M -MH- skrev:
Okej, så här blev det. För att spara plats i kulodosan, så klippte jag jorden. Jag hittade en bit EKK 4G1,5, som jag valde för att få lite mer lättböjlig kabel. Det var ca 25 cm som klamrades synligt så det blev rätt så rakt ändå.

Nåväl hade mätt upp inkommande/gamla EKK vilket som var fas (svart), tändtråd(brun), nolla(blå + svartvit) med spänning och motstånd mot jord i förlängningssladd från annat uttag.

Kopplade ihop det, och rätt som det var gick JFB:n när jag skulle passa till locket till dosan!

Efter lite förvirring visade det sig att svartvit inte var utgående nolla från gamla skymningsreläet, utan dess skyddsjord...

Mycket riktigt, öppnade gamla reläet och där var svartvit kopplad till chassiet.

Jag var för lat för att slå av JFB:n för att skilja på nolla/jord och då blev det så här.:p

Första gången jag har sett svartvit användas som jord.(y) Jag anslöt den till en fri plint i dosan.

De lyste inte tidgare idag, men lyser nu. Så jag antar att det funkar i någon bemärkelse.
Här ser vi iofs exempel på vådan av antaganden. Att koppla en jord fel, är allvarligt. Nu fick det inte så allvarliga konsekvenser i det här fallet. Men eftersom en felkopplad jord kan bli akut livsfarligt så är det en typ av fel som man bara inte får göra.

Jag är lite nyfiken. Tändtråden, hur verifierade du att den var tändtråd? Den var ju tydligen det eftersom det verkar fungera nu, men hur kontrollerade du det innan inkopplingen?

Jag skulle också vilja utmana antagandet att den svartvita var en "andra nolla". Det är fullkomligt otänkbart att ett skymningsrelä skulle ha två nollor som båda är förbundna med noll i centralen, fyller inget syfte. Däremot så skulle man ju kunna tänka sig att ett skymningsrelä bryter tvåpoligt, alltså bryter både fas och nolla (troligen extremt ovanligt). Men OM så vore fallet, så skulle ju denna andra nolla alltså vara nolla till lampan, som bryts av reläet. Då skulle du inte ha haft kontakt mellan de två "nollorna" utan anslutet relä. Antagandet är feltänkt.

I detta fall blev det ju inte en felkopplad jord, utan en felkopplad nolla (till fel sida JFB:n/nollskruven). Den var inte ansluten till någon del som skulle skyddsjordas, och den var inte ens gulgrön. Jag ser itne hur detta kunde bli akut livsfarligt, ens utan JFB?. Om det inte är mer fel i anläggningen, den kanske är fuljordad i något vattenrör.

Som du ser på bilden av reläet jag köpte, så har den två nollor i plinten, för vidarekoppling. Mitt antagande var att det ena var en vidarekopplad nolla. Felaktigt och kanske dumt, men så tänkte jag då.

Jag mätte upp det gamla reläet i ljus och mörker, en kardel hade 230V på i bägge fallen, den andra bara när det var mörkt.

Svart vit var väl kopplad till jordplinten? Och den kopplade du ihop med nollan? I min värld är det en felkopplad jordledare.

Som sagt i just det här fallet kunde nog inget farligt hända, med just den här felkopplingen. Men har man lyckats koppla en jordledare fel, så måste man fundera över vad man håller på med. Det är lite som att köra blint mot rött ljus, och nöja sig med att det kom ju ingen den här gången heller...

M -MH- skrev:
Om det inte är mer fel i anläggningen, den kanske är fuljordad i något vattenrör.
Det är just situationen "mer fel" som orsakar olyckor. Någon gör ett litet fel "som inte spelar någon roll", men i kombination med andra fel, så blir det farligt. I de allra flesta olyckor som sker, oavsett om det gäller en mindre elolycka eller ett flygplan som kraschar, så är det nästan aldrig bara ett fel som ställer till det. Det är kombinationer av flera fel, den som slarvat lite kunde aldrig tänka sig att det kan få en sådan effekt. Om vi förutsätter att det aldrig kan finnas andra fel, så behöver vi inga jordfelsbrytare, vi behöver ingen jordning, vi behöver inga säkringar osv. Men problemet är att det kan alltid finnas andra fel, så vi måste hålla oss med skydd, och skydd som skyddar skydden.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Löken, välkommen till forumet. Det brukar anses hövligt att läsa tråden innan man svarar. Det förekommer ingen 4X1.5-kabel i denna tråd förutom i dina inlägg, däremot en 4G1.5.
Ursäkta en nybörjarfråga - vad är skillnaden på 4x1.5 och 4G1.5?

JanneJanne123
Fyra ledare - 4x1,5

Fyra ledare + jord 4G1,5

(kabelarea 1.5mm2 i båda fallen).

Edit: smög med sig ett x som inte skulle vara där.

Redigerat:
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
4X = fyra trådar utan jordtråd
4G=fyra trådar varav en är jord

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Svart vit var väl kopplad till jordplinten? Och den kopplade du ihop med nollan? I min värld är det en felkopplad jordledare.
Är en ledare som förbinder nolla och jord med varanda, en nolla eller en jord?

H hempularen skrev:
Som sagt i just det här fallet kunde nog inget farligt hända, med just den här felkopplingen.
Nej, det var ju lite det jag var ute efter. Felet upptäcktes innan anläggningen drifttogs eller hann testas. Hade jag inte haft JFB, hade jag såklart lossat nollskruven och kollat att nollan bröts och jorden inte, för så gör väl alla? ;)

Med JFB så brukar jag nöja mig med att kolla så att jorden INTE bryts, vilket inte var aktuellt i detta fall. Jag tror jag ibland kollar om nollan bryts också, men skall inte svära på det. Gör ni?

Edit: En annan fråga, om jag hade märkt att dett var kopplad som jord lite tidigare, hur skulle jag gjort? Skulle jag kunnat använda den svartvita som skyddsjord igen?

Redigerat:
Mikael_L
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fyra ledare + jord 4Gx1,5
Hrrm, tre ledare + jord = 4g1,5
(Obs, inte både g och x)

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Att använda svart/vit som jord ger ju inget faromoment, det omvända kan ju däremot bli livsfarligt.
Jag har sett mer än en anläggning där man märkt om en ledare i bägge ändar av kabeln (gul/grön PVC slang) och det kanske inte är rätt men som sagt inte direkt farligt. Speciellt om alternativet varit att sakna jord i ett utrymme som kräver jord.

M -MH- skrev:
Är en ledare som förbinder nolla och jord med varanda, en nolla eller en jord?
Om den kommer från jordplinten i centralen, så är det jord. Den hade ju dessutom uppenbarligen den funktionen i den ursprungliga kopplingen.

M -MH- skrev:
Felet upptäcktes innan anläggningen drifttogs eller hann testas.
Om jordfelsbrytaren löste ut, så har du ju driftsatt anläggningen. Sådana här fel skall för det första inte göras pga. antaganden. Och OM det blir fel, så skall man upptäcka det innan man spänningssätter installationen.

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om jordfelsbrytaren löste ut, så har du ju driftsatt anläggningen.
OK, jag menar driftsatt den delen jag jobbar med. Finns ingen anledning att slå av JFB till hela huset om man skall jobba med en del av anläggningen tycker jag. Säkringen var ur, och spänningslöshet säkerställd med hjälp av mätning. Jag han varken göra klart, testa eller spänningssätta.

H hempularen skrev:
Och OM det blir fel, så skall man upptäcka det innan man spänningssätter installationen.
Precis det som hände här, det upptäcktes innan installationen spänningssatts.

Men du har såklart rätt. Man skall inte göra fel.

JanneJanne123
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hrrm, tre ledare + jord = 4g1,5
(Obs, inte både g och x)
Helt rätt, där var jag för snabb! Pudlar såklart.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Helt rätt, där var jag för snabb!
¨Händer mig också hela tiden.

Främst i sängen på kvällarna ... :crysmile:

• Arg
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
TS du kommer aldrig vinna kampen mot några ettriga elektriker som bara följer regelboken ...puss i ljumsken :heart:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.