Ett överspänningsskydd /mellanskydd som detta
https://www.elektroskandia.se/bildnavigering?id=10541&artnr=5273707

Ska väl installeras innan centralen/centralerna.

Skyddar den på något sätt störningar/transienter från t ex laddboxar till övriga saker i huset?

Eller måste man ha en mellan huset och laddboxar också om man vill skydda på det sättet?

Överspänningsskydd placeras före det man vill skydda. Det kan vara mätarskåpet eller elcentralen eller både och, vad man finner lämpligt. Ett bra ställe är där samtliga ledningar kommer in i en byggnad, el, tele, fjärrvärme etc.

Jag förstår av din fråga att du har en laddbox utomhus en bit från huset och undrar ifall det finns risk att åskan slår ned där och går in i huset? Jag tror den risken är orelevant. Slår åskan ned i en ledning så nära huset spelar det knappast någon roll vilka skydd man har. Den stora risken för nedslag är i eller nära ledningsnätet som matar huset som ger mer måttliga överspänningar.

Fick lära mig att åskan ställde till mest med apparater fysiskt anslutna till TVÅ nät. (Ofta på landsbygden med luftledningar) Tex elnät och telenät.

Därav att modem, faxar, tv, datorer, larm osv ofta slogs ut. Åskan slog ned i det ena nätet, blev en transient där medans det andra nätets ”jordpotential” låg kvar som vanligt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Överspänningsskydd placeras före det man vill skydda. Det kan vara mätarskåpet eller elcentralen eller både och, vad man finner lämpligt. Ett bra ställe är där samtliga ledningar kommer in i en byggnad, el, tele, fjärrvärme etc.

Jag förstår av din fråga att du har en laddbox utomhus en bit från huset och undrar ifall det finns risk att åskan slår ned där och går in i huset? Jag tror den risken är orelevant. Slår åskan ned i en ledning så nära huset spelar det knappast någon roll vilka skydd man har. Den stora risken för nedslag är i eller nära ledningsnätet som matar huset som ger mer måttliga överspänningar.
Min ena laddbox sitter på huset 3m kabel till centralen och den andra kanske 6m ifrån 12m kabel.

Men jag är mest ute efter att skydda så bra det går. Tycker det är ok att sätta ett (ev flera) mellanskydd för 1500kr plus elektriker.

Har för mig att jag läst att i norge är det nu krav på överspänningsskydd vid installation. I sverige en rekommendation se :
https://www.elinstallatoren.se/inne...-vill-missa-nar-du-installerar-laddstationer/

Kan skyddet skydda huset mot transienter från laddboxen?

Eller kanske i det fallet ha ett extra mellanskydd mellan laddboxen och resten av huset?

Tänker att det kanske inte bara är åska som kan ge strömspikar och det finns ju mycket elektronik i huset som mår bättre om spänningen inte varierar kraftigt.

Se också denna artikel om överspänningar orsakade av elbilar
https://www.elinstallatoren.se/inne...sta-elfordon-borde-inte-fa-anslutas-pa-natet/

Om bilen eller laddboxen kan generera störningar och överspänningar till den grad att det krävs speciella skydd i form av speciella JFBer och överspänningsskydd, välj en annan bil/laddbox... Strömspikar genererar alla elektroniska apparater, men om det påverkar spänningen för andra apparater är en annan sak. Då elbilsladdare har en mycket hög effekt måste de se till att inte orsaka några kraftiga strömspikar. Strömspikar orsakar heller inga överspänningar, om vi inte pratar som induktiva laster som fungerar som en tändspole men sådana av magnitud finns inte i bostäder.

Dessutom pratar reglerna endast om att skydda bilen från överspänningar från nätet, inte tvärtom. Om du inte idag har problem med att överspänningar har sönder elektroniska apparater hos dig så ökar inte den risken i och med en elbil. Du får givetvis skydda dig från problem du inte har, men jag skulle inte göra det.

Har inte en övertro på överspänningsskydd. Även ett finskydd släpper igenom ca 800 V.

• Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Skydden ska du som sagt ha för att skydda utrustningen på "insidan" zonen och där hör även din laddbox hemma. Beroende på hur du bor och hur nätet ser ut kan det för all del vara bra med ett skydd tex vid mätplatsen eller en central med känsligare laster. Ofta är det inte nödvändigt med en mängd olika skydd utan om du ligger i riskzonen ordna ett riktigt på rätt ställe. Och som sagt sällan man behöver något i samhällen med någorlunda linjetäthet i näten.

Sen ett råd i all välmening se med flera nypor salt på diverse uppgifter i Elinstallatören det är mycket säljkampanjer och propaganda där. Du har kanske sett den gamla tråden där en av frontfigurerna hävdade att JFB stördes via grannarnas utrustning och tvunget helst skulle bytas till typ B osv. Kolla där det är ett toppexempel på FUD helt utan teknisk relevans förhoppningsvis till del spelad, aktiv okunnighet bakom men man kan aldrig veta säkert.

• Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Skydden ska du som sagt ha för att skydda utrustningen på "insidan" zonen och där hör även din laddbox hemma. Beroende på hur du bor och hur nätet ser ut kan det för all del vara bra med ett skydd tex vid mätplatsen eller en central med känsligare laster. Ofta är det inte nödvändigt med en mängd olika skydd utan om du ligger i riskzonen ordna ett riktigt på rätt ställe. Och som sagt sällan man behöver något i samhällen med någorlunda linjetäthet i näten.

Sen ett råd i all välmening se med flera nypor salt på diverse uppgifter i Elinstallatören det är mycket säljkampanjer och propaganda där. Du har kanske sett den gamla tråden där en av frontfigurerna hävdade att JFB stördes via grannarnas utrustning och tvunget helst skulle bytas till typ B osv. Kolla där det är ett toppexempel på FUD helt utan teknisk relevans förhoppningsvis till del spelad, aktiv okunnighet bakom men man kan aldrig veta säkert.
Njaäe är väl inget fel att ha en typ B men det kanske inte tillför så mycket sett till priset, men detta lär jämna ut sig ganska snart.

Det har jag lite svårt att se att man försöker narras för att man eventuellt har några aktier här eller där, däremot kanske man har dragit för stora växlar på sina teorier utan att ha torrt på fötterna men du får tänka på att detta är före detta Överinspektör på Elsäkerhetsverket som exempelvis släckte elen för ett gäng kunder i Norrland för han hade fått för sig att metoden sidolutade stolpar plötsligt var livsfarlig trots att elnötsbolagen använt denna EBR-beskrivna metod sedan urminnes tider.

Visst hade han en poäng i att säkerhetstänket behövde ökas i den branschen men aningen drastiskt att skicka statsanställda för att dra i spakarna på någon annans elnät så det slocknade för kunder där.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.