J J. Larsson skrev:
Hej, mitt ena vägguttag sätt löst, när jag försökte skruva åt skruven så gick den av.

Åkte till Jula, köpte ett nytt ojordat uttag då det var ett ojordat som satt.

Skruvade isär uttaget nu och ser att det sitter en jordkabel?

Kan säga att jag ej är 100% på el, men elen är avstängd i det här rummet nu och undrar hur jag går vidare härifrån..
Bör jag klippa av kabeln och sätta i ojordade uttaget som vanligt?
Kan jag köpa ett jordat uttag och koppla in det istället?
Kan det finnas någon anledning att det ser ut som det gör? Vill inte koppla in ett jordat uttag sen är det något fel med jordkabeln som sitter i som orsakar skada..

Hade elektriker här för några dagar sedan som ordnade jordfelsbrytare osv men har helt enkelt inte råd för en sådan här liten sak..

Första bilden är nya uttaget jag köpt, de andra är alltså det i väggen.
Ring en elektriker!!!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Frågar du mig?
Kök och matplats satt ofta ihop utan någon vägg med dörröppning utan det var ofta som ett enda rum men klassades ändå som två olika rum om det var tillräckligt långt avstånd mellan uttag, diskbänk mm i köksdelen och uttag i matplatsdelen.
Detta är ett av dom större mysterierna i svensk elkonst. Du skriver "klassades". Stod det verkligen i något regelverk? Eller var det bara någon "god sed". Kanske det var av nöden när man insåg behovet av jordade uttag nära diskhon men ville inte dra om hela köket.
Jag är skeptisk.
 
@Grumsgrums varför ska TS ringa elektriker nu när ”allt” är uträtt?
Nu återstår ”bara” att byta plats på två uttag varav ena blir det nyinköpta uttaget istället.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
G Gamla gubben skrev:
@Kokarn, skräm inte TS i onödan! Du har rätt att man inte skall lita på färger, eftersom strömmen är färgblind. Men i det här speciella fallet spelar det ju ingen roll om fasen sitter ansluten till vänster eller höger i uttaget. Stickproppen kan ju vändas ett halvt varv utan att det blir farligt. Dessutom har ju redan TS fått rådet att koppla "på samma sätt" som det tidigare uttaget.
Exakt, lite vet jag och spelar ingen roll om jag kopplat fasen och nollan i "fel" ände, annars hade jag definitivt inte chansat
 
Thomas_Blekinge, jo det fans i dom g:a föreskrifterna hur det skulle vara. I dom g:a föreskrifterna fans det mesta specat hur det skulle vara, till mycket stor skillnad mot dagens föreskrifter.
 
P
G Grumsgrums skrev:
Ring en elektriker!!!
Varför skriker varenda människa RING elektriker för ett uttags byte?

Seriöst, grejar man de inte utan hjälp så gör man det med hjälp härifrån.

Om man kopplar lika så kan fasen inget gå fel.

Skulle inte drömma om att ta hem en elektriker för dylikt.

Nej jag är inte elektriker. Men är inte dum i huvudet heller. Kan mäta. Har Google. Har elektriker i kretsen m.m.
 
  • Gilla
Stibbadrill och 1 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Har elektriker i kretsen m.m.
Uj, jag tror elektriker helst undviker att vara i kretsen. Det "killar så otrevligt" som en legendarisk lokal förmåga uttryckte det en gång.
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Varför skriker varenda människa RING elektriker för ett uttags byte?

Seriöst, grejar man de inte utan hjälp så gör man det med hjälp härifrån.

Om man kopplar lika så kan fasen inget gå fel.

Skulle inte drömma om att ta hem en elektriker för dylikt.

Nej jag är inte elektriker. Men är inte dum i huvudet heller. Kan mäta. Har Google. Har elektriker i kretsen m.m.
Kan hålla med om att det blir lite hysteriskt ibland. Framförallt när man enligt vissa "måste" ringa elektriker bara för att man vill dubbelkolla inkoppling av ett uttag, vilket är tillåtet så länge man bara ska byta till ett nytt uttag.

Lite OT, men pappa skulle, via telefon, hjälpa min faster att byta en stickkontakt till en lampa då den gamla gått sönder. Hon förklarade hur de båda kontakterna såg ut inuti och vilken färg på ledare som var kopplad till vilken symbol och han förklarade hur hon skulle koppla in det på den nya kontakten. Efter lite kontrollfrågor och allmänt nojande över att hon kanske bränner ner hela huset på 3 sek så avslutar han samtalet med "du har bara två ledare att koppla in och du har bara två ställen att koppla in, inte ens du kan göra fel".
Efter en stund ringer en hysterisk faster upp för att hela, eller om det var större delen av, lägenheten var svart och tillslut lyckas pappa få henne att undersöka om någon säkring gått i centralen i lägenheten, vilket det inte har. Så efter några samtal med fastighetsskötaren visade det sig att en av huvudsäkringarna för hela huset har löst ut så alla lägenheter i hela längan är drabbade.  :crysmile::crysmile: hur hon lyckades med detta lyckades vi aldrig förstå och föreningens elektriker var lika förvånad han :crysmile::crysmile:
Så man kan tydligen lyckas ställa till det rejält genom att bara byta en ojordad kontakt, men man ska nog vara väldigt duktig för att lyckas med något sånt
 
Demmpa Demmpa skrev:
NEJ NEJ NEJ!
Om JFBn löser ut så är det felsökning för att hitta jordfelet som gäller, inget annat.
Menar du att, helt hypotetiskt att om jag har en helt ny brödrost med jordad sladd/kontakt inkopplad i ett ojordat kontaktuttag och sen är klantig nog att sticka ner en kniv av metall för att fiska upp brödskivan ur brödrosten, så skulle inte jfb "slå ut" p g a att kontaktuttaget är ojordat??? Har jag förstått det hela rätt då?
Anledningen till mitt exempel ovan är för jag har gjort den blundern själv, men då satt brödrostsladden i ett jordat kontaktuttag och jfb släckte hela lghten, och fan i mig hela kvarteret oxå trodde jag för en sekund MEN så va såklart inte fallet (som tur va')... Haha.
Men är intressant att veta om det är så.
 
B bassetasse skrev:
Menar du att, helt hypotetiskt att om jag har en helt ny brödrost med jordad sladd/kontakt inkopplad i ett ojordat kontaktuttag och sen är klantig nog att sticka ner en kniv av metall för att fiska upp brödskivan ur brödrosten, så skulle inte jfb "slå ut" p g a att kontaktuttaget är ojordat?
Det beror på lite mer än så. Låt oss titta på tre olika scenarion.

1. Uttaget är ojordat och du vidrör ingenting som har kontakt med jord. I det fallet kommer du inte att få någon strömgenomgång och jordfelsbrytaren kommer inte att lösa.

2. Uttaget är ojordat och du vidrör något som har kontakt med jord. Till exempel diskbänken. I det fallet kommer du att få en strömgenomgång som leder till att jordfelsbrytaren löser.

3. Uttaget är jordat. Alltså som det var i ditt fall. I det fallet kommer jordfelsbrytaren högst troligt att lösa utan att du får någon strömgenomgång.

För maximal säkerhet bör man alltså:

1. Inte stoppa kniven i brödrosten.

2. Se till att ha en jordfelsbrytare.

3. Se till att ha jordade uttag.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Om JFBn slår ifrån eller inte när du sticker ner en kniv i brödrosten beror på om du samtidigt rör något jordat.

Ditt senario är helt annat än det jag svarade på. I det jag svarade på så var/är det ett faktiskt jordfel på apparaten som gjorde att jordade höljet blev strömförande, om man i sådant skede kopplar bort jorden och sedan kommer åt höljet och sann jord så hamnar man i strömkretsen å får en kraftig/livsfarlig strömgenomgång.
 
  • Gilla
bassetasse
  • Laddar…
1. Har jag lärt mig, bara träknivar isf....
2. Jfb har jag
3. Har jordade uttag i köket och badrummet, ojordade i resten av lghten som är superliten med helt öppen planlösning så är inga 2,5 meter mellan hallens ojordade uttag och dom i köket där det inte en hel vägg emellan.
Är det illa?
 
B bassetasse skrev:
Är det illa?
Det är inte illa. Det är ganska vanligt. Det viktigaste är att du har jordfelsbrytare och att alla uttag är i bra skick.
 
  • Gilla
bassetasse
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om JFBn slår ifrån eller inte när du sticker ner en kniv i brödrosten beror på om du samtidigt rör något jordat.

Ditt senario är helt annat än det jag svarade på. I det jag svarade på så var/är det ett faktiskt jordfel på apparaten som gjorde att jordade höljet blev strömförande, om man i sådant skede kopplar bort jorden och sedan kommer åt höljet och sann jord så hamnar man i strömkretsen å får en kraftig/livsfarlig strömgenomgång.
Demmpa Demmpa skrev:
Om JFBn slår ifrån eller inte när du sticker ner en kniv i brödrosten beror på om du samtidigt rör något jordat.

Ditt senario är helt annat än det jag svarade på. I det jag svarade på så var/är det ett faktiskt jordfel på apparaten som gjorde att jordade höljet blev strömförande, om man i sådant skede kopplar bort jorden och sedan kommer åt höljet och sann jord så hamnar man i strömkretsen å får en kraftig/livsfarlig strömgenomgång.
En med ellära sa att det kunde bero på ngt att en gammal brödrost har ofta "smutsbeläggningar" på sig vilket en sprillans ny inte har och då kan "elvågorna" (heter det inte men hoppas förstår vad jag menar) mellan elkomponenterna som rostar brödet vara mer "mottagliga" för metalloföremål än dom i smutsiga äldre brödrostar..... Hoppas förstår vad jag menar :oops:
 
prototypen prototypen skrev:
Du ska inte klippa och tejpa jordkabeln, frågan är hur är övriga uttag i rummet.
Det kan vara så att det går sätta ett ojordat lock på en jordad underdel från
ELKO och tidigare ägare/brukare har tagit vad man haver.
Precis så måste det vara. Förre ägaren har av bekvämlighetsskäl bytt locket för att hans ojordade apparat skall kunna användas?
Protte
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.