Henrik.woll
Henrik.woll: [citat] Jo då, har nog blivit ett par 1000st, pilligt.. Skulle tro att det är därför alternativet med förmonterad finns.. Ska man sätta flera 100 brytare så är påsen med fjädrar kanske en sak till att ha med sig vad vet jag.. Har alltid beställt med separat fjäder då ackordet ger mer för montaget :cool::ok:
10 svar · 1,7k läst
harka
harka: kopplingsschemat ser rätt ut -- om du bara förbinder de gulgröna med varandra (och inte lämnar ett gnistgap som illustrationen ser ut just nu) din elektriker skulle koppla ihop dessa genom att sätta de båda jordledarna på B-plinten (en blintplint, som saknar förbindelse med något annat) sen är det viktigt med montage och dragavlastning så att någon kabel inte kan råkas dras ut ur
1 svar · 8,3k läst
·
T
tergo: [citat] biltemas sortiment klarar minst 300v
23 svar · 4,2k läst
·
MultiMan
MultiMan: [citat] Det är därför kvalitetsvindor har termisk säkring.
9 svar · 3,3k läst
lnilsson
lnilsson: Mycket intressant, stort tack! Jag trodde att värmeledningsförlustens inverkan när man komprimerade isoleringen var större än vad man tjänade på med strålning. Man lär sig nåt nytt varje dag. :cool:
17 svar · 4,9k läst
J
j-o75: Det finns nolla framdragen såg jag nu. Kör utan så länge. Det funkar ju med av och på också.
3 svar · 3,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja det är ett litet och enkelt jobb. Med det man ser på bilderna kan man dessutom med stor säkerhet säga att den blå är en nolla. Men det är alltid bra att få det bekräftat, vilket är väldigt enkelt genom att titta sig omkring efter ett uttag i närheten som matas via dessa dosor, eller lampan som ska dimras. Jag antar att matningen kommer uppifrån, via dosan ovanför den man ser på
7 svar · 3,7k läst
·
J
JanneSjo: [citat] ok vad bra - jag hade för mig att det inte är så bra / ej tillåtet att ha en vanlig skarvsladd ut genom fönstret. kontakten man stoppar i bilen är ju ganska stor men det går ju borra hål eventuellt sätta rör och sedan fylla med isolering runt sladden. En anledning att ha laddboxen i garaget är att jag då kanske kan klara mig med en laddbox nu i början (1 elbil) med uttag och
2 svar · 6,2k läst
·
Bono_R
Bono_R: Toppen då vet jag vad jag ska leta efter. Tackar för snabba svar. /B
3 svar · 2,3k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Se inlägg #5 och tänk en gång till.
5 svar · 1,7k läst
W
Wallee: Okej då är jag med, tack för svaren! :)
4 svar · 4,3k läst
H
hullan: [citat] hehe jo jag dubbelkollade såklart först med faspennan på bruna ledaren när brytaren var på
8 svar · 1,5k läst
L
lassekasse: Tack för alla svar! Jag vågade ta i lite mer så den lossnade tillslut, även om det kändes som att dosa skulle följa med ibland :)
6 svar · 9,0k läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Men inte bara olika ljusstyrkor. Ofta hade ju dessa konstverk till lampor glödlamporna anordnade i olika lägen och skärmar. Så man kunde ju, allt efter konstruktion, byta mellan indirekt belysning mot taket mot direkt neråtbelysning i soppskålen. Det kan ingen dimmer.
11 svar · 2,1k läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Det stämmer det med högerslaget tågvirke. Men ledarna i en kabel är också slagna men jag vet inte åt vilket håll. Kvajlar man kabeln i stället för att rulla upp den så öppnar sig slagningen eller stängas mer beroende på slagriktningen. Jag har en liknande knölig kabel men den använder jag utan samvetskval.
16 svar · 2,8k läst
J
jpelle: För att återkoppla ifall någon annan stöter på samma problem. Fördröjningen vid avstängning av ljuset är default, den dimrar ner under 3 sekunder. Men iom att dimringen inte fungerade så väntade den i 3 sekunder och sedan switchade av lamporna. Jag har nu införskaffat mig en controller och kunde då sätta parameter 125 till värdet 1 och därmed få en kortare fördröjning. Att den
13 svar · 1,7k läst
S
Soltorp40: Kanske kontakta TS här? https://www.byggahus.se/forum/threads/eldragning-fran-elskap-till-stugor-hur-goera.384892/
6 svar · 1,5k läst
·
W
Wallee: Okej då vet jag, tack så mycket för svar! Så man dividerar allstå systemeffekten med effektfaktorn? Inte effekten på LED med effektfaktorn? Undrar eftersom det står: Effekt LED: 4,5W Systemeffekt: 5W
2 svar · 4,7k läst
tommib
tommib: Jodå, det finns uttag för sladdmontage. https://www.elbutik.se/product.html/perilex-skarvuttag-16a-abb2364kuw Jag fick tips om det för ett gäng år sedan när jag byggde om och behövde adapter från CEE416 till perilex. För min del slutade det den gången med ett utanpåliggande perilexuttag monterat på en planka.
9 svar · 7,2k läst
·
S
sledgas: Elektrikern var här idag och konstaterade samma sak och det kopplades på samma sätt som @GK100 beskrev. Får vara glad att vi inte "behövt" ett fungerande motorskydd på 10 år... Skyddet löser nu ut både vid test och vid fasbortfall. Det var även kopplat med matningen nerifrån->upp genom skydd och kontaktor, vet inte om det haft någon betydelse, men vi kopplade om det också så det
7 svar · 4,6k läst
·
Silver78
Silver78: Effekten ligger på 120 w vid 10 graders värme för hela kabeln. Men det där är lite lurigt för om du använder den som frostvakt så ligger den inte på hela tiden utan den drar igång vid behov. Den drar säkerligen det dubbla vid nollgradigt vatten. Sen spelar ju även rörets diameter roll. Mängden vatten som skall värmas. Säkra med en 10a och 1.5 mm2 kabel. Det viktigaste är att du
1 svar · 1,3k läst
A
alfista: Om påbyggnadsramen får plats i sidled förstås, den blir ju bredare än nuvarande brytare.
3 svar · 1,5k läst
·
P
ptlf: [citat] Det är regelvägg så plats finns, bara ta ut befintlig dosa o skarva rör o använda rotdosa då eller? Inget utanpåliggande i mitt hus
2 svar · 1,1k läst
·
M
Matten: Om jag minns rätt har M-penny de små runda drivdonen. ungefär som en lite kraftigare snusdosa, och sedan en liten snutt sladd till anslutningsboxen som är ungefär lika stor. Det bör inte vara några problem.
1 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Min son bytte nyligen upp sig bostadsmässigt. På den inglasade balkongen finns en IR värmare av äldre modell. Det var deklarerat att den inte fungerar "den är för kraftig för den nya elcentralen". Det lät märkligt i mina öron, men den nya centralen har jordfelsbrytare, och sådana IR värmare är ju välkända för läckströmmar till jord. Så jag hade en skaplig gissning om vad som
0 svar · 796 läst
R
roli: [citat] Ja, det hinner ju hända en hel del på ljuset utefter en 70 m lång sträcka...:p;):thinking:
24 svar · 5,6k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Det gör inte jag! Det påminner för mycket om Elkretsteori del B med ett helt hav av Laplace-transformer; och mycket plaskande och jämmer för att ens hålla sig flytande. Jag ryser vid blotta åminnelsen! ;)
47 svar · 3,6k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Byta elementet löste problemet...
13 svar · 34,2k läst
·
B
Beretic: Polymeren i en PEX isolerad part består av ofärgad basmassa, katalysatorämne för tvärbindningen och tillsatsämnen såsom färg. Det som gör att man lägger färgen på ytan (man skinar) har dels med kostnaden att göra.. Färg som inte påverkar tvärbindningen är jättedyr, men också så kortar det ställtider mellan varje färgbyte med 25 minuter och det sparar i runda slängar 25kg
14 svar · 9,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Hur är ventilationen tänkt att fungera om inte skorstenen används, som ventilationskanal? Kort svar är - undvik kabel i skorsten. Det finns mer att läsa här. https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-el-fran-skorsten.271309/ https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-kabel-i-skorstenen.375245/
1 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.