig. Det avancerade systemet är bortkopplat nu, de drog nya kablar så nu funkar det "som vanligt" med kablar från strömställarna till transformatorn och lamporna/ljuskällorna (det sitter två strömställare i hallen och en i ett angränsande rum, en i hallen och en ovanför trappan har kopplats bort eftersom de inte kunde dra nya kablar dit – vet att det låter som oändligt många strömställare, men det är en hyfsat stor hall, i vinkel). Strömställarna är alltså vanlig standard. Osäker på fabrikat, men gissningsvis Schneider eller elko (kan inte kolla just nu).E etompau skrev:Vi vet inte hur ditt "styrsystem" hänger samman. Det behövs mer info/bilder på dina grejor för att ge ett lösningsförslag.
Förutom plej kan du ex. använda Nexa, där finns väggbrytare som harmoniserar med Eljo Trend/Exxakt.
En relämottagare, MWMR-2300 styrs sedan från valfritt antal väggsändare. Pris ca 180 kr för mottagare och 200 kr för en väggsändare.
Hjälper det ändå om jag fotar något?
Mer foto mindre text.M Modig skrev:Förlåt, jag var otydlig. Det avancerade systemet är bortkopplat nu, de drog nya kablar så nu funkar det "som vanligt" med kablar från strömställarna till transformatorn och lamporna/ljuskällorna (det sitter två strömställare i hallen och en i ett angränsande rum, en i hallen och en ovanför trappan har kopplats bort eftersom de inte kunde dra nya kablar dit – vet att det låter som oändligt många strömställare, men det är en hyfsat stor hall, i vinkel). Strömställarna är alltså vanlig standard. Osäker på fabrikat, men gissningsvis Schneider eller elko (kan inte kolla just nu).
Hjälper det ändå om jag fotar något?
Vad felar?
Klicka här för att svara
