2 217 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Några el frågor
Hej, jag har några olika frågor om el som jag har försökt googla men inte hittat några specifika svar på.
1. Varför löser jfb ut om nolla och jord kommer i kontakt med varandra?
2. Varför löser jfb inte ut om två olika faser kommer i kontakt med varandra, jfb mäter ju ström mellan nolla och fas och då skickas en ström ut i fasen men kommer inte tillbaka till nollan?
3. Är det säkert att röra en fas med 230v om du har skor på dig och din kropp inte har kontakt med jord eller nolla? Du borde väl bara få en liten stöt eftersom din potentialskillnad jämnas ut till fasen?
4. Varför får du inte blanda två olika grupper i samma dosa/rör?
5. Går det lika bra att använda 2,5mm eller 4mm kabel på en 10A säkring som 1.5mm?
6. Finns det en regel på hur många rum eller uttag en t.ex. säkring får ta upp? Hemma har jag en 13A säkring som täcker hallen, ett sovrum, ett badrum och ena halvan av köket, medans en annan 13A säkring bara täcker ett sovrum.
1. Varför löser jfb ut om nolla och jord kommer i kontakt med varandra?
2. Varför löser jfb inte ut om två olika faser kommer i kontakt med varandra, jfb mäter ju ström mellan nolla och fas och då skickas en ström ut i fasen men kommer inte tillbaka till nollan?
3. Är det säkert att röra en fas med 230v om du har skor på dig och din kropp inte har kontakt med jord eller nolla? Du borde väl bara få en liten stöt eftersom din potentialskillnad jämnas ut till fasen?
4. Varför får du inte blanda två olika grupper i samma dosa/rör?
5. Går det lika bra att använda 2,5mm eller 4mm kabel på en 10A säkring som 1.5mm?
6. Finns det en regel på hur många rum eller uttag en t.ex. säkring får ta upp? Hemma har jag en 13A säkring som täcker hallen, ett sovrum, ett badrum och ena halvan av köket, medans en annan 13A säkring bara täcker ett sovrum.
1) En del av strömmen går genom jordledaren istället för nollan. Det blir då en differens mellan strömen i fas och nolla som jfb reagerar på
2) Det är inget jordfel. Strömmen går på ett sätt som kan vara rätt.
3) Har du absolut ingen kontakt och säkert avstånd till jord är det säkert att vidröra en 230 V fas. Skor kan dock vara ledande liksom golvet.
5) Ja
2) Det är inget jordfel. Strömmen går på ett sätt som kan vara rätt.
3) Har du absolut ingen kontakt och säkert avstånd till jord är det säkert att vidröra en 230 V fas. Skor kan dock vara ledande liksom golvet.
5) Ja
Ulltand skrev:
1) En del av strömmen går genom jordledaren istället för nollan. Det blir då en differens mellan strömen i fas och nolla som jfb reagerar på
2) Det är inget jordfel. Strömmen går på ett sätt som kan vara rätt.
3) Har du absolut ingen kontakt och säkert avstånd till jord är det säkert att vidröra en 230 V fas. Skor kan dock vara ledande liksom golvet.
5) Ja
1. Kommer inte ihåg helt men har för mig att jfb kan lösa ut om nollan och jorden kommer i kontakt även om strömmen i den gruppen är av. Plus, nolla och jord har ju kontinuitet när man mäter emellan dem, det innebär ju att de sitter ihop någonstans?Ulltand skrev:
1) En del av strömmen går genom jordledaren istället för nollan. Det blir då en differens mellan strömen i fas och nolla som jfb reagerar på
2) Det är inget jordfel. Strömmen går på ett sätt som kan vara rätt.
3) Har du absolut ingen kontakt och säkert avstånd till jord är det säkert att vidröra en 230 V fas. Skor kan dock vara ledande liksom golvet.
5) Ja
3. Tänker skor som inte har ledande material
1. Nolla och jord sitter ihop före JFB, antingen i din central eller någonstans utanför anläggningen. Därför blir det kontinuitet.strafe02 skrev:
3. Om du är helt isolerad från omgivningen är det säkert att ta i en fasledare. Detta görs ibland, t.ex. vid arbete på högspänningsledningar. Det var någon tråd om det där det fanns lite filmklipp som var häftiga. Det är inget för gemene man dock, varken högspänningsledningar eller att mickla med 230 V hemma. Bryt spänningen innan arbete, det finns i en normal bostad i stort sett ingen anledning till arbete med spänning.
4. Risk för elchock då det inte är uppenbart att man måste bryta multipla grupper för att dosan ska bli strömlös. Orkar inte leta upp någon text i elinstallationsreglerna nu. Det är en stark rekommendation, så i vissa fall kan man ha multipla grupper i en dosa. Det rör sig då mer om anläggningar som inte finns hos privatpersoner och betjänas av kvalificerad personal.
5. Går bra i vilka avseenden? Gällande utlösningsvillkor så kan man förstås gå upp i area. I vissa fall, t.ex. långa ledningar, kan det vara helt nödvändigt. Ekonomiskt och resursmässigt är det vanvett.
6. Tumregel. Förut sa man 10 uttag/belysningspunkter per 10 A grupp. Numera kan man vad jag förstår gå upp till snarare 20 per grupp då elmaterielen blivit betydligt energisnålare iom LED osv.
4. Risk för elchock då det inte är uppenbart att man måste bryta multipla grupper för att dosan ska bli strömlös. Orkar inte leta upp någon text i elinstallationsreglerna nu. Det är en stark rekommendation, så i vissa fall kan man ha multipla grupper i en dosa. Det rör sig då mer om anläggningar som inte finns hos privatpersoner och betjänas av kvalificerad personal.
5. Går bra i vilka avseenden? Gällande utlösningsvillkor så kan man förstås gå upp i area. I vissa fall, t.ex. långa ledningar, kan det vara helt nödvändigt. Ekonomiskt och resursmässigt är det vanvett.
6. Tumregel. Förut sa man 10 uttag/belysningspunkter per 10 A grupp. Numera kan man vad jag förstår gå upp till snarare 20 per grupp då elmaterielen blivit betydligt energisnålare iom LED osv.
3. Självklart att spänningen alltid ska vara av, tänkte bara om du ska koppla om lite i en dosa och du råkar komma åt kopparn där du har skalat på fasen när du ska koppla in den i en wago t.ex. Om du har isolerade skor och inte håller andra handen i kontakt med något borde du väl bara få en liten stöt är det jag undrar.tommib skrev:
3. Om du är helt isolerad från omgivningen är det säkert att ta i en fasledare. Detta görs ibland, t.ex. vid arbete på högspänningsledningar. Det var någon tråd om det där det fanns lite filmklipp som var häftiga. Det är inget för gemene man dock, varken högspänningsledningar eller att mickla med 230 V hemma. Bryt spänningen innan arbete, det finns i en normal bostad i stort sett ingen anledning till arbete med spänning.
4. Risk för elchock då det inte är uppenbart att man måste bryta multipla grupper för att dosan ska bli strömlös. Orkar inte leta upp någon text i elinstallationsreglerna nu. Det är en stark rekommendation, så i vissa fall kan man ha multipla grupper i en dosa. Det rör sig då mer om anläggningar som inte finns hos privatpersoner och betjänas av kvalificerad personal.
5. Går bra i vilka avseenden? Gällande utlösningsvillkor så kan man förstås gå upp i area. I vissa fall, t.ex. långa ledningar, kan det vara helt nödvändigt. Ekonomiskt och resursmässigt är det vanvett.
6. Tumregel. Förut sa man 10 uttag/belysningspunkter per 10 A grupp. Numera kan man vad jag förstår gå upp till snarare 20 per grupp då elmaterielen blivit betydligt energisnålare iom LED osv.
5. Tänker bara om storleks skillnaden påverkar ledningsförmågan, 1.5mm är ju OK för en 10A säkring men det borde väl gå lika bra om du drar en t.ex. en 4mm kabel ifall det är det enda du har vid tillfället.
Men drar man 4mm2 så blir det mycket knöligt att koppla, så använd "rätt" area på ledarna så går det lättare att jobba SAMT när en elektriker i framtiden kommer och fixa så förstår han vad som är gjort. Med 4mm2 blir han troligen helt ställd och måste kolla igenom hela anläggningen.
Den gemensamma nollan för alla grupper går igenom JFB'n, skyddsjorden går utanför. Kopplar du ihop nolla och skyddsjord efter JFB'n kommer ungefär hälften av strömmen att gå igenom respektive kabel och JFB'n uppfattar att det 'saknas' ström i nollan och löser ut.strafe02 skrev:
Att en grupp har strömmen bruten spelar ingen roll om det går ström i andra grupper (såvida inte både nollan och fasen/faserna till den gruppen är brutna).
Hemma stod jag och kopplade in en tillfällig taklampa när jag höll på och gjorde i ordning ett av sovrummen, sen när jag sen satt i en lampa för att sen gå och tända den med hjälp av en handbromswago (det var ju tillfälligt) så tändes lampan direkt -shit, jag hade kopplat och grejat med naken koppar med strömmen på ...strafe02 skrev:
3. Självklart att spänningen alltid ska vara av, tänkte bara om du ska koppla om lite i en dosa och du råkar komma åt kopparn där du har skalat på fasen när du ska koppla in den i en wago t.ex. Om du har isolerade skor och inte håller andra handen i kontakt med något borde du väl bara få en liten stöt är det jag undrar.
Jag hade foppatofflor på mig ...
Besvarad några gånger. Men det räcker med att det går ström någonstans i anläggningen som betjänas av just den JFB, så fort man lägger ihop nolla-jord, oavsett var, så blir det omedelbart två vägar för nollströmmen att ta vägen tillbaka till elmätaren och sen transformatorstationen, och då löser JFB. Precis på marginalen vid låga belastningsströmmar, så kan det väga över att sammankopplingen måste ske inom samma grupp som lasten är.strafe02 skrev:
JFB mäter summan av strömmar i nolla + alla faser, så går belastningen mellan två faser eller mellan fas och noll, spelar ingen roll. Alla sådana belastningar är dessutom normala:strafe02 skrev:
en lampa = fas-noll
en VVB = fas-fas
en vedkap = fas-fas-fas
en bergvärmepump = fas-fas-fas-noll
Jodå, i teorin, och självklart i praktiken också när allt fungerar. Men sen är det ju dock ett dumt arbetssätt.strafe02 skrev:
Men jag brukar alltid dra på mig ett par gummerade handskar när jag öppnar skumma osäkra plåtlådor av olika slag, t.ex. gamla porslinssäkringscentraler. Man vet aldrig vad som passar på lossna precis då och ramla på plåten man håller i. Det är inga 1000V-handskar, men något som förhoppningsvis åtminstone bidrar med såpass mycket resistans att jag klarar mig.
Nja, man får faktiskt.strafe02 skrev:
Men det beror väldigt mycket på omständigheterna, allt från urbota dumt och vansinnigt till väldigt OK.
Ett krav är att de olika grupperna ändå ska vara separata och separerade och man ska lätt se vad som hör till vad.
Ett tillfälle då man som regel drar massor av grupper i samma rör är vid genomföringar av olika slag i byggnader, då dras det kanske ett 110mm rör, eller 50mm eller 160mm etc, och sen får det gå många olika grupper i olika kablar genom röret, mycket vanligt och mycket OK.
En elcentral är ett exempel på där många grupper samsas inom samma kopplingsutrymme och kablar är avmantlade, också helt OK.
Et dåligt sätt är att dra två olika grupper i form av FK-ledare i samma 16mm elrör, svårt att få det tydligt separerat och att man vet vad som hör till vilken grupp. Detta kan utföras i yttersta undantagsfall och kräver stor omsorg i märkning och separering. Samt att man också måste kolla så det inte blir för varmt i röret med så många strömförande ledare.
Det är tillåtet, men jag vill inte säga att det går lika bra. Det är väldigt dumt, både tommib och elmont har utvecklat det bra.strafe02 skrev:
Nja, ingen regel, eller tumregel är det väl, ja kanske något lite skarpare än tumregel, för det har funnits på pränt någonstans - rekommendationen om 10st belysning eller uttagspunkter per säkringsgrupp.strafe02 skrev:
Men det är en väldigt trubbig tumregel.
En ugn, DM, TM, TT, som exempel ska ju vara ensam på en grupp. Allmänuttag i kök för köksmaskiner är ju ofta dåligt ifall det är fler än 2-3 st per säkring. Medan i en massa sovrum kan man kanske ha 50 st uttag och lamputtag på en säkring utan problem.
Att planera grupper är värt ett helt eget kapitel.
Klicka här för att svara
