Jag skall skarva en bit EKLK 4G1,5 til skymningsrelä, där jorden inte är kopplad i inkommande änden(behövs inte). Vad gör man med biledaren Och för den delen jordkardelen? Klipper kort i bägge ändar?
 
E
Skarva allt för att undvika framtida misstag, det tar inte många sekunder.

Du kan isolera vid reläet och koppla ihop från matnibgsändrn exempelvis.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
OK, vad jag oklar? Det finns ingen jord i inkomande ände (som är en 4-ledare EKK utan jord), det finns ingen jord att skarva med.
 
Då får du ordna skyddsjord ;) Varje anslutningspunkt ska ha en skyddsjordsledare framdragen. Men är det som det är så skulle jag vara noga med att undvika alla missförstånd och minst klippa bort alla skyddsledare i kabeln så att ingen i framtiden kan få för sig att använda den.
 
Nej, för då måste jag riva taket och byta ut en lös liggande EKK, så någon jord kommer det inte bli. ;)EKLK med klippt jord/biledare alltså.(y)

Skall det finas jord i alla kopplingspunkter alltså, även om den går till fast installedade enheter som saknar jordanslutning?
 
Är den dubbelisolerad ?
Dvs symbol fyrkant i en fyrkant
Är så fallet kommer du undan med bara dåligt samvete

Är du legitimerad kabeldragare så binder du i en ny kabel I den gamla klippta så är problemet inget problem ..

(är EKLK's jord inte inlagd i någon ände så fanns ingen anledning till att dra just mantlad kabel för att skydda kabeln .. )
 
Använd en kabel utan biledare och klipp gulgrön i bägge ändar så går detta alldeles utmärkt. Då förutsätter jag att skymningerelät är en modern plastvariant som inte behöver/ska jordas.
Jag hade inte satt upp en EKLK utan att jorda biledaren.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Ingen fyrkantssymbol, men jordplinten i apparaten är inte ansluten till något (allt är plast), och i instruktionsboken står det "anslut jorden om det behövs".

Elektrisk apparat med oansluten jordplint mot bakgrund av texturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gamla reläet var inte jordat heller, så något dåligt samvete känner jag inte. EKLK valdes för att jag hade det hemma, och för att det klamras snyggare än EKK.

För att dra om kabeln i taket måste man a) Riva taket och b) leta upp hur andra änden är kopplad i centralen. Undviker gärna det.
 
Redigerat:
E
M -MH- skrev:
OK, vad jag oklar? Det finns ingen jord i inkomande ände (som är en 4-ledare EKK utan jord), det finns ingen jord att skarva med.
4x1,5? Vem har dragit detta?

Håller med föregående talare, byt allt, det finns garanterat fler fel där.
 
E El-Löken66 skrev:
4x1,5? Vem har dragit detta?

Håller med föregående talare, byt allt, det finns garanterat fler fel där.
Vad var felet i föregående installation?
 
E El-Löken66 skrev:
4x1,5? Vem har dragit detta?

Håller med föregående talare, byt allt, det finns garanterat fler fel där.
Varför skulle en 4x1,5 vara fel till ett skymningsrelä som inte ska jordas?
Anledningen till att kabel med jordledare används där det inte behövs är ju att man inte har dem hemma, det går åt lite och att den är såpass mycket dyrare?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
E
M -MH- skrev:
Ingen fyrkantssymbol, men jordplinten i apparaten är inte ansluten till något (allt är plast), och i instruktionsboken står det "anslut jorden om det behövs".

[bild]
Det gamla reläet var inte jordat heller, så något dåligt samvete känner jag inte. EKLK valdes för att jag hade det hemma, och för att det klamras snyggare än EKK.

För att dra om kabeln i taket måste man a) Riva taket och b) leta upp hur andra änden är kopplad i centralen. Undviker gärna det.
Du kan göra så. Men du måste noga ta reda på förutsättningarna först.
Vem har gjort så här och varför?

4 ledare finns, men ingen grön-gul? Är kabel typen godkänd för ändamålet?
Varför sitter kabeln fast, kan man undvika skarv genom att byta eller dra utanpåliggande?

Det finns idag betydligt smäckrare kablar än EKRK som kan klamras vackert.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Skall det finas jord i alla kopplingspunkter alltså, även om den går till fast installedade enheter som saknar jordanslutning?
Ja så säger reglerna. Kanske bäst jag ger ett utdrag innan Putte 9497 vaknar :)

SS 436 40 00, utgåva 3 (SEK HB 444 utgåva 2.1, 2019):
412.2.3.2
Förutom där avsnitt 412.1.2 gäller ska en krets som matar klass II-materiel ha en skyddsledare
framdragen och avslutad vid varje anslutningspunkt.
ANM – Denna fordring är avsedd att ta hänsyn till att utbyte från klass II-materiel till klass I-materiel kan behöva göras.
 
  • Gilla
  • Haha
jsoderholm47 och 3 till
  • Laddar…
Har vi fått in ett troll i tråden, måntro?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Fotografen Fotografen skrev:
Varför skulle en 4x1,5 vara fel till ett skymningsrelä som inte ska jordas?
Var hittar du en sådan kabel? Länk tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.