J jonaserik skrev:
Ta en mejsel ( fattigmans stetoskåp ) som sätt mellan JFB och örat och lyssna, låter det oavsett kvarn eller kokare som sätts i uttaget du använder så byt JFB , lätt att flytta kokaren.

Edit .Nu är det nog inte samma säkring för uttagen, därav flytt av kokaren
Ok, ska kolla. Får bli i morron - nu kolmörkt här.

J jonaserik skrev:
16 amp på 230 uttaget och 2,5 m2 i stället för 10 amp , 1,5 m2 där är skillnaden och inga långa skarvsladdar 1,5 m2
På vilket sätt skulle det störa en JFB så att den brummar?
En JFB känner inte av vad det är för spänning som går genom den, den känner inte av totalströmmen heller, den känner bara av

Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt skulle det störa en JFB så att den brummar?
Garaget har egen JFB om jag inte misstar mig och då är inte den som brummar.

J jonaserik skrev:
Garaget har egen JFB om jag inte misstar mig och då är inte den som brummar.
Det där är inte svar på min fråga ”På vilket sätt skulle det störa en JFB så att den brummar?” på ditt påståenden ”16 amp på 230 uttaget och 2,5 m2 i stället för 10 amp , 1,5 m2 där är skillnaden och inga långa skarvsladdar 1,5 m2”

Demmpa Demmpa skrev:
Det där är inte svar på min fråga ”På vilket sätt skulle det störa en JFB så att den brummar?
NU är det så att TS har en JFB som brummar, har inte sagt att det beror på längden skarvsladd, men att en säkring kan lösa/inte lösa på det är känt , du vet lika mycket som jag att en JFB kan få fnatt av någon anledning, inte belastningen som du är ute efter. . Därav sa jag att flytta kokaren till samma uttaget som skarvsladden sitter i och lyssna. Man behöver inte dra sånt här i långbänk som du vill göra, utan bara testa/prova sig fram så vet man sedan.

E
J jonaserik skrev:
NU är det så att TS har en JFB som brummar, har inte sagt att det beror på längden skarvsladd, men att en säkring kan lösa/inte lösa på det är känt , du vet lika mycket som jag att en JFB kan få fnatt av någon anledning, inte belastningen som du är ute efter. . Därav sa jag att flytta kokaren till samma uttaget som skarvsladden sitter i och lyssna. Man behöver inte dra sånt här i långbänk som du vill göra, utan bara testa/prova sig fram så vet man sedan.
Varför krångla i mängder, bara byt ut den, kostar max en femhundring.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är det så att du tar ut 1 fas från en 16 3 fas , då finns kraft för att starta, som som sägs , spänningsfall kanske, hur är det om du flyttar kvarnen och startar i uttaget där du har skarvsladden, brummar det då med.
Ja det brummar även där. Det brummar vid start i alla uttag som är anslutna till centralen i bostadsfastigheten, och det med eller utan skarvsladd. men inga säkringar går.
I garaget är det tvärtom: När jag använder ett vanligt 10A enfas vägguttag i garaget löser säkringen- men inget brumm från JFB i den centralen.
Enda uttaget där varken säkring löser eller JFB brummar är från enfas 16A uttaget i 16 3-fasuttaget i garaget.

J jonaserik skrev:
16 amp på 230 uttaget och 2,5 m2 i stället för 10 amp , 1,5 m2 där är skillnaden och inga långa skarvsladdar 1,5 m2
Kabeldimension och kabellängd köper delvis jag men på vilket sätt avsäkringen påverkar begriper jag inte.

Hur som helst har TS utrett skillnaden.

V varga skrev:
garaget har en egen central med egen JFB

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.