Mikael_L
Mikael_L: Värmelampan brukar hänga över kycklingarna, inte hönsen/tuppen ... Fina höns du har, de verkar må bra.
18 svar · 9,0k läst
·
F
fredand44: Hej Har idag bytt till astrour, ser ut att funka fint! Tackar för tipset! Mvh Fredrik
3 svar · 1,3k läst
·
A
Allmänobildad: Inga problem att dra kabeln bakom knutbrädorna den korta biten
1 svar · 1,2k läst
·
H
Hochiha: [citat] Har ni som är elektriker till yrket sett samma fenomen med de öppningsbara wagos, eller gäller det enbart typ 773?
27 svar · 12,3k läst
·
S
Soltorp40: Håller med; formellt är det fel. Men rent praktiskt - om Du inte pillar på 3-fasen och inte använder den till något annat än att koppla in byggväskan, ja då är säkerheten fullgod. Det enda som blir bättre med den föreskrivna brytaren är störningar/klämning/spikning av/på/i kabeln mellan uttaget och väskan. Och varför skulle Du pilla med den 3-fasen, det finns väl ett 3-fasuttag
80 svar · 15,1k läst
·
H
headlam: [citat] Elektrikern sa att det är ok att kapa dom studsar som sticker ut i överflödiga vinklar (med tigersåg exempelvis) sålänge dom inte är öppna i dosan, vilket dom oftast inte är från början.
11 svar · 3,3k läst
useless
useless: [citat] Den gamla spisen gick på 400V/tre faser, så uppenbarligen finns det i huset. Hur ser säkringarna till spisen ut i elcentralen?
9 svar · 5,8k läst
·
useless
useless: Dosdimmer och impulsfjäder bakom knappen. Troligen går det inte att komplettera befintlig strömbrytare med fjäder, så du får byta hela raden till nån modernare variant.
1 svar · 802 läst
·
E
elmont: Ett annat fel som du kan ha är att jord och nolla ligger ihop någon stans "långt ut" i systemet. Det är inte säkert att det löser JFB. Så jag tycker att du/elektrikern ska mäta upp alla grupper grupp för grupp och se om det är nått fel i anläggningen.
11 svar · 1,5k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Mer info krävs. Är det en fas eller tre den vill ha? De allra flesta bostäder (där man har möjlighet att använda en saxlift) har 16 A, men kanske inte i form av tre-fasuttag. Vill den ha 16 A på en fas finns det ju adaptrar från att köpa..
3 svar · 1,9k läst
V
villboo: [citat] Tack för snabbt svar Okej, koppla in fasen/brun bara och dra förbi med noll och jord. Typ som på min bild då?
2 svar · 12,1k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] 3 år gammalt trådlyft. Om du läser i Bos inlägg så kan fasförskjutning, kombinerat induktivt och kapacitivt orsaka en högre ström i nollan men knappast i en installation av en tvättmaskin och torktumlare som var den ursprungliga frågan i tråden som jag länkade hit för en förklaring av strömmen i nollan. :rolleyes:
34 svar · 9,3k läst
·
H
hempularen: [citat] Om vi antar att du menar en fast ansuten utanpåliggande kabel, så kan man väl borra hål antingen i doslocket, eller borra sig snett in i takdosan genom taket. Men om du väljer den där Jula kroken så blir det bättre med en lampsladd och bara sätta i kontakten i uttaget. Jag tror att det blir lika snyggt som en klamrad kabel i taket. Och enklare, och mycket enklare att återställa
4 svar · 2,4k läst
G
Geatki: För att förtydliga att jag inte är helt blåst - Jag blev tvungen att koppla ur en dosa och brytare pga. gipsning. Jag tog självklart en bild på kopplingarna före. Men min iPhone var inte lika snabb som jag var :rolleyes: [bild] Tack igen Bo! Heja Byggahus:cool:
43 svar · 38,8k läst
·
H
hapazard: [citat] Visst, men det finns många små stereoförstärkare att hitta. Värre om centern ska med.
7 svar · 1,0k läst
E
etompau: Hemmafixarkedjorna har flera olika dimmertyper att välja på. Den du visar har trappkopplingsfunktion, något som du kanske inte använder. Håll koll på att dimmern fungerar med låg belastning från LED.
1 svar · 830 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Kommer fas och push-tråd ifrån samma fasledare i samma gruppledning? Har du stickpropp i andra änden på lampsladden så kanske den är felvänd. Övriga vanliga fel är att fjädern sitter på fel sida i strömbrytaren så att den bryter istället för sluter när man trycker på den. Sedan kanske drivdonet behöver resettas.
1 svar · 2,0k läst
N
Nylands: [citat] Okej! Tyckte det va lite knepigt. Precis, jag kommer sätta en stickpropp som jag sätter i det befintliga jordade uttaget i taket. Så ingen kontakt med enkelisolerade kablar kommer förekomma.
4 svar · 3,1k läst
·
E
elmont: En ren spänningsprovare i fickan en multimeter i vektygslådan.
5 svar · 2,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Räcker för det mesta med IP44, kan vara ned till IP20 också i lite mer skyddade lägen utomhus, t.ex. skyddat under tak och takfot. Sen kan man även vilja välja bättre än IP44 även om det inte är ett rent krav, men man vill ju stå för en lång och god framtida funktion när man gör jobbet, så ibland väljer jag t.ex. IP65 även om det inte finns ett krav ifrån reglerna på
9 svar · 3,4k läst
E
elmont: Har du ett modernt skåp så finns det plats för automatsäkringar och den duger även som brytare, i alla fall alla dom jag jobbat med.
4 svar · 1,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Om vägguttag är jordade och det är jord framdraget i taket så ska denna taklampa/fläkt skyddsjordas.
3 svar · 707 läst
·
M
mgranbom: Om du kommer åt ovanifrån så sätt infällda spotlights. Det finns få saker som är så irriterande som en taklampa man slår i hela tiden. /M
14 svar · 3,4k läst
E
elmont: Ett plaströr samt brandtätningsmassa där det behövs eller där det är en brandcell en "knipare".
1 svar · 1,5k läst
tommib
tommib: Jag kan egentligen bara se en fördel med att montera vågrätt och det är att man kan ha multipla bigbox bredvid varandra om man behöver plats för drivdon. Annars tycker jag att det ser konstigt ut. Det är dock en smaksak även det och det finns inga krav på det ena eller andra montaget. Jag håller helt med om att man ska försöka tänka på hur tändningarna kopplas så att det blir
22 svar · 13,4k läst
·
Kungen_283746
Kungen_283746: Tack för era kloka kommentarer. Jag ser till att den där blir utbytt. (y)
7 svar · 5,6k läst
·
lnilsson
lnilsson: Kontaktspray för elektronik brukar fungera bra för mig, 6-68 eller något liknande. Och en ordentlig rengöring innan.
21 svar · 12,5k läst
·
lnilsson
lnilsson: Kan ju nämna att min ”draftbooster” (annat märke på rökgasfläkt) kom med en gummikabel och en löstagbar stickpropp. Manualen säger: Draftboostern måste alltid kopplas in till ett jordat uttag. • Om man använder den tillhörande kablen med den förmonterade kontakten tillsammans med ett sladd- löst uttag så bör man koppla ihop det sladdlösa uttaget med ett lämpligt placerat
18 svar · 4,3k läst
·
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Jag har 10A säkringar till min 400V trefasspis, har aldrig överbelastat.
26 svar · 19,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.