Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Då får du ordna skyddsjord
Varje anslutningspunkt ska ha en skyddsjordsledare framdragen. Men är det som det är så skulle jag vara noga med att undvika alla missförstånd och minst klippa bort alla skyddsledare i kabeln så att ingen i framtiden kan få för sig att använda den.
Nej, för då måste jag riva taket och byta ut en lös liggande EKK, så någon jord kommer det inte bli.
EKLK med klippt jord/biledare alltså.
Skall det finas jord i alla kopplingspunkter alltså, även om den går till fast installedade enheter som saknar jordanslutning?
Skall det finas jord i alla kopplingspunkter alltså, även om den går till fast installedade enheter som saknar jordanslutning?
Är den dubbelisolerad ?
Dvs symbol fyrkant i en fyrkant
Är så fallet kommer du undan med bara dåligt samvete
Är du legitimerad kabeldragare så binder du i en ny kabel I den gamla klippta så är problemet inget problem ..
(är EKLK's jord inte inlagd i någon ände så fanns ingen anledning till att dra just mantlad kabel för att skydda kabeln .. )
Dvs symbol fyrkant i en fyrkant
Är så fallet kommer du undan med bara dåligt samvete
Är du legitimerad kabeldragare så binder du i en ny kabel I den gamla klippta så är problemet inget problem ..
(är EKLK's jord inte inlagd i någon ände så fanns ingen anledning till att dra just mantlad kabel för att skydda kabeln .. )
Använd en kabel utan biledare och klipp gulgrön i bägge ändar så går detta alldeles utmärkt. Då förutsätter jag att skymningerelät är en modern plastvariant som inte behöver/ska jordas.
Jag hade inte satt upp en EKLK utan att jorda biledaren.
Jag hade inte satt upp en EKLK utan att jorda biledaren.
Ingen fyrkantssymbol, men jordplinten i apparaten är inte ansluten till något (allt är plast), och i instruktionsboken står det "anslut jorden om det behövs".
Det gamla reläet var inte jordat heller, så något dåligt samvete känner jag inte. EKLK valdes för att jag hade det hemma, och för att det klamras snyggare än EKK.
För att dra om kabeln i taket måste man a) Riva taket och b) leta upp hur andra änden är kopplad i centralen. Undviker gärna det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gamla reläet var inte jordat heller, så något dåligt samvete känner jag inte. EKLK valdes för att jag hade det hemma, och för att det klamras snyggare än EKK.
För att dra om kabeln i taket måste man a) Riva taket och b) leta upp hur andra änden är kopplad i centralen. Undviker gärna det.
Redigerat:
Varför skulle en 4x1,5 vara fel till ett skymningsrelä som inte ska jordas?E El-Löken66 skrev:
Anledningen till att kabel med jordledare används där det inte behövs är ju att man inte har dem hemma, det går åt lite och att den är såpass mycket dyrare?
Du kan göra så. Men du måste noga ta reda på förutsättningarna först.M -MH- skrev:Ingen fyrkantssymbol, men jordplinten i apparaten är inte ansluten till något (allt är plast), och i instruktionsboken står det "anslut jorden om det behövs".
[bild]
Det gamla reläet var inte jordat heller, så något dåligt samvete känner jag inte. EKLK valdes för att jag hade det hemma, och för att det klamras snyggare än EKK.
För att dra om kabeln i taket måste man a) Riva taket och b) leta upp hur andra änden är kopplad i centralen. Undviker gärna det.
Vem har gjort så här och varför?
4 ledare finns, men ingen grön-gul? Är kabel typen godkänd för ändamålet?
Varför sitter kabeln fast, kan man undvika skarv genom att byta eller dra utanpåliggande?
Det finns idag betydligt smäckrare kablar än EKRK som kan klamras vackert.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja så säger reglerna. Kanske bäst jag ger ett utdrag innan Putte 9497 vaknarM -MH- skrev:
SS 436 40 00, utgåva 3 (SEK HB 444 utgåva 2.1, 2019):
412.2.3.2
Förutom där avsnitt 412.1.2 gäller ska en krets som matar klass II-materiel ha en skyddsledare
framdragen och avslutad vid varje anslutningspunkt.
ANM – Denna fordring är avsedd att ta hänsyn till att utbyte från klass II-materiel till klass I-materiel kan behöva göras.
