Hej, Be en elektriker rätta till detta genom en kopia av elräkningen elräkningen och rapportera in rätt till eldistributören. Du borde få tillbaka pengar på mellanskillnaden för nätavgift men vet ej reglerna exakt.
Och mätarsäkringarna är NORMALT inte plomberade.
Kolla först viken färg det är på bottenkontakerna under säkringarna. dom kan mycket väl vara gula=25A fast det sitter blåa (29 A) proppar i propphållarna. Är det blåa bottenkontakter så byter man dom lätt det enda som behövs är ett speciellt verktyg samt nya bottenkontakter. Det ta en elektriker sa 5-10 minuter om du inte vill byta själv (viket du inte får). Det förutsätter att du abbonerar på 25 A, gör du inte det så måste elektrikern fylla i en ändringsanmälan och hela jobbet med byte, resa och pappersexercis "kostar" 1-2 timmar ,
Kolla först viken färg det är på bottenkontakerna under säkringarna. dom kan mycket väl vara gula=25A fast det sitter blåa (29 A) proppar i propphållarna. Är det blåa bottenkontakter så byter man dom lätt det enda som behövs är ett speciellt verktyg samt nya bottenkontakter. Det ta en elektriker sa 5-10 minuter om du inte vill byta själv (viket du inte får). Det förutsätter att du abbonerar på 25 A, gör du inte det så måste elektrikern fylla i en ändringsanmälan och hela jobbet med byte, resa och pappersexercis "kostar" 1-2 timmar ,
håbbe1961, det finns ett fåtal mycket g:a mätarsäkringar som sitter under en skyddshuv av plåt och som kan plomberas MEN normalt sitter säkringarna på fastighetsägarens sida i mätarskåpen och har så gjort sedan minst 1950talet. Det som normalt är plomberat är den sida där nätägarens kabel ansluts på plinten för inkommande el.
Mätarsäkringen är abonnentens egendom och nätägaren har inget med den att göra.
Här är en lite bättre modell av PK-nyckel den är lite kraftigare i konstruktion så att man kan skruva åt ordentligt, drar man för dåligt är det lätt att det med tiden börjar glappa.
https://www.elgrossisten.se/verktyg/elarbeten/passdelsnyckel-61/
Ps
Däremot kan servissäkringar vara plomberade men dom sitter vanligtvis INTE i mätarskåpen.
Mätarsäkringen är abonnentens egendom och nätägaren har inget med den att göra.
Här är en lite bättre modell av PK-nyckel den är lite kraftigare i konstruktion så att man kan skruva åt ordentligt, drar man för dåligt är det lätt att det med tiden börjar glappa.
https://www.elgrossisten.se/verktyg/elarbeten/passdelsnyckel-61/
Ps
Däremot kan servissäkringar vara plomberade men dom sitter vanligtvis INTE i mätarskåpen.
