Vi har haft elektriker här. Han skulle dra el till spishäl och ugn
På väggen ser ni hålen han gjort. Ugns hålet är till vänster och syns inte i bild.
Längst ner är det gamla uttaget.
Från det gamla uttaget har han kopplat vidare upp till vänster hål på bilden. Där är 2 rör var av ett går vidare till ugnen.
Idag kom han för att koppla in.
Såhär ser det ut på gamla uttaget. Vi har satt en lucka på.
Såhär ser det ut i skåpet.
Varför har han valt och sätta en kopplingsdosa i skåpet och inte nere vid det gamla uttaget? Han skyller på att han inte visste hur vi skulle ha det trots jag visade ritning, gav mått och var hemma de första 4 timmarna. Plus han hade mitt nr
Allt detta gjorde han på 9 timmar. Vilket jag tyckte var väldigt lång tid. Han sa även att då han inte fick öppna upp väggen så blev det jobbigare. Trots jag sa att behövs det öppnas upp så gör vi det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På väggen ser ni hålen han gjort. Ugns hålet är till vänster och syns inte i bild.
Längst ner är det gamla uttaget.
Från det gamla uttaget har han kopplat vidare upp till vänster hål på bilden. Där är 2 rör var av ett går vidare till ugnen.
Idag kom han för att koppla in.
Logga in
Skapa konto
Såhär ser det ut på gamla uttaget. Vi har satt en lucka på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Varför har han valt och sätta en kopplingsdosa i skåpet och inte nere vid det gamla uttaget? Han skyller på att han inte visste hur vi skulle ha det trots jag visade ritning, gav mått och var hemma de första 4 timmarna. Plus han hade mitt nr
Allt detta gjorde han på 9 timmar. Vilket jag tyckte var väldigt lång tid. Han sa även att då han inte fick öppna upp väggen så blev det jobbigare. Trots jag sa att behövs det öppnas upp så gör vi det.
Jadu, som du ser på bilden så finns de ju inte direkt någon plats för en kopplingsdosa där de gamla uttaget satt, inte heller för att koppla in något i den dosan. Sen ser det ju ut som att hällen sitter på en annan plats än vad den gamla spisen satt på så då måste man flytta matningen. Sen kunde man ju gjort det lite bättre dock.Eraze skrev:
Hällen ska sitta på exakt samma plats som spisen stod på. Ja där var inte mycket plats under men hade man pratat med oss så hade man kunnat göra en bättre lösning.G GoGetLost skrev:Jadu, som du ser på bilden så finns de ju inte direkt någon plats för en kopplingsdosa där de gamla uttaget satt, inte heller för att koppla in något i den dosan. Sen ser det ju ut som att hällen sitter på en annan plats än vad den gamla spisen satt på så då måste man flytta matningen. Sen kunde man ju gjort det lite bättre dock.
Reagerade på att han inte visste var han skulle sätta uttaget för spishällen 2 veckor efter han förberett el för det. trots ritning och mått på köket tidigare, så planeringen har varit väldigt dålig helt enkelt.
Allt du visat och nämner här är tecken på att i princip allt fattas hos vederbörande i förståelse och förmåga att göra jobbet. Finns inga förmildrande omständigheter eller försvar snarare tvärtom och den vansinniga tiden är även i samma riktning.Eraze skrev:
Ge ett förslag till uppgörelse där materialet betalas och 1-2 timmar arbete det är bra med tanke på den onödiga förstörelsen där.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Chefen kom hit idag, och förvarade sin anställde. Jag sa att vi inte ska betala för de 3 timmar han var här idag.GK100 skrev:
Allt du visat och nämner här är tecken på att i princip allt fattas hos vederbörande i förståelse och förmåga att göra jobbet. Finns inga förmildrande omständigheter eller försvar snarare tvärtom och den vansinniga tiden är även i samma riktning.
Ge ett förslag till uppgörelse där materialet betalas och 1-2 timmar arbete det är bra med tanke på den onödiga förstörelsen där.
Så vi betalar för 6 timmar totalt, då kopplade han ugnen, kabel till ugn, spishäll och diskmaskin.
Jag påpekade att hade man pratat med oss och gjort en bättre planering så hade det blivit mycket bättre istället för att gissa sig fram.
Som tur är kommer det inte synas och förhoppningsvis inte hända något.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Vill du verkligen att han ska förvara elektrikern hos er?Eraze skrev:
Chefen kom hit idag, och förvarade sin anställde. Jag sa att vi inte ska betala för de 3 timmar han var här idag.
Så vi betalar för 6 timmar totalt, då kopplade han ugnen, kabel till ugn, spishäll och diskmaskin.
Jag påpekade att hade man pratat med oss och gjort en bättre planering så hade det blivit mycket bättre istället för att gissa sig fram.
Som tur är kommer det inte synas och förhoppningsvis inte hända något.
Då tycker jag ni ska få betalning för den lagringen!
Hur skulle det gjorts istället? Som det ser ut på bilderna så är det inte så lätt att få plats med en dosa nere vid golvet bakom stommen och det är väl inte lämpligt att sätta en koppling där som kräver att man river halva köket för att komma åt den?F falkn skrev:
Eftersom det bör vara ett bänkskåp för häll från IKEA finns det en indragen botten och ett jack i bakstycket. Rotdosa med infällt perilexuttag alt. ett utanpåliggande dosuttag och kopplat i det. Det verkar som det borrats doshål utan att dessa har använts?useless skrev:
Uttaget för ugnen bör man kunnat sätta i dosa och dra ut slangen vid golvet d.v.s. fiska ut den där och dra bort till perilexdosan. Om man nu ska dra det utanpåliggande hade en klamrad kabel godkänd för det varit bättre.
Ska man ändå göra så som han gjort nu kan man ifrågasätta varför man satte både kopplingsdosa och perilexdosa istället för en sockeldosa med perilexuttag samt varför man gör 73 mm hål i stommen för att dra igenom två 20 slangar. Slangarna är ju inte heller fästa ordentligt och det ser ut som att lådan tar emot.
intressant tråd ..- brukar bli onödigt mycket arbete åt elektrikern när kunden ringer lite för sent ... (när väggarna redan är gipsade /eller köket redan är på plats - ringer en elektriker som förväntas trolla ihop nånting på 5minuter )
har elektrikern haft förutsättningar att göra rätt för sig ? det vill säga- tid
i god tid rådfrågat vad som behövs göras för en framtida spishäll installation ..
(och säkert en inbyggnadsugn)om kunden har brottom :
kanske måttat 2ggr ut från färdig vägg/golv och ritat ut med grova sträck ungefär /exakt vars du vill ha hällen /ugnen placerad - ta en bild eller 2 -mmsa elektrikern fråga om han/hon har tid att göra jobbet det går att lösa med befintlig installation .
tagit reda på om matningen till spisdosan kommer uppifrån eller från golvet -utan att peta i dosan (obs ! kan vara spänningsatt)
gett en vink om att den där infällda dosan kommer att hamna jävligt till .. (mot el reglerna)
alla dosor skall kommas åt för att kopplingarna ska kunna felsökas i framtiden.
ifall inkomande spismatning kommit nerifrån - som kund vara förberedd på att det tar en stund för elektrikern att fixa och att det kanske måste dras ut nya trådar från centralen (som måste göras spänningslöst medans jobbet utförs )
den nya utanpåliggande dosan skulle kunna monterats på väggen under hällen och man skulle kunna feina upp ett större hål i ryggen på köksskåpet typ 30 x20 cm och gjort en fast installation
-typ något sånt
men förutsättningarna/ beskrivnnngen var lite vaga från början man ser några bilder med slangar som sticker ut huller om buller och en massa skrivet gnäll efter det .
i god tid rådfrågat vad som behövs göras för en framtida spishäll installation ..
kanske måttat 2ggr ut från färdig vägg/golv och ritat ut med grova sträck ungefär /exakt vars du vill ha hällen /ugnen placerad - ta en bild eller 2 -mmsa elektrikern fråga om han/hon har tid att göra jobbet det går att lösa med befintlig installation .
tagit reda på om matningen till spisdosan kommer uppifrån eller från golvet -utan att peta i dosan (obs ! kan vara spänningsatt)
gett en vink om att den där infällda dosan kommer att hamna jävligt till .. (mot el reglerna)
ifall inkomande spismatning kommit nerifrån - som kund vara förberedd på att det tar en stund för elektrikern att fixa och att det kanske måste dras ut nya trådar från centralen (som måste göras spänningslöst medans jobbet utförs )
den nya utanpåliggande dosan skulle kunna monterats på väggen under hällen och man skulle kunna feina upp ett större hål i ryggen på köksskåpet typ 30 x20 cm och gjort en fast installation
-typ något sånt
men förutsättningarna/ beskrivnnngen var lite vaga från början man ser några bilder med slangar som sticker ut huller om buller och en massa skrivet gnäll efter det .
Tänk så mycket behagligare arbetet vore utan alla dessa kunder.H hauling skrev:intressant tråd ..- brukar bli onödigt mycket arbete åt elektrikern när kunden ringer lite för sent ... (när väggarna redan är gipsade /eller köket redan är på plats - ringer en elektriker som förväntas trolla ihop nånting på 5minuter )
-typ något sånt
H hauling skrev:intressant tråd ..- brukar bli onödigt mycket arbete åt elektrikern när kunden ringer lite för sent ... (när väggarna redan är gipsade /eller köket redan är på plats - ringer en elektriker som förväntas trolla ihop nånting på 5minuter )
-typ något sånt
Kortfattat så hade vi ritningar på köket, mått och sådant. Han frågade inte efter dom utan gick enbart efter min vad jag visade. Han frågade inte mig något, han hade mitt nr men ringde inte.H hauling skrev:intressant tråd ..- brukar bli onödigt mycket arbete åt elektrikern när kunden ringer lite för sent ... (när väggarna redan är gipsade /eller köket redan är på plats - ringer en elektriker som förväntas trolla ihop nånting på 5minuter )
-typ något sånt
När jag i fråga satte saker så skyllde han på min sambo som varit hemma en stund, att han hade sagt hur elektrikern skulle göra. Vilket inte är sant då sambon aldrig blandar sig i hantverkarens jobb.
Vi pratade med chefen och ärendet är löst.
Det som brustit här är att elektrikern som varit här inte tittat på ritningarna och planerat efter det utan enbart planerat att vi ska ha en häll och en ugn på en viss plats.
För när han sen skulle installera det så kunde han inte komma på hur han skulle göra. Och då har man ju brustit i planeringen.
Så hade han tittat på ritningarna som han hade tillgängligt eller bara pratat med mig när han började dra elen så hade vi inte haft detta problemet.