Hej,
Vi har haft ett fel i ugnen som visade sig bero på att en jordkabel lossnat (antagligen när vi flyttat den).
Med hjälp av en tekniker på telefon satte jag fast jordkabeln där den skulle sitta (i bild: kabeln med röd ring satte jag med resten av jorden i lila ring). Den lösa jordkabeln hängde tidigare mot nollan.
Jordfelsbrytaren löser ej längre ut, men för hängslen och livrems skull: kan jag på något sätt med en multimeter kolla så det blivit rätt?
Vi har haft ett fel i ugnen som visade sig bero på att en jordkabel lossnat (antagligen när vi flyttat den).
Med hjälp av en tekniker på telefon satte jag fast jordkabeln där den skulle sitta (i bild: kabeln med röd ring satte jag med resten av jorden i lila ring). Den lösa jordkabeln hängde tidigare mot nollan.
Jordfelsbrytaren löser ej längre ut, men för hängslen och livrems skull: kan jag på något sätt med en multimeter kolla så det blivit rätt?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hur i hela friden har en ringkabelsko kunnat lossna utan att skruven först ramlat bort, måste varit omonterad sedan tillverkningen, slarv.
Men den ska sitta med sina gul-gröna kompisar.
Protte
Men den ska sitta med sina gul-gröna kompisar.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vi kan inget säga då det inte finns någon bild hur du gjort.
Protte
Protte
david__ skrev:
Lägger du upp bilder på byggahus-el ska allt se tip-top ut.david__ skrev:
Förutom det kan det finnas mängder av fel som inte går att bedöma genom bara en bild.
Är den vita sladden längst ner en sladd med kontakt eller som är kopplad till en dosa i väggen? Isf så är ju skruvterminalerna där det anslutits vid inkoppling, och då kan ju denna jordkabel lossnat.
Du kan kolla att det inte är fel genom att kontinuitetmäta mellan någon metallyta på ugnen (dock inte värmeelementet) och jordstiftet i ett vägguttag, de ska vara ihopkopplade. Du vet dock inte om det är rätt på detta vis, det kan ju vara kontakt men inte tillräckligt bra kontakt. Exempelvis om den där sladden som är för kort skalad har lite kontakt men inte tillräckligt.
Du kan kolla att det inte är fel genom att kontinuitetmäta mellan någon metallyta på ugnen (dock inte värmeelementet) och jordstiftet i ett vägguttag, de ska vara ihopkopplade. Du vet dock inte om det är rätt på detta vis, det kan ju vara kontakt men inte tillräckligt bra kontakt. Exempelvis om den där sladden som är för kort skalad har lite kontakt men inte tillräckligt.
Den vita har en kontakt i andra änden.S Svante Svenson skrev:Är den vita sladden längst ner en sladd med kontakt eller som är kopplad till en dosa i väggen? Isf så är ju skruvterminalerna där det anslutits vid inkoppling, och då kan ju denna jordkabel lossnat.
Har kollat så ledarna sitter bra. Se bild nedan på övriga. Ser okej ut?E El-Löken66 skrev:
Kontakten hittar jag ingen skruv ens på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för all hjälp! Nu funkar det prima.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden