Mitt elabonnemang är 25A, men mina huvudsäkringar är 3x20A. Är det här som det skal vara eller har det blivit något fel i kommunikationen nånstans?

P
Beroende på nätägare kan det skilja på abonnemangskostnaden mellan 20-25A.

Hej, Be en elektriker rätta till detta genom en kopia av elräkningen elräkningen och rapportera in rätt till eldistributören. Du borde få tillbaka pengar på mellanskillnaden för nätavgift men vet ej reglerna exakt.

Om 3x20A betyder att jag bara har 20A och inte 25A har jag betalat för mycket i 10 år, men det är egentligen inte det intressanta. Jag vill ha 25A, så jag behöver byta ut något i elskåpet?

E
Elabonnemangets storlek har inget med säkringarnas att göra.

Du får plocka ut dessa och kolla vad det står samt vilken färg det är undertill, på passedlarna.

P
E El-Löken66 skrev:
Inte?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vill du behålla 25A så be elektriker uppgradera mätarskåpet (byta passdel) vilket är plomberat så inga amatörer gör jobbet. Jo nätavgiften storlek är direkt kopplat till huvudsäkringen storlek.

E El-Löken66 skrev:

Du får plocka ut dessa och kolla vad det står samt vilken färg det är undertill, på passedlarna.
Det är blå undersida.

Och mätarsäkringarna är NORMALT inte plomberade.
Kolla först viken färg det är på bottenkontakerna under säkringarna. dom kan mycket väl vara gula=25A fast det sitter blåa (29 A) proppar i propphållarna. Är det blåa bottenkontakter så byter man dom lätt det enda som behövs är ett speciellt verktyg samt nya bottenkontakter. Det ta en elektriker sa 5-10 minuter om du inte vill byta själv (viket du inte får). Det förutsätter att du abbonerar på 25 A, gör du inte det så måste elektrikern fylla i en ändringsanmälan och hela jobbet med byte, resa och pappersexercis "kostar" 1-2 timmar ,

Dvs jag har bara 20A, det var typ det jag behövde veta.

Jo för att byta passdelar så måste man bryta plomberingen

Staffans2000
Att byta säkringsbotten, är en riktig baggis. Jag vet, för jag klarade av det vid första försöket:D.
Verktyget ser ut som den gula här och kan köpas nästan var som helst. Likadant med passkontakterna.

passdelsnyckel-ean-7312901775004-i5048.jpg

Staffans2000
H håbbe1961 skrev:
Inte på det skåpet jag hade. Huvudsäkringarna är naturligtvis åtkommliga för husägaren.

Staffan

håbbe1961, det finns ett fåtal mycket g:a mätarsäkringar som sitter under en skyddshuv av plåt och som kan plomberas MEN normalt sitter säkringarna på fastighetsägarens sida i mätarskåpen och har så gjort sedan minst 1950talet. Det som normalt är plomberat är den sida där nätägarens kabel ansluts på plinten för inkommande el.
Mätarsäkringen är abonnentens egendom och nätägaren har inget med den att göra.
Här är en lite bättre modell av PK-nyckel den är lite kraftigare i konstruktion så att man kan skruva åt ordentligt, drar man för dåligt är det lätt att det med tiden börjar glappa.
https://www.elgrossisten.se/verktyg/elarbeten/passdelsnyckel-61/
Ps
Däremot kan servissäkringar vara plomberade men dom sitter vanligtvis INTE i mätarskåpen.

H håbbe1961 skrev:
Kan du skruva ur säkringen så kan du också skruva ur passdelen. Att plombera mätarsäkringarna är dumt eftersom kunden kan behöva byta dom utan att kontakta elbolaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.