Tjena!

Förra ägaren som renoverade mitt hus valde att dra en viss del utav den nya elen via vinden. Vet ej om han använt sig utav elektriker men det ser i övrigt snyggt ut i dosor och dragningar.

Det går alltså en kopplingsdosa från väggen på bottenvåning till en kopplingsdosa i taket via vinden i flexslang (över kutterspånet)

Om jag förstått detta rätt via dethär forumet så är det väldigt dåligt och kan orsaka kondens inuti rören (från varmt till kallt till varmt igen)

Inget är alltså kopplat på vinden och genomföringarna till dosorna är täta (så tätt som plast mot plast kan bli)

Hur löser jag detta på enklast vis? Tätar rören på varma sidan som går upp mot kallt? Eller ska man isolera flexslangen på vinden (kalla sidan) rent av?

Det är inga stora luftvolymer som färdas i ett sådant rör så jag hade inte brytt mig om att göra något med det.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
F falkn skrev:
Det är inga stora luftvolymer som färdas i ett sådant rör så jag hade inte brytt mig om att göra något med det.
Säkert? Är ju inget kopplat på vinden förvisso.

Kan tillägga att det är fk i rören och inte kabel

Det du kan göra om du är orolig är att täta rören i dosorna för att förhindra luftrörelserna i rören. Använd vanlig latexfog bara i rörändan i dosan

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det du kan göra om du är orolig är att täta rören i dosorna för att förhindra luftrörelserna i rören. Använd vanlig latexfog bara i rörändan i dosan
Låter rimligt. Får försöka inte trycka in för långt bara så det finns möjlighet att dra ny kabel i framtiden.

Borde jag märkt av kondens I dosorna vid dethär laget? Bott här 1 år.

Har värre otätheter än rören och har löst detta med mekanisk frånluft, kanske räcker? Räckte för dom andra otätheterna i alla fall.

Kan man prova att känna vid ingången utav flexröret på varma sidan en kall vinterdag och på så sätt veta om det behövs? Eller måste man låta det "bygga på" kondens under lång tid?

Jag råkade ut för kondens i rör som var dragna i den kalla delen i nocken med kopplingsdosa där i ett tidigare hus.
Jag hörde ett konstigt fräsande ljud och lokaliserade det till en taklamputtag typ kulodosa den var monterad i taket uppochner så det bildades en tät skål av locket, den var fylld av vatten som kokade och ångan steg upp i VP-röret där den kondenserades och rann ner i dosan. Det var bara när lampan var tänd som det kokade.

Typ latex fog i den varmare ändan av röret förhindrar att varm fuktig luft kan röra sig mot kallare delar av röret.

I tidigare trådar har det rekommenderats att man petar in en tuss isolering el dyl i röränden. Problemet kommer om man får en cirkulation av inomhusluft genom röret, då kommer det att fyllas på med kondens efterhand.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Går slangen från ett varmt utrymme och upp till det kalla för att sedan gå ner till det varma får man ingen eller en minimal luftgenomströmning. Dessutom är konvektion i en rillad slang svag pga det luftmotstånd som uppstår pga rillorna. Jag tror inte att du kommer att få några problem. Vill du så kan du ju slänga på lite isolering över slangen så förbättrar du även isoleringen av huset. ;)

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag råkade ut för kondens i rör som var dragna i den kalla delen i nocken med kopplingsdosa där i ett tidigare hus.
Jag hörde ett konstigt fräsande ljud och lokaliserade det till en taklamputtag typ kulodosa den var monterad i taket uppochner så det bildades en tät skål av locket, den var fylld av vatten som kokade och ångan steg upp i VP-röret där den kondenserades och rann ner i dosan. Det var bara när lampan var tänd som det kokade.

Typ latex fog i den varmare ändan av röret förhindrar att varm fuktig luft kan röra sig mot kallare delar av röret.
Ajaj! Det lät inte bra. Men om jag fattade det rätt så hade du i det fallet kopplingsdosa i kalla delen som gick vidare till den varma delen? Tror det blir avsevärt mycket lättare för kondens att bildas då.

U Ursidae skrev:
I tidigare trådar har det rekommenderats att man petar in en tuss isolering el dyl i röränden. Problemet kommer om man får en cirkulation av inomhusluft genom röret, då kommer det att fyllas på med kondens efterhand.
Tror du en tuss isolering räcker? Är ju det allra smidigaste i så fall. Kan det dock inte bli så att om man ''dämpar'' luftflödet så får man problem senare istället. Att det kondenseras fast långsammare. Borde ju bli så att det som kondenseras torkar långsammare också med lägre luftflöde?

E elmont skrev:
Går slangen från ett varmt utrymme och upp till det kalla för att sedan gå ner till det varma får man ingen eller en minimal luftgenomströmning. Dessutom är konvektion i en rillad slang svag pga det luftmotstånd som uppstår pga rillorna. Jag tror inte att du kommer att få några problem. Vill du så kan du ju slänga på lite isolering över slangen så förbättrar du även isoleringen av huset. ;)
Det låter ju bra. Det är precis så det är. Båda ändarna är i den varma delen.
Problemet är att den är klamrad ut med kanten precis över reglarna på vind, så någon isolering får jag inte över dom. Däremot går det ju klä in dom i isolering om jag tar bort klamrarna, nödvändigt?

Det råder synnerligen delade meningar kring detta. Kanske ska prova isolering i båda ändar för att sedan ta ut den om något år och känna om den är fuktig. Bra ide?

Jag har som sagt helt nyinstallerad mekanisk frånluft (utav fackman) som ska göra att den varma luften ska gå ut via den, men det är klart att viss genomträngning blir ändå.

Redigerat:
Sätt i en "tuss" som går lätt att ta bort i bägge rörändarna så är du helt säker. Det måste ju cirkulera rätt mycket luft för att det ska bli så pass mycket vatten att det rinner ner i dosan.

E elmont skrev:
Sätt i en "tuss" som går lätt att ta bort i bägge rörändarna så är du helt säker. Det måste ju cirkulera rätt mycket luft för att det ska bli så pass mycket vatten att det rinner ner i dosan.
Okej! Är väl rädd för att fk inte gillar att vara ständigt fuktig heller, även om jag dämpar det så pass att det inte rinner vatten i dosan.

Men som du säger så kanske det blir näst intill obefintligt om jag bromsar tillluften från båda håll.

Har endel tussar att sätta för märkte förut att han även dragit vitvarorna den vägen. (Dessa flexslangar låg däremot under spånet) Men dom gick från central (varmt) till vitvarona (varmt) utan skarvar. Och har inga skarvar vid den kalla delen.

• Gilla
lasa7
  • Laddar…
Det som ibland händer i vissa hus är att på grund av övertrycket på övervåningen/vid taket (varm luft stiger uppåt) kan luft tryckas genom rör som mynnar ut på vinden. Varm luft kan bära mer fukt än kall luft. När den varma (och fuktiga) luften möter de kalla rörväggarna på vinden så kan det kondensera ut vatten som gärna rinner lite som det vill. I ditt fall så mynnar ju rören inte ut på vinden.

Och precis som Elmont skriver så är rören för små för att det ska uppstå någon nämnvärd egenkonvektion (cirkulerande luft i samma rör). Hade dom varit 50mm i diameter hade det varit en annan sak, då hade det kunnat börja uppstå egenkonvektion.

Men det är inte fel att stoppa i lite tussar av isolering, ifall det skulle vara/uppstå något hål på slangen på vinden så är man garderad. Dessutom blir det svårare för spindlar och andra småkryp att krypa runt där. :cool:

Men i det här fallet handlar det om slangar som INTE går från ett våningsplan till ett annat utan börjar och slutar på samma våningsplan. Det kommer inte att bildas kondens i slangen.

Jag var lite otydlig, första stycket var menat som en hypotetisk beskrivning av ”värsta fall”. I detta fall så är det enda teoretiskt möjliga som skulle kunna uppstå, egenkonvektion. Men såsom tidigare sagt (rördiameter, luftmotstånd etc.) så kommer inte det heller att uppstå.

Men man ska inte underskatta känslan av säkerhet, i detta fall får genom att stoppa in tussar av isolering i ändarna, samt att man på så vis får en gardering mot eventuella (framtida) hål på slangen.

E elmont skrev:
Men i det här fallet handlar det om slangar som INTE går från ett våningsplan till ett annat utan börjar och slutar på samma våningsplan. Det kommer inte att bildas kondens i slangen.
Detta beskrev i inlägg #6 Det var alla rör på samma våningsplan där man dragit in elen efter att vinden inreddes och isolerades så alla rör var i princip stuckna i luftspalten. Problemet var att alla kopplingsdosor var i det kall utrymmet och placerade i kryputrymmet i nocken.
Då huset hade självdrag var luft alltid på väga ut i alla springer och öppningar och kunde kondenseras i VP-rör.
I ett modernt hus har undertryck p.g.a. Frånluftdon och då är kall luft på väga in till det uppvärmda utrymmet utan kondensproblem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.