Byggahus.se

Dra kabel genom kabelslang i mark

1. T
    Medlem · 5 inlägg

trolldeg

Medlem
    Jag kommer behöva dra ny kabel genom 50 mm kabelslang (slät insida). I slangen finns en draglina i form av filmgarn/balasnöre (brottstyrka på 95 kg enligt förpackningen). Kabelslangen är totalt 75 meter och ligger nergrävd i marken. Stenig tomt så slangen är inte rak, antar att det ställer till det ytterligare.

Hur fäster jag draglinan i kabeln? Övriga förslag på hur jag kan gå tillväga? Alla tips mottages tacksamt.

2. S
    Medlem · 1 637 inlägg
    Vaselin/smörjmedel och en som skjuter på kabeln och en som drar. Se till att inte "dra in" grus/jord i slangen med kabeln.

Drog i 30m i en ganska rakt förlagd slang och rejäl uppförsbacke. Drog i en grövre svart och tunnare vit elkabel för något år sedan. Gick hyfsat tungt trots lite vaselin och två personer. Så snåla inte med smörjmedlet och dra i utförsbacke om det sluttar.

Kan man först dra i en slags "reservdraglina" om man råkar dra av den vanliga dragtråden? Kanske en fiskelina eller liknande så att man har ett alternativ om man råkar dra av den vanliga draglinan. För att sen kunna dra i en starkare/vanlig draglina och därefter kabeln. (Elkabeln går ju alltid att dra tillbaka om draglinan går av men då saknar man ju ny draglina)

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 306 inlägg

useless

Lök.
    Vad är det för kabel som ska dras igenom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.