F
Jag håller på att fixa till den takfotsbelysning som funnits på garaget sen urminnes tider. Den har varit inkopplad med två lösa FK utan jord draget från en grupp på vinden från en brytare på annat ställe. Jag tänkte nu koppla in en annan brytare och behöver därför dra om en del.

Kan jag använda lampan som kopplingsutrymme, för att koppla fast och bruten fas, jord och nolla vidare till nästa lampa? Det känns lite tveksamt, men det kanske är ok?
Är det bättre att sätta en kopplingsdosa i takfoten, som då blir inbyggd när jag sätter tillbaka brädan?
Allt är tänkt att dras med utanpåliggande kabel i takfoten.

Ska försöka få in en bild, men just ny kraschar appen när jag försöker.
Edit: problemet är visst ios14

https://imgshare.io/image/NmAoUO

Redigerat:

Bästa svaret

Jag skulle inte använda den lampan som kopplingsutrymme. Den behöver i så fall skyddsjordas och det gör man inte bara för att man behöver koppla där. Och terminalerna på lampsockeln tillåter kanske inte mer än en ledare.

Kopplingsdosor får heller inte byggas in. Men om du skruvar den bräda som nu är losstagen och ifall du markerar på något sätt var det finns kopplingsdosor så skulle jag vara nöjd.

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
F
Tack! det var ungefär så jag tänkte!
Byter nog armaturen mot nåt lämpligare eller sätter kopplingsdosa istället.

F
Jag tänkte om helt och drog kabeln på vinden istället, då hamnade kopplingsdosorna betydligt bättre och mer åtkomliga.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.