3 160 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Kopplingsplint - symboler
Hej,
Jag håller på att koppla in en fläkt från Biltema och känner mig osäker med bristande installationsanvisningar gällande var fasen resp. nollan ska in. Kopplingsplinten på fläkten har följande text/symboler:
Ena delen är märkt med:
PA8 / 450 V
Och den andra med symbolen:
>< samt 1,5°
Hjälp!
Jag håller på att koppla in en fläkt från Biltema och känner mig osäker med bristande installationsanvisningar gällande var fasen resp. nollan ska in. Kopplingsplinten på fläkten har följande text/symboler:
Ena delen är märkt med:
PA8 / 450 V
Och den andra med symbolen:
>< samt 1,5°
Hjälp!
En länk till den inköpta fläkten hade varit värdefullt.
Vanligtvis har det ingen betydelse var fas och neutralledare kopplas till en motor. Den är inte polariserad.
Siffermarkeringarna kan röra högsta godkännandespänning för kopplingsutrustningen och största storlek på kablar ( 1,5 mm2)
Vanligtvis har det ingen betydelse var fas och neutralledare kopplas till en motor. Den är inte polariserad.
Siffermarkeringarna kan röra högsta godkännandespänning för kopplingsutrustningen och största storlek på kablar ( 1,5 mm2)
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är denna:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/luft--och-varmeflyttare-2000035312
Termostaten har jag koll på.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/luft--och-varmeflyttare-2000035312
Termostaten har jag koll på.
OK, principen är att termostaten bryter fasledaren. Neutralledaren går direkt till fläktmotorn. Som sagt motorn är inte polariserad. Den kopplas till växelström som växlar riktning 50 gånger/sekund.
Är där något oklart hur kablarna ska kopplas i fläkten plint? Schemat kan inte bli mycket enklare tycker jag.
Är där något oklart hur kablarna ska kopplas i fläkten plint? Schemat kan inte bli mycket enklare tycker jag.
Dom märkningarna har inget att göra med exakt vart kablarna ska sitta. Det är andra märkningar som råkar vara nära kopplingsplintarna.L LinusJakobsson skrev:
Men jag håller med etompau om att schemat i manualen är väldigt enkelt och tydligt.
Okej. Då tackar jag för svaren och för mig. Mycket behjälpligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden