En fundering från en icke-elektriker:
I detta fallet kommer nollan i 5G-ledaren ta all ström från alla tre faserna, men den är ju bara 2.5mm[SUP]2[/SUP].
Borde inte den vara dimensionerad enligt 3x1.5mm[SUP]2[/SUP] = 4.5mm[SUP]2[/SUP]?
Eller räcker en 2.5mm[SUP]2[/SUP] för 30A, vilket skulle bli den teoretiska max-strömmen i ledaren?

Nej det är inget problem. Det blir inte 30A i tråden. En av finesserna med trefas, är att pga fasföskjutningen mellan faserna så tar strömmen ut sig där den adderas ihop i nollan. Om alla 3 faserna belastas lika så blir strömmen noll i nollan.

Strömmen i resp. fas går ut via de andra faserna istället för via nollan.

Förutsättningen för att det skall fungera är att dte verkligen är en trefas grupp, alla 3 faserna måste komma från olika inkommande faser i centralen, så att de verkligen är fasförskjutna mot varandra.

Ahhhh, ja det stämmer ju, så långt tänkte inte jag...

ullberg
Det är också beroende på typen av last, det där gäller för rent resistiva laster, med lite elakare laster får man en fasförskjutning som gör att man skulle kunna få överström i nollan.

I TS fall med 2xTM + TT skulle jag inte vara orolig, ganska snälla laster...

Helt riktigt. I teorin skulle man kunna överbelasta nollan om man har en "rent" induktiv last på L1, en resistiv på L2 och en kapacitiv på L3. Detta är knappast något som man råkar ut för i verkligheten men som sagt, i teorin så...

• Gilla
Leif-Lennart
  • Laddar…
Fasen så gött med forumet, satt precis och undrade om jag skulle kunna slippa borra 3 hål i väggen för ny el till tvättstugan och istället dra en 5G2,5 för tvättmaskiner å torktumlare. Internet asså ❤️

Magnus E K
Snyggt med trådlyft nästan på minuten exakt åtta år sen föregående inlägg (medvetet?)!

• Gilla
  • Haha
A Stenberg och 2 till
  • Laddar…
Och dra en 5g1,5 (billigare och mer lätthanterad) i stället om du inte ska ha en industrimaskin. Alla moderna tvätt och tork behöver bara 10A.

• Gilla
Embee
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och dra en 5g1,5 (billigare och mer lätthanterad) i stället om du inte ska ha en industrimaskin. Alla moderna tvätt och tork behöver bara 10A.
Ja såklart! Till och med ännu bättre Helt vanliga tvätt o tork så 10A per maskin räcker fint.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.