Pilen är inkomade matning. Vet att de är fel färg på pen som går mellan jdf ska vara blå den fungera å löser när man testar den
Rättra gärna då jag håller på utbilda mig som elektriker!
Rättra gärna då jag håller på utbilda mig som elektriker!
Redigerat:
Då är det fel. Eftersom du utbildar dig till elektriker bollar jag tillbaka till dig: Vad är minsta tillåtna area på PEN?
Jag kan också komplettera frågan med hur dimensioneringen är gjord för huvudledningen.
Jag kan också komplettera frågan med hur dimensioneringen är gjord för huvudledningen.
Rättelse 2.5m2 på kopplad från matningen som är 2.5m2. har tagit matning från befintlig matning som är 2.5m2 tn-c in till den här centralen 10m2 pentommib skrev:
Du har 5x2,5 mm2 in i centralen?
Vem var det som sa att du skulle koppla detta TN-C?
Och varför?
Redigerad:
Nu tittar jag lite närmre och det tycks vara 3G2,5 som matande kabel. Då har du fas, jord och nolla in.
Men om vi nu säger att det är en väldigt gammal installation du dykt på.
Då kanske man enligt den tidens regler hade kunnat använda grön-gul som PEN.
Men samtidigt finns redan blå ledare så det känns inte helt klockrent.
Men okej, du behöver två ledare in, istället för en som du ju egentligen dragit förstår jag?
Men du kan inte skapa en så klen PEN enligt dagens regler.
Och varför?
Redigerad:
Nu tittar jag lite närmre och det tycks vara 3G2,5 som matande kabel. Då har du fas, jord och nolla in.
Men okej, du behöver två ledare in, istället för en som du ju egentligen dragit förstår jag?
Redigerat:
Först tänkte jag det var någon skolövning du visade och med udda överblivet material osv men är det skarpt läge ska du som sagt tänka om och göra rätt.J Joakim91 skrev:
1. Du har en treledare för enfas matning och finns inget anledning att börja fundera på matning TN-C med tex areakravet utan gå direkt och logiskt med TN-S där. Enda skillnaden är som du förhoppningsvis vet och lärt dig att du lägger in N i kabelns matande ände på lämpligt ställe beroende på hur du tar ut fas där.
2. Lägg sen både L och N via huvudbrytaren när det är så väl ordnat som i ditt fall det har bara fördelar.
3. Hanteringen runt din JFB är ok du går bara från huvudbrytaren L-N och in på matande sida.
4. Utgående sida mot dvärgbrytarna ska du lägga om så du byglar vidare med max två ledare under varje anslutning inte tre på JFB som du har nu.
5. Välj samma skruv/position på dina PE och N skenor för inkommande ledare och sen på samma sätt samma skruv/position för gruppledningarnas anslutningar i följd som säkringarna satts in. Det har mindre betydels i ditt lilla fall men får du in lite sånt i bakhuvudet har du medvind i många andra fall där "Ordnung muss sein".
Ett litet axplock så här översiktligt från din bild och jag hoppas du ser till att lära dig oavsett vad utbildningen du går på bidrar med. Spåren förskräcker redan lite om man säger så men det är inget personligt riktat till dig utan mer universellt rent av åtminstone här i SE.
De är en gammal fastighet med tn-c (4ledare utan nolla ) 2.5m2 som jag har tagit ström i från, till den här centralen därför jag inte kopplat in nolla som synns, då den inte finns i andra änden . Och sen som du säger är de 3g 2.5 som jag har andvänt som matning. Jag kanske förklara dåligt. Tänkte du på då två faser ?E El-Löken66 skrev:Du har 5x2,5 mm2 in i centralen?
Och varför?
Redigerad:
Mycket lättare med TN-S