Hej,

Vi har haft ett fel i ugnen som visade sig bero på att en jordkabel lossnat (antagligen när vi flyttat den).

Med hjälp av en tekniker på telefon satte jag fast jordkabeln där den skulle sitta (i bild: kabeln med röd ring satte jag med resten av jorden i lila ring). Den lösa jordkabeln hängde tidigare mot nollan.

Jordfelsbrytaren löser ej längre ut, men för hängslen och livrems skull: kan jag på något sätt med en multimeter kolla så det blivit rätt?

• Öppen elektrisk kopplingsdosa med en jordkabel markerad i röd ring kopplad till jordanslutning markering i lila.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur i hela friden har en ringkabelsko kunnat lossna utan att skruven först ramlat bort, måste varit omonterad sedan tillverkningen, slarv.

Men den ska sitta med sina gul-gröna kompisar.

Protte

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Hur i hela friden har en ringkabelsko kunnat lossna utan att skruven först ramlat bort, måste varit omonterad sedan tillverkningen, slarv.

Men den ska sitta med sina gul-gröna kompisar.

Protte
Så det är inget jag behöver/kan dubbelkolla?

Vi kan inget säga då det inte finns någon bild hur du gjort.

Protte

• Gilla
alexander___
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Vi kan inget säga då det inte finns någon bild hur du gjort.

Protte
Missade det. Se bifogat.

Edit: Det är alltså den gulgröna till höger som jag satt dit.

Gulgrön jordkabel ansluten till höger sida av en metallklemrad i en elektrisk installation.
Skapa konto

tommib
Isoleringen är klämd under skruvskallen på både blå och gulgrön. Det kan leda till dålig kontakt. Skala lite längre på de ledarna.

• Gilla
EBK89
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Isoleringen är klämd under skruvskallen på både blå och gulgrön. Det kan leda till dålig kontakt. Skala lite längre på de ledarna.
Hmm den blåa och den gulgröna nedertill har jag ej rört. Ska jag verkligen ändra på dessa?

E
alexander___ david__ skrev:
Hmm den blåa och den gulgröna nedertill har jag ej rört. Ska jag verkligen ändra på dessa?
Lägger du upp bilder på byggahus-el ska allt se tip-top ut.
Förutom det kan det finnas mängder av fel som inte går att bedöma genom bara en bild.

• Gilla
alexander___
  • Laddar…
Är den vita sladden längst ner en sladd med kontakt eller som är kopplad till en dosa i väggen? Isf så är ju skruvterminalerna där det anslutits vid inkoppling, och då kan ju denna jordkabel lossnat.
Du kan kolla att det inte är fel genom att kontinuitetmäta mellan någon metallyta på ugnen (dock inte värmeelementet) och jordstiftet i ett vägguttag, de ska vara ihopkopplade. Du vet dock inte om det är rätt på detta vis, det kan ju vara kontakt men inte tillräckligt bra kontakt. Exempelvis om den där sladden som är för kort skalad har lite kontakt men inte tillräckligt.

• Gilla
alexander___
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Förutom det kan det finnas mängder av fel som inte går att bedöma genom bara en bild.
E El-Löken66 skrev:
Det är bra ambition :) Nytt försök!
Elektrisk anslutning med jordkabel felaktigt ansluten till en neutral skena.
Skapa konto

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Är den vita sladden längst ner en sladd med kontakt eller som är kopplad till en dosa i väggen? Isf så är ju skruvterminalerna där det anslutits vid inkoppling, och då kan ju denna jordkabel lossnat.
Du kan kolla att det inte är fel genom att kontinuitetmäta mellan någon metallyta på ugnen (dock inte värmeelementet) och jordstiftet i ett vägguttag, de ska vara ihopkopplade. Du vet dock inte om det är rätt på detta vis, det kan ju vara kontakt men inte tillräckligt bra kontakt. Exempelvis om den där sladden som är för kort skalad har lite kontakt men inte tillräckligt.
Den vita har en kontakt i andra änden.

E
Den vita har en kontakt i andra änden.
Ja, du kan skruva upp den och lägga upp foto om du vill, samt även på faserna.

Det är ju samma slarv-Pelle som kopplar där med.

Ditt jobb ser bra ut men glöm inte känna/dra lite i ledaren för att försäkra sig om att det sitter bra.

• Gilla
alexander___
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, du kan skruva upp den och lägga upp foto om du vill, samt även på faserna.

Det är ju samma slarv-Pelle som kopplar där med.

Ditt jobb ser bra ut men glöm inte känna/dra lite i ledaren för att försäkra sig om att det sitter bra.
Har kollat så ledarna sitter bra. Se bild nedan på övriga. Ser okej ut?

Kontakten hittar jag ingen skruv ens på.

Elkablar kopplade till säkringar i en elcentral, fråga om korrekt installation.
Skapa konto
En hand håller ett vitt eluttag utan synliga skruvar mot en suddig bakgrund med ett golv och verktyg.
Skapa konto
Hand håller en vit elektrisk plugg utan synlig skruv, möjliga användarspår syns.
Skapa konto
Elkontakt hålls i handen för inspektion av ledarna, inga skruvar synliga.
Skapa konto

tommib
Nu ser det bra ut.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp! Nu funkar det prima.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.