2 573 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Kabelrör för el i kabelkanal för nätverkskablar?
Jag har en kabelkanal 60x40mm med nätverkskablar där jag även skulle vilja lägga en enskarvsladd för el (230V).
Det är såvitt jag förstår ok att ha el och signalkablar i samma kabelkanal om om de är separerade av en skiljevägg?
Skulle det isåfall vara lika ok att att först stoppa i skarvsladden i ett flexrör eller en tunn kabelkanal, och sedan lägga skarvsladden med flexrör/kabelkanal i den stora kabalkanalen med nätverkskablar, så att flexröret/kabelkanalen agerar skiljevägg för de olika kabeltyperna?
Det är såvitt jag förstår ok att ha el och signalkablar i samma kabelkanal om om de är separerade av en skiljevägg?
Skulle det isåfall vara lika ok att att först stoppa i skarvsladden i ett flexrör eller en tunn kabelkanal, och sedan lägga skarvsladden med flexrör/kabelkanal i den stora kabalkanalen med nätverkskablar, så att flexröret/kabelkanalen agerar skiljevägg för de olika kabeltyperna?
Ok, där ser man.E etompau skrev:
Hur tolkar man då detta?
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...ignalkabel-och-starkstrom-i-samma-kabelkanal/
Det ska du tolka precis som etompau skrev dvs om din skarvsladd är komplett och kan användas fritt som sån är det givetvis inget problem om den ligger mot något annat i kanalen. Den har isolering både för ledarna och sen via ytterhöljet och som helhet avsedd för nätspänning så inga krav på ev kablar den samsas med.
Allt du kan se som kabel/sladd och använd för nätspänning är ok i de fallen. Med enstaka trådar i samma utrymme kommer det i annat läge och då skulle det krävas mer udda nätverkskablar med isolering av rätt klass. Det är normalt inget man ska hålla på med det löser sig enklast med rätt sladd/kabel på starkströmssidan istället.
Allt du kan se som kabel/sladd och använd för nätspänning är ok i de fallen. Med enstaka trådar i samma utrymme kommer det i annat läge och då skulle det krävas mer udda nätverkskablar med isolering av rätt klass. Det är normalt inget man ska hålla på med det löser sig enklast med rätt sladd/kabel på starkströmssidan istället.
Svaren är väl dock ur elens perspektiv, det kan ju bli problem med nätverkskabeln ändå. Kan nog vara vettigt att ha skärmad nätverkskabel om inte annat.
All Cat kabel klara utmärkt att ligga brevid vanliga 230 kablar utan att bli störda då de är tvninnade just för att klara detta. Någon skärm behövs inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Jo, det är stor skillnad på en (mantlad) kabel och dess ledare under manteln. Ledarna och kabelmanteln är "enkelisolerade" som tillsammans det ger det dubbla lager skydd som krävs.
Det är dock inte helt klockrent att gömma en skarvsladd i en kabelkanal. Det bör synas att den går där, och den bör kunna demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet. Dvs man ska inte ersätta en fast installation med skarvsladdar.
Det är dock inte helt klockrent att gömma en skarvsladd i en kabelkanal. Det bör synas att den går där, och den bör kunna demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet. Dvs man ska inte ersätta en fast installation med skarvsladdar.
Du kan tolka det som att ESV inte svarar på sådana frågor från lekmän.J jfog skrev:
Överföringsprincipen i nätverkskabeln nyttjar en princip där signalen skickas i "motfas". En yttre störning påverkar de båda kablarna och signalerna lika mycket men störningen filtreras sedan bort i mottagande ände.
Elsäkerhetsmässigt är allt ok så och inget att fundera över. Sen att det i många fall kan vara bra och vettigt ur perspektiv ordning och reda med skilda kanaler, mellanväggar osv är en annan sak. Så är det lätt gjort att separera lite givetvis bra så men det har mer bäring på större sammansatta installationer där det även praktiskt arbetsmässigt kan ha fördelar.J jfog skrev:
Störningsaspekten och ev skärmning osv är något man helt kan bortse från hemma.
Ja detta är ju generellt något att försöka undvika och helt oberoende TS grundfråga. Jag tänker mig att TS sett sitt jobb problemfritt med sladden i slang, eget fack osv. Så är det ju inte som ditt påpekande visar på.Bo.Siltberg skrev:
Ja, självklart. Kabeln kommer ju ligga lös inuti kabelkanalen, och locket på kabelkanalen snäpper man ju av utan verktyg.Bo.Siltberg skrev:
Jo, det är stor skillnad på en (mantlad) kabel och dess ledare under manteln. Ledarna och kabelmanteln är "enkelisolerade" som tillsammans det ger det dubbla lager skydd som krävs.
Du kan tolka det som att ESV inte svarar på sådana frågor från lekmän.
Klicka här för att svara