Hejsan har precis flyttat in i min nya lägenhet som är byggd tidigt 1900 -tal och undrar lite kring jordade uttag och jordfelsbrytare då jag började sätta upp en jordad förlängningssladd samt jordad förgreningsdosa så kom jag å tänka på att det är nog inte det smartaste att göra i denna lägenhet då jag tror att vägguttagen är ojordade(se bilder) i alla rum förutom kök och badrum. Och läste mig till att man inte skall blanda jordad förgreningsdosa med ett ojordad vägguttag. Så nu sitter jag med en 10 meter lång kabel dragen från det jordade uttaget i köket till vardagsrum (vilket är skitfult) så jag kan skriva detta på min dator utan att känna mig livrädd för att nudda den. Men undrar om det är verkligen så att uttagen är ojordade då jag har någon dosa i hallen som verkar vara nån gammal jordfelsbrytare eller är jag helt ute och cyklar? (se bild) Eller borde jag ta kontakt med hyresvärden i hop om att dom kan sätta in nya uttag som är jordade? Om dom inte skulle gå med på detta vad skulle då kostnaden vara att anlita någon som gör jobbet?
Själva centralen är 2 trappor upp på vinden så det är inte så jättelångt ifrån lägenheten.

Edit: Undrar också kring andra och tredje bilden den lilla blåa lampan verkar ha lossnat på säkringen är det något att oroa sig över?

Tack på förhand!

• Ojordat vägguttag från tidigt 1900-tal i en lägenhet.
  • En gammal säkringsdosa med keramiska säkringar och en potentiell jordfelsbrytare i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal elcentral med fyra keramiska säkringar och en märkbricka "D2".
    Skapa konto
  • Ett äldre beige ojordat vägguttag med en ansluten vit jordad stickkontakt och synliga skruvar.
    Skapa konto
  • Gammal säkringscentral med keramiska proppar och instruktionstavla.
    Skapa konto
Magnus E K
Det är ojordade uttag och det på första bilden är dessutom ej petsäkert och har grunda brunnar vilket gör att man kan komma åt spänningssatta delar när man sätter i eller drar ur kontakten. (Sämsta möjliga uttag, och om barn ska vistas i lägenheten skulle jag försöka få hyresvärden att byta, eller göra det själv.) Andra uttaget är betydligt nyare och inget fel på, även om det också är ojordat.

Det stämmer att man inte får blanda jordat och ojordat i samma rum och det gäller även skarvsladdar. Finns många tidigare trådar med diskussioner om detta.

Den lossnade blå pluppen ser ut att vara från en tidigare trasig säkring, dvs inget som påverkar funktionen nu.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
S stingrey skrev:
Så nu sitter jag med en 10 meter lång kabel dragen från det jordade uttaget i köket till vardagsrum (vilket är skitfult) så jag kan skriva detta på min dator utan att känna mig livrädd för att nudda den.
Tyvärr har du skapat en farligare situation än innan genom att dra en jordad sladd till ett ojordat utrymme.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är ojordade uttag och det på första bilden är dessutom ej petsäkert och har grunda brunnar vilket gör att man kan komma åt spänningssatta delar när man sätter i eller drar ur kontakten. (Sämsta möjliga uttag, och om barn ska vistas i lägenheten skulle jag försöka få hyresvärden att byta, eller göra det själv.) Andra uttaget är betydligt nyare och inget fel på, även om det också är ojordat.

Det stämmer att man inte får blanda jordat och ojordat i samma rum och det gäller även skarvsladdar. Finns många tidigare trådar med diskussioner om detta.

Den lossnade blå pluppen ser ut att vara från en tidigare trasig säkring, dvs inget som påverkar funktionen nu.
Ok bra att veta!
Angående det med skarvsladden så har jag tagit den direkt från det jordade uttaget i köket och dratt det in i vardagsrummet där jag kopplat in den i en jordad Förgreningsdosa så hela den den förbindelsen är jordad. Till skillnad från den andra jordade Förgreningsdosan som går till tv/högtalare som jag klamra fast kablarna på idag. Den sitter i ett ojordat uttag. Så den får jag ta bort. Antar att det är bättre om hela den förbindelsen är helt ojordad då?
Ok då behöver jag inte röra några säkringar då

useless useless skrev:
Tyvärr har du skapat en farligare situation än innan genom att dra en jordad sladd till ett ojordat utrymme.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Sätt in en jordfelsbrytare och dra inga skarvsladdar mellan jordade och ojordade rum. Då kan du känna dig säker. På sikt kan du ju fundera på att dra om elen så du får jordat överallt.

Även fast det inte är något som är i kopplat till något ojordat?
Jag kommer inte att använda några av dom ojordade uttagen i vardagsrummet nämligen är det fortfarande farligt att ha den jordade skarvsladden i kopplad till en jordad Förgreningsdosa i vardagsrummet som har ojordade väggutag även om dom inte kommer att användas?

Redigerat:
E
Ja, du kan sätta jordfelsbrytare.

Sätt in en jordfelsbrytare och dra inga skarvsladdar mellan jordade och ojordade rum. Då kan du känna dig säker. På sikt kan du ju fundera på att dra om elen så du får jordat överallt.

S stingrey skrev:
Även fast det inte är något som är i kopplat till något ojordat?
Jag kommer inte att använda några av dom ojordade uttagen i vardagsrummet nämligen är det fortfarande farligt att ha den jordade skarvsladden i kopplad till en jordad Förgreningsdosa i vardagsrummet som har ojordade väggutag även om dom inte kommer att användas?
Grundprincipen är att de ojordade uttagen sitter i rum där det inte finns några prylar som har kontakt med jord. Så även om man råkar röra i något som har blivit strömförande så har inte strömmen någonstans att ta vägen och det uppstår ingen farlig situation.
Nu när du har dragit in en jordad sladd så kan det uppstå en livsfarlig situation om du t ex rör en trasig skrivbordslampa som är ansluten till ett ojordat uttag samtidigt som du rör i datorn.

Ojordade uttag på rätt ställe är inget större problem, så skapa inte nya problem genom att dra sladdar kors och tvärs.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Självklart kan du koppla in dator/tv etc i vardagsrummets ojordade uttag. Herregud. Hur tror du svenska folket har överlevt fram till nu med ojordade uttag? Det är ju bara de senaste decennierna som alla rum fått jordade uttag.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
useless useless skrev:
Grundprincipen är att de ojordade uttagen sitter i rum där det inte finns några prylar som har kontakt med jord. Så även om man råkar röra i något som har blivit strömförande så har inte strömmen någonstans att ta vägen och det uppstår ingen farlig situation.
Nu när du har dragit in en jordad sladd så kan det uppstå en livsfarlig situation om du t ex rör en trasig skrivbordslampa som är ansluten till ett ojordat uttag samtidigt som du rör i datorn.

Ojordade uttag på rätt ställe är inget större problem, så skapa inte nya problem genom att dra sladdar kors och tvärs.
Alright blir att köpa några ojordade förgreningsdosor imorgon då!
Och förhoppningsvis så går hyresvärden med på att göra ett byte till jordat.

DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Självklart kan du koppla in dator/tv etc i vardagsrummets ojordade uttag. Herregud. Hur tror du svenska folket har överlevt fram till nu med ojordade uttag? Det är ju bara de senaste decennierna som alla rum fått jordade uttag.
Jadu jag tänker mest på säkerheten. Jag är inte jättekunnig inom el så därav konsulterade jag er på detta forum

utgick från denna sida när det kom till datorn
http://www.thysells-el.se/datornhemma.html

E
På frågan om det blå är något att oroa sig för svarar jag kanske.

Varför sitter där just 3x20A?
Varför har just mittensäkringen vid någon tidpunkt utlöst?
Du kan faktiskt dämpa nyfikenheten. Men då måste du vara säker på vad du gör. Är HB i okej skick? Då drar du ner den.
Allt bör bli mörkt, fast man vet aldrig.

Nu kan du leta upp en ficklampa och ytterst försiktigt vrida propphuvarna motsols, en i taget. Stoppa inte in fingrarna, fast det kan tyckas mörkt finns där ändå kräm.

Nu kan du ta foto på passedlarna, använd blixt.

Skruva tillbaka, vrid hårt. Tryck upp strömbrytare.

Sitter där blåmålad keramik är allt i sin ordning. Finns där endast en metallbit, ej.

Magnus E K
S stingrey skrev:
Alright blir att köpa några ojordade förgreningsdosor imorgon då!
Och förhoppningsvis så går hyresvärden med på att göra ett byte till jordat.
Lite knepigt det här, men om du ska ansluta datorer, skärmar och annat som faktiskt har jordade kontakter så är det bättre (och inget fel) att använda jordade förgreningsdosor, anslutna till ojordade uttag i samma rum. För då får åtminstone alla de samma potential. Så gjorde jag när jag bodde en tid i en hyreslägenhet med ojordat.

Lite knepigt det här, men om du ska ansluta datorer, skärmar och annat som faktiskt har jordade kontakter så är det bättre (och inget fel) att använda jordade förgreningsdosor, anslutna till ojordade uttag i samma rum. För då får åtminstone alla de samma potential. Så gjorde jag när jag bodde en tid i en hyreslägenhet med ojordat.
Ok jag det var så jag hade det innan. Körde med en jordad förgreningsdosa för router, dator, skärm, lampa och laddare som var i kopplad i den ojordade dosan på första bilden. Men antog bara att det skulle vara säkrast att koppla ut alla kontakter i ojordade uttag och enbart använda mig utav det jordade i köket

E
Ja, det är inte en dålig plan.
Men med ett rejält jordfel så spänninggsätts i gengäld alla höljen, då kan det ändå vara bra att ta sig en funderare över vilka apparater man kopplar in och var radiatorerna sitter i förhållande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.