Hej jag har köpt en äldre taklampa och måste koppla den med en ikea uttag.
Jag är amatör och kan koppla blå med blå samt brun med brun, men här finns det inget sånt. Hur vet jag vad jag kopplar med vad?
bifogar bild på hur det ser ut.
tacksam för svar
Jag är amatör och kan koppla blå med blå samt brun med brun, men här finns det inget sånt. Hur vet jag vad jag kopplar med vad?
bifogar bild på hur det ser ut.
tacksam för svar
Du bör kolla över status på ledarna, vad som skymtar på din bild så ser de rätt slitna och ålderstigna ut.
Sedan är det så att en ljuskälla ansluts till fas- och neutralledare, eftersom det är växelström så spelar polariteten ingen roll.
Sedan är det så att en ljuskälla ansluts till fas- och neutralledare, eftersom det är växelström så spelar polariteten ingen roll.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 842 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 842 inlägg
Visa helhetsbild över lampan, den kanske måste fixas först för att vara säker. Vi behöver även bild på takkontakten.
Finns annars många olika trådar med noggranna genomgångar från kunniga yrkeselektriker om hur man bör gå tillväga för att ansluta gamla lampor. Använd då sökfunktionen.
Finns annars många olika trådar med noggranna genomgångar från kunniga yrkeselektriker om hur man bör gå tillväga för att ansluta gamla lampor. Använd då sökfunktionen.
Här kommer lite bilder, hade ni rekommenderat att man byter ut hela?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, den behöver byggas om för att få användas i ditt rum med skyddsjordade uttag. Och den byggs lämpligen om till dubbelisolerat utförande.
Sladden behöver bytas mot en SKX, som finns i flera färger däribland denna transparenta. Det bör inte vara några praktiska problem med att tråckla fram en sådan sladd.
Lampsockeln behöver också eventuellt bytas ifall den är väldigt gammal. Det måste dels gå att ansluta SKX utan att de enkelisolerade ledarna kommer i kontakt med metallhöljet. Och dels får inte gängan i lampsockeln vara spänningssatt utan att den lampa sitter i.
Till sist ska en ojordat lampstickpropp monteras. Jag tror dock inte det finns sådana (för monterbar sladd) att köpa som passar i ditt lamputtag(?). Du kanske måste köpa ett helt sladdställ som på bilden nedan. De finns i längder på flera meter. Men då är frågan om de finns med transparent färg...du får leta.
I sista hand kan du köpa en jordad stickpropp av denna modell och montera på din transparenta sladd. Det är inte riktigt rätt men inte större fara på taket.
Sladden behöver bytas mot en SKX, som finns i flera färger däribland denna transparenta. Det bör inte vara några praktiska problem med att tråckla fram en sådan sladd.
Lampsockeln behöver också eventuellt bytas ifall den är väldigt gammal. Det måste dels gå att ansluta SKX utan att de enkelisolerade ledarna kommer i kontakt med metallhöljet. Och dels får inte gängan i lampsockeln vara spänningssatt utan att den lampa sitter i.
Till sist ska en ojordat lampstickpropp monteras. Jag tror dock inte det finns sådana (för monterbar sladd) att köpa som passar i ditt lamputtag(?). Du kanske måste köpa ett helt sladdställ som på bilden nedan. De finns i längder på flera meter. Men då är frågan om de finns med transparent färg...du får leta.
I sista hand kan du köpa en jordad stickpropp av denna modell och montera på din transparenta sladd. Det är inte riktigt rätt men inte större fara på taket.
Med risk för att jag låter tjatig (ber om ursäkt isåfall), varför inte också jorda denna lampa. Det ser ut som att det vore en ganska lätt operation i och med att alla metalldelar ser ut att vara ihopkopplade (och att det finns jord i taket).Bo.Siltberg skrev:
Är det det faktum att dubbelisolerat i stort sett alltid har bättre säkerhet än jordat? Jag kommer ihåg att du gjorde en omfattande jämförelse (stort tack för den
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag tycker mig se att lampan består av fyra förliga delar. Det blir ganska svårt att tillförlitligt och snyggt skyddsjorda alla dessa delar. Skyddsjordning ställer också högre krav på utförandet. Skyddsjordningen ska kontrolleras och mätas etc. Det bör heller inte finnas någon anledning till att skyddsjorda lampan, dvs det ska inte förekomma enkel isolation någonstans som gör skyddsjordning nödvändigt. Att utföra en dubbel isolering är enklare. Man får dock se upp med anslutningen, att det inte förkommer enkelisolerade ledare i taket. Om man skulle rangordna skydden i allmänhet så anser jag också att dubbelisolering är bättre än skyddsjordning.
Nu tror jag alternativen ovan är fullt Tillräckliga i detta fallet men kan även lyfta fram alternativet med transformator 12-50 Volt ifall det anses svårt att uppnå fullgod säkerhet. Detta bör då märkas upp där man skruvar i lamporna.
Klicka här för att svara




