Jag har fått tag på en gammal ringklocka, Rapid B1, verkar helt oanvänd, som jag vill installera. Leding till ringklocka och transformator är befintliga och jag bedömer dom ok. På bifogad bild har jag markerat anslutningarna, nr 1, 2 och 3, anslutningsskruv på nr 2 saknas (tror jag).
Hur ansluter jag ringklockan?
Mycket tacksam för hjälp!!!
Hur ansluter jag ringklockan?
Mycket tacksam för hjälp!!!
Nu har jag installerat enligt ovan, dvs på skruv 1 och 3. Fungerar men jag får en svag ringsignal vilket jag också hade på den tidigare, Friedlanf Facet. Misstänker att något fel, antingen ledningarna, transformatorn eller ringknappen.
Har någon några bra tips hur jag kommer vidare?
Tacksam för alla tips!
Har någon några bra tips hur jag kommer vidare?
Tacksam för alla tips!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Kolla så transformatorn är tillräckligt kraftig och ger rätt spänning. Har för mig att den jag satt in är på 8V 1A AC.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ytterligare några bilder. Känns inte som att det är något riktigt "tryck" i ringsignalen, min minnesbild av rinkgklockor av Rapid-typ är att dom hade en välljudande signal
Om jag ska mäta så bra om tydlig anvisning,
Om jag ska mäta så bra om tydlig anvisning,
Flytta den orangea tråden på mittenskruven till den vänstra skruven. Jag skulle även göra om skarven mellan vit och orange i dosan, 50 års oxid kan ta sitt tribut av motstånd.
Hej Fotografen,
Menar du att flytta den oranga från 3 till 2 (där det inte finns någon skruv), se bif bild?
Skarven behöver "nog" ses över efter minst 50 år, huset är byggt 1957
Menar du att flytta den oranga från 3 till 2 (där det inte finns någon skruv), se bif bild?
Skarven behöver "nog" ses över efter minst 50 år, huset är byggt 1957
I botten på trafon, spänningen tas ut mellan mitt och högerskruven, vilket verkar vara 5V om man tittar på lindningarna. Mellan ytterskruvarna har du högst troligt 8V vilket borde ge lite mer malla i apparaturen.
Lägger du 2 och 3 så blir det kortis över blecket , den tål 8 V , det ju inget som ska ringa i timmar ,bara ett tryck så det skramlar , det är bra fart på en sån
Det med 3 och 1 är likström som drar spolen och släpper när blecket går ifrån , fjädrar
tillbaka , ny krets och spolen får sitt igen , så 2 och 3 är för växelström 50Hz
Det med 3 och 1 är likström som drar spolen och släpper när blecket går ifrån , fjädrar
tillbaka , ny krets och spolen får sitt igen , så 2 och 3 är för växelström 50Hz
ÄNTLIGEN ringer det så man får hålla för öronen Gamla Rapid klockor har ett riktigt härligt 50talssound, retro och vintage så det bara skriker om det!
Gjorde om skarven samt justerade på kläppen.
Tack för alla tips, fantastiskt forum !!!!!
Gjorde om skarven samt justerade på kläppen.
Tack för alla tips, fantastiskt forum !!!!!