Jag har fått tag på en gammal ringklocka, Rapid B1, verkar helt oanvänd, som jag vill installera. Leding till ringklocka och transformator är befintliga och jag bedömer dom ok. På bifogad bild har jag markerat anslutningarna, nr 1, 2 och 3, anslutningsskruv på nr 2 saknas (tror jag).
Hur ansluter jag ringklockan?
Mycket tacksam för hjälp!!!

• Oöppnad gammal ringklocka Rapid B1 med markerade anslutningar etiketterade 1, 2 och 3 på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På skruv 1 och 3.

• Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
E etompau skrev:
På skruv 1 och 3.
Tack, trodde inte var så komplicerat, men vet nan inte säkert är det bättre att fråga, STORT TACK!!!!

Nu har jag installerat enligt ovan, dvs på skruv 1 och 3. Fungerar men jag får en svag ringsignal vilket jag också hade på den tidigare, Friedlanf Facet. Misstänker att något fel, antingen ledningarna, transformatorn eller ringknappen.
Har någon några bra tips hur jag kommer vidare?
Tacksam för alla tips!

Kolla så transformatorn är tillräckligt kraftig och ger rätt spänning. Har för mig att den jag satt in är på 8V 1A AC.

• Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
Den ska enligt märkning i plasten fungera med en spänning på 3-5 V.
Vad matar du den med? Drar kläppen ordentligt?

• Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
Transformator enligt bild

• En transformator av typen Pingel fastskruvad på vägg, med specifikationer synliga på etiketten.
    Skapa konto
L
Är en trafo för växelström , dom går att koppla för lik eller växel testa 1 och 3
Har du en multimeter kolla om spänningen går under 3 V ,kanske trafon inte orkar

• Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
L
eller koppla om på plinten i trafon om det behövs

• Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
Ytterligare några bilder. Känns inte som att det är något riktigt "tryck" i ringsignalen, min minnesbild av rinkgklockor av Rapid-typ är att dom hade en välljudande signal
Om jag ska mäta så bra om tydlig anvisning,

• Öppna vägguttag med elektriska kablar och en gammal ringklocka av Rapid-typ som hänger löst.
    Skapa konto
  • Öppen Rapid-typ ringklocka monterad på vägg visar spolar och elektriska anslutningar.
    Skapa konto
  • Suddig bild av en öppen ringklocka av Rapid-typ monterad på vägg.
    Skapa konto
  • Installation av en ringsignal med synliga röda och vita elledningar på en vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Flytta den orangea tråden på mittenskruven till den vänstra skruven. Jag skulle även göra om skarven mellan vit och orange i dosan, 50 års oxid kan ta sitt tribut av motstånd.

• Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
Hej Fotografen,
Menar du att flytta den oranga från 3 till 2 (där det inte finns någon skruv), se bif bild?
Skarven behöver "nog" ses över efter minst 50 år, huset är byggt 1957

• Ett gammalt eluttag med numrerade gula lappar som visar positionerna för trådar och skruvar.
    Skapa konto
  • En eluttag dosa med en orange sladd kopplad till terminal 3 och en vit sladd utan synlig koppling, på en vit vägg.
    Skapa konto
I botten på trafon, spänningen tas ut mellan mitt och högerskruven, vilket verkar vara 5V om man tittar på lindningarna. Mellan ytterskruvarna har du högst troligt 8V vilket borde ge lite mer malla i apparaturen.

• Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
L
Lägger du 2 och 3 så blir det kortis över blecket , den tål 8 V , det ju inget som ska ringa i timmar ,bara ett tryck så det skramlar , det är bra fart på en sån
Det med 3 och 1 är likström som drar spolen och släpper när blecket går ifrån , fjädrar
tillbaka , ny krets och spolen får sitt igen , så 2 och 3 är för växelström 50Hz

ÄNTLIGEN ringer det så man får hålla för öronen Gamla Rapid klockor har ett riktigt härligt 50talssound, retro och vintage så det bara skriker om det!
Gjorde om skarven samt justerade på kläppen.
Tack för alla tips, fantastiskt forum !!!!!

• Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.