Hej!

Min syster har nyligen köpt hus där köket är nyrenoverat. Finns faktura och papper på eljobb från lokal firma för nåt år sedan.

Upptäckte under ett täcklock i taket att där satt en vanlig kopplingsdosa samt ingen förhöjningsring. Detta gäller samtliga uttag.

I väggarna sitter det nya takuttag (såg det på att det inte var plastgängor). Kan elektrikern ha förväxlat dessa? Hehe. Eller kan det bero på djupet på väggen? Takdosor är väl grundare? Fick ingen bild på väggdosorna utan bara takdosorna.

Misstänker dom har fått improvisera lite eftersom huset är från 50-talet. Men är detta godkänt?
Bilden är på taket.
Öppen kopplingsdosa i tak utan förhöjningsring med synliga kablar och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Väldigt svårt att förstå vad du menar om jag ska vara ärlig, det sitter takuttag på väggen? Och täcklock i taken?

Och vad menar du med plastgängor?
 
Och tak (armatur) dosor och vägg (apparat) dosor finns i många olika djup. Det finns lamputtag som passar i apparatdosor och andra som passar i armaturdosor.
Så OM det är en yrkesman som utfört jobbet ska det inte vara några som helst problem, men när jag ser apparatdosan börjar jag tvivla på att att det är en yrkesmans arbete.
Ps
Man får sätta dosor i tak eller i vägg helt beroende av behov och lika oberoende av typ på dosan.
 
E elmont skrev:
Och tak (armatur) dosor och vägg (apparat) dosor finns i många olika djup. Det finns lamputtag som passar i apparatdosor och andra som passar i armaturdosor.
Så OM det är en yrkesman som utfört jobbet ska det inte vara några som helst problem, men när jag ser apparatdosan börjar jag tvivla på att att det är en yrkesmans arbete.
Ps
Man får sätta dosor i tak eller i vägg helt beroende av behov och lika oberoende av typ på dosan.
Hmm intressant. Vad är det som får dig tvivla på att det är en firma? Om jag ska kontakta firman vill jag ha lite att stå på. Känns ju som att dom borde i alla fall ha satt en påbyggnadsring för att få ner den till rätt nivå?

Finns det olika diameter på lamputtag alltså? Om han satt en "vanlig" dosa så borde den oavsett inte kunna ta lika mycket vikt på en krok som en med metallgänga?
 
  • Gilla
Kjular
  • Laddar…
MultiMan
Det jag reagerar på är väldigt litet överskott på kabel. Jag är ingen elektriker men mina första amatörmisstag var att inte ha tillräckligt med kabel över i dosor så man hamnade i besvärliga situationer ibland då kablarna inte räckte. Lärde mig dock snabbt, bl a tack vare Byggahus och de duktiga elektriker som är vänliga nog att dela med sig av deras kunskap.

Brukar inte yrkesmännen oftast använda Wago 773 eller liknande fasta toppklämmor istället för 221?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Magnus E K
Ett annat tecken är väl att 3-klämmor använts även när det skulle räckt med 2-klämmor? (Säger jag som just nu har högtalarkabel skarvad med 5-klämmor för att de andra är slut.)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det jag reagerar på är väldigt litet överskott på kabel. Jag är ingen elektriker men mina första amatörmisstag var att inte ha tillräckligt med kabel över i dosor så man hamnade i besvärliga situationer ibland då kablarna inte räckte. Lärde mig dock snabbt, bl a tack vare Byggahus och de duktiga elektriker som är vänliga nog att dela med sig av deras kunskap.

Brukar inte yrkesmännen oftast använda Wago 773 eller liknande fasta toppklämmor istället för 221?
Ja det kan stämma. Ska jag ta upp detta? Misstänker att min bild underifrån kan ha fått dom se kortare ut också, har en från sidan också!

Angående wago så har jag ingen aning? Tak med elledningar och WAGO-kopplingar som sticker ut ur ett hål, eventuellt för en framtida lampinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är dom för korta?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Ett annat tecken är väl att 3-klämmor använts även när det skulle räckt med 2-klämmor? (Säger jag som just nu har högtalarkabel skarvad med 5-klämmor för att de andra är slut.)
Ja. Kan det vara så att förra ägaren velat ha en lampa här fast sen ångrat sig? Kablarna går vidare till en lampa en bit bort, kanske sitter 3vägs för att lätt kunna koppla in lampa här i framtiden på samma tändtråd/knapp?

Känns ju som man behöver ha ett snack med firman i alla fall!
 
Vad exakt är det du ska snacka om med firman? Du har en dosa i taket det är väl vad det är det? :D
 
  • Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
I Intresserad22 skrev:
Vad exakt är det du ska snacka om med firman? Du har en dosa i taket det är väl vad det är det? :D
Att dom tydligen gjort ett dåligt jobb? Enligt folk här i alla fall. Jag är ingen elektriker.

Min ursprungliga fråga var ju egentligen om det var godkänt, vilket det verkade vara. Men nu så verkar det även vara ett dåligt utfört jobb, enligt folk i denhär tråden.

Mitt hus brann nästan upp pga en elektriker slarv för några år sen så har därför tyvärr blivit skeptisk till eljobb i denna stad.

Att tänka på är att såhär ser alla "takdosor" ut i hela huset. Fakturan som förra ägaren betalade är på ca 40 000 så det var inget minijobb dom gjorde. Dom bytte all el på bottenplan
 
Kan inte tänka mig att detta på något sett skulle kunna innebära brand även om dosan ska vara i liv med ytskiktet så ska ju mycket till innan detta blir farligt. Hade såklart inte varit fel med förhöjningsringar och den där dosan är ju inte tänkt att sätta ett takuttag i då det är fel typ av dosa men det är ju inte säkert att beställaren ville ha det där.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kan inte tänka mig att detta på något sett skulle kunna innebära brand även om dosan ska vara i liv med ytskiktet så ska ju mycket till innan detta blir farligt. Hade såklart inte varit fel med förhöjningsringar och den där dosan är ju inte tänkt att sätta ett takuttag i då det är fel typ av dosa men det är ju inte säkert att beställaren ville ha det där.
Nä det förstår jag också. Tänkte mer att om dom slarvat så här så undra hur det ser ut i övrigt.

Men om jag fattat det rätt så är det alltså godkänt bortsett från förhöjning + att man inte kan sätta ett lamputtag där? (Lamputtag med krok dvs)
 
Det finns inget som säger att jobbet är dåligt utfört, det kan man inte avgöra genom det som vi sett. Däremot är valet av dosa ett tecken, avsaknad av distandringar ett annat, val av kopplingskömmor. Det finns bara en storlek på lamputtag med takkrok och dom ska sitta i en armaturdosa, lamputtag utan krok sätter man i apparat och kopplingsdosor i vägg eller tak. Det vi sett och hört talar inte för nått större fel så jag skulle hålla en låg profil, i alla fall tills det uppdagas nått "fel" av lite större dignitet.
 
  • Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det finns inget som säger att jobbet är dåligt utfört, det kan man inte avgöra genom det som vi sett. Däremot är valet av dosa ett tecken, avsaknad av distandringar ett annat, val av kopplingskömmor. Det finns bara en storlek på lamputtag med takkrok och dom ska sitta i en armaturdosa, lamputtag utan krok sätter man i apparat och kopplingsdosor i vägg eller tak. Det vi sett och hört talar inte för nått större fel så jag skulle hålla en låg profil, i alla fall tills det uppdagas nått "fel" av lite större dignitet.
Tack för ditt svar! Ska absolut inte måla satan på väggen.

Så tanken kan ha varit att sätta ett vanligt lamputtag utan krok där? Men att förra ägaren ändrat sig innan dom skruvat upp armaturen (inga skruvhål) och att dom då istället bara satt ett lock där och gått vidare.

Det är väl oavsett den vägen man får gå om hon vill ha en lampa där. Elbehörig behöver ju oavsett kontaktas.
 
Eller att sätta en armatur typ plafond som man ansluter utan lamputtag.
 
Den gula ringen är väl gängad så det är bara att skruva ned den nästan jämt med taket?
I övrig ser jag inget fel i takdosan, det är kanske lite lyxigt att en elektriker använder Wago 221.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thian och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.