Hej
Jag har en trefas djupvattenpump i min brunn, med vanligt motorskydd och tryckströmbrytare.
I händelse av strömavbrott så kommer jag stå helt utan vattenförsörjning. Trefas elverk kostar ju brutalt mycket, och jag behöver inte den effekten heller. Det är ju i stort sett bara kyl/frys, belysning och några värmekablar (För vatten/avlopp) som behöver kontinuerlig ström i mitt hus (jag har en bra kamin för värme/matlagning).
Jag har läst tidigare trådar här om konvertering av trefasmaskiner till enfasmaskiner, vilket inte verkar så svårt.
Så min fråga är om det skulle vara möjligt att sätta ett reservkraftintag på pumphuset, och sedan ha en reservkraftomkopplare, i vilken man också gör själva konverteringen till enfas (kondensator)?
Pumpens är en emtec sp1009 med följande data:
:
Jag har en trefas djupvattenpump i min brunn, med vanligt motorskydd och tryckströmbrytare.
I händelse av strömavbrott så kommer jag stå helt utan vattenförsörjning. Trefas elverk kostar ju brutalt mycket, och jag behöver inte den effekten heller. Det är ju i stort sett bara kyl/frys, belysning och några värmekablar (För vatten/avlopp) som behöver kontinuerlig ström i mitt hus (jag har en bra kamin för värme/matlagning).
Jag har läst tidigare trådar här om konvertering av trefasmaskiner till enfasmaskiner, vilket inte verkar så svårt.
Så min fråga är om det skulle vara möjligt att sätta ett reservkraftintag på pumphuset, och sedan ha en reservkraftomkopplare, i vilken man också gör själva konverteringen till enfas (kondensator)?
Pumpens är en emtec sp1009 med följande data:
:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Det blir riktigt dåligt i ditt fall eftersom du inte kommer åt alla ändar på motorns lindningar och därför inte kan lägga den i D-koppling för 1-fas drift med kondensator. Även när man kan lägga om en motor är det inte helt lyckat pga att man tappar i effekt och startmoment. I ditt fall med pump kunde startmomentet vara ok även som försvagat och i så fall effekten som skulle kunna begränsa på ett olyckligt sätt och driva motorn i en dålig skadlig driftpunkt, men med kort tid i drift ok om den orkar pumpa tillräckligt och nå stopptryck.
Men det som fäller det helt i ditt fall är att du skulle driva den med 230 V och lindningarna utförda/kopplade för 400 V. En motor av den typen är kvadratiskt beroende av matningsspänningen så en faktor tre i nedsättning kommer direkt även om du haft trefas 230 V och på det en faktor 0.7-0.75 pga Steinmetzkopplingen med kondensator och 1-fas.
Men det som fäller det helt i ditt fall är att du skulle driva den med 230 V och lindningarna utförda/kopplade för 400 V. En motor av den typen är kvadratiskt beroende av matningsspänningen så en faktor tre i nedsättning kommer direkt även om du haft trefas 230 V och på det en faktor 0.7-0.75 pga Steinmetzkopplingen med kondensator och 1-fas.
1-fas frekvensomvandlare med sänkt utfrekvens och kvadratisk uf-kurva (även linjär med ett börvärde på ca 29 Hz borde funka) kommer att få motorn att gå ok, kapaciteten kommer dock att bli lidande men kanske funkar i nödfall.
Det man får mot sig då är pumpars egenskap att trycket beror kvadratiskt mot varvtalet så det degraderar snabbt med ändrad frekvens. Ett minimalt trefasverk är det rimliga och raka och något man kan ha nytta av i många fall samtidigt inte speciellt dyra i enklaste utförande.
Har du något tips på något dylikt trefas elverk?GK100 skrev:
Klicka här för att svara
