Aha jag förstår precis vad du menar. Har du dragit 2st CAT6 i en 20mm-slang då typ?

En CAT6 och en coax i 20 slang.
Eller 2 CAT6 för uttag med bara data.

Vilka dosor skall man ha bakom en Exxact 3-facksram?
Och kan man kombinera dessa i en trefacksram? Tänkte mest på att ett är ojordat och det andra jordat.
I Keystone delen skall det vara nätverk och antenn
148697-43-1820276_pvCBhQ.jpg 149236-43-5102557_lnBkJx.jpg 148766-43-1820239_XWStlX.jpg

tommib
Elkontakterna kan du sätta tillsammans, eurokontakterna garanterar att apparaterna som ansluts är dubbelisolerade. Jordledare ska dock vara framdraget ändå. Antenn/nätverk får inte dela dosa med starkström.

Förslagsvis sätter du tre VP-2 i bredd eller en dubbel+enkel dosa. På så sätt klarar du isoleringskraven.

Om detta ska sitta bakom primär TV-plats brukar man rekommendera betydligt fler uttag för el, t.ex 2+6. Detta kan monteras i en 2*2 eller 2*3 ram, som finns till exxact.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Dosorna (och rören) skall in i en lättbetongvägg.
Om jag tar en 4 facksram så får jag ju in två uttag till om jag väljer en sån här i mitten.
148769-43-1820230_IZzAmV.jpg
Då borde det bli två enkeldosor och en 1,5 dosa I mitten eller?
1420312eldi__12889.jpg

tommib
Jag skulle inte välja det trevägsuttaget i en lättbetongvägg eftersom det kräver en dubbeldosa. Jag skulle istället välja 2x2 eller 2x3-konfigurationen med enkeluttag och sådana eurokontakter. Anledningen är att det är mycket lättare att jobba med spårdosor i en lättbetongvägg, som dessa. Du borrar med 83mm (?) hålsåg och dosorna passar perfekt. De går att koppla ihop så att alla eluttagen uppför sig som en enhet. Välj den lite djupare dosan till nätverk/antenn så får du rimlig böjradie på kablarna.

I en flerfacksram ska man nästan aldrig använda 1,5-dosor. De är nästan uteslutande till för lågbyggande tvåvägsuttag.

Tack för all input. Ska höra med sambon om hon accepterar 2x2 eller 2x3 ramar

Tack för tipset. Finns det antennuttag som passar i dem? Tänkte ha nätverk och tv i samma dosa.

tommib tommib skrev:
Jag skulle inte välja det trevägsuttaget i en lättbetongvägg eftersom det kräver en dubbeldosa. Jag skulle istället välja 2x2 eller 2x3-konfigurationen med enkeluttag och sådana eurokontakter. Anledningen är att det är mycket lättare att jobba med spårdosor i en lättbetongvägg, som dessa. Du borrar med 83mm (?) hålsåg och dosorna passar perfekt. De går att koppla ihop så att alla eluttagen uppför sig som en enhet. Välj den lite djupare dosan till nätverk/antenn så får du rimlig böjradie på kablarna.

I en flerfacksram ska man nästan aldrig använda 1,5-dosor. De är nästan uteslutande till för lågbyggande tvåvägsuttag.
Hej, håller på att plugga till elektriker nu och har precis läst apparatdosor och kopplingsdosor. Den ena är 70mm i diameter och den andra är 80mm. Jag håller på och bygger hus i utlandet och har köpt ganska mycket material i Sverige bland annat sådana dosor du länkade med Schneider Exxact uttag och brytare (lättbetonghus). Så nu fick jag lite panik och vet ej om de kommer att passa med varandra, tror inte jag testade :( Men du menar på att de funkar med varandra eller?

tommib
Rutabs spårdosor kommer så vitt jag vet endast i en storlek och det är apparatdosa. Allt som passar i en normal apparatdosa passar i dem.

• Gilla
Olly
  • Laddar…
Mikael_L
Precis så, rutabs spårdosa finns endast i en diameter, apparatdosa med typ 70-72mm diameter, passar i en 74-76mm urtagning i betong/timmer/tegel etc.

Men det finns 2 olika djup att välja, 40 och 50 mm, heter U40 resp U50.
412065.jpg
ALVsef1C70UUiuv3svfl1ER8SrbsPpkBU95OwByVHCqny2AP20x2ttBaQiK2hSKMfoouBXtFWUdaKKKAooooP

• Gilla
Olly och 1 till
  • Laddar…
E
TeroM TeroM skrev:
Som 13:e kör jag med Exxact serien. Använder insatser som tar 2 keystone jack [länk], apparatdosa bakom och ser ut såhär lite överallt i huset.

Passar det vanliga standard keystone?

[bild]

utom bakom vägghängda TV apparater där jag kör med en dubbeldosa, ser ut såhär

[bild]

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.