1 576 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Byta ut knappstyrd fläkt mot fuktstyrd
Hej,
Har idag en fläkt monterad i taket ovanför duschkabinen i badrummet som är knappstyrd och vanligtvis bara startas när någon duschar för att dra ut fukten.
Då jag märker att vi har kondens på fönstren i huset och jag enbart har fresh friskluftsventiler i huset och ingen frånluftsventil förutom denna och möjligtvis köksfläkten då om jag vill ha den brummande på nätterna.. så tänkte jag att en fuktstyrd frånluftsventil i badrummet hade varit en smartare lösning.
Är detta ett jobb för en elektriker att koppla om så att knappen inte har en av på funktion utan att man kan gå runt den inkopplingen och låta strömmen vara mot fläkten hela tiden istället?
Något annat man bör ha i åtanke? Funderar på att sätta in en Paxfläkt istället, har inte kollat upp vilket mått det är på genomföringen ännu.
Har idag en fläkt monterad i taket ovanför duschkabinen i badrummet som är knappstyrd och vanligtvis bara startas när någon duschar för att dra ut fukten.
Då jag märker att vi har kondens på fönstren i huset och jag enbart har fresh friskluftsventiler i huset och ingen frånluftsventil förutom denna och möjligtvis köksfläkten då om jag vill ha den brummande på nätterna.. så tänkte jag att en fuktstyrd frånluftsventil i badrummet hade varit en smartare lösning.
Är detta ett jobb för en elektriker att koppla om så att knappen inte har en av på funktion utan att man kan gå runt den inkopplingen och låta strömmen vara mot fläkten hela tiden istället?
Något annat man bör ha i åtanke? Funderar på att sätta in en Paxfläkt istället, har inte kollat upp vilket mått det är på genomföringen ännu.
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Ja det är det men enklast är väl bara att alltid låta knappen vara på? Eller är det sammankopplat med belysningen?L Leafy skrev:
Badrumsfläktar är för små för att klarar att ventilera ett helt hus. De är gjorda för att evakuerar ett litet begränsat utrymme som ett badrum är.
Ska du nyttja utsuget i badrummet för att få fart på luftflödet i hela huset krävs det fläktar på effekter omkring 25-50 W eller mer som då får monteras på tak eller i själva kanalen.
Ska du nyttja utsuget i badrummet för att få fart på luftflödet i hela huset krävs det fläktar på effekter omkring 25-50 W eller mer som då får monteras på tak eller i själva kanalen.
Ja jag satt och läste på om en fresh intellivent och funderade på att sätta in en sån som får gå på kontinuerlig drift och därav bara varva upp själv när fukten ökar. Knappen är idag enbart till fläkten så det är inga problem sålänge ingen trycker av knappen .Alfredo skrev:
Kan man byta en fläkt själv? Eller är det klassat arbete som kan bita en i bak om något händer?
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Strikt formellt är arbetet behörighetskrävande. Sen är det väl inte svårare att byta en fläkt än ett vägguttag sett till elarbetet och ett vägguttag får man byta... Om du kan, kan nog bara du avgöra. Och om "något händer" är väl det stora problemet att något oönskat hänt och inte att man gjort något man inte riktigt får.L Leafy skrev:
Jag ville mest veta för att. Jag kan, jag har verktygen och nej det kommer inte bli fel. Men eftersom jag inte är behörig och det är i bodelen där familjen bor så vill man gärna dubbelkolla saker innanAlfredo skrev:
Strikt formellt är arbetet behörighetskrävande. Sen är det väl inte svårare att byta en fläkt än ett vägguttag sett till elarbetet och ett vägguttag får man byta... Om du kan, kan nog bara du avgöra. Och om "något händer" är väl det stora problemet att något oönskat hänt och inte att man gjort något man inte riktigt får.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden