Hej,
Vi har precis blivit klara med vårt isolerade uterum. Vi är mycket nöjda och bygget har gått bra. Nu dock till problemet.
För en vecka sedan märkte vi att det droppade från en av de 6 takspottarna. Vi trodde att taket läckte in med med det är helt torrt bakom spotten, ingen fukt i isolering eller i själva taket, enbart spotten som droppar... Det droppar inte heller hela tiden utan verka droppa på kvällen om belysningen är på, och inte heller varje kväll, det har hänt nu tre gånger att vi fått dropp från samma spott.
Jag har letat lite på nätet och misstänker att det är kondensfukt pga. genomföringen av elen till spottarna i fuktspärren. Det är hål i denna vid varje spot (dock enbart en som droppar).
Nu till min fråga. Stämmer detta och vad gör jag åt det? Är taket felkonstruerat och hur skall det annars göras? Finns det något jag kan göra själv?
Med vänlig hälsning,
Ayo
.
Vi har precis blivit klara med vårt isolerade uterum. Vi är mycket nöjda och bygget har gått bra. Nu dock till problemet.
För en vecka sedan märkte vi att det droppade från en av de 6 takspottarna. Vi trodde att taket läckte in med med det är helt torrt bakom spotten, ingen fukt i isolering eller i själva taket, enbart spotten som droppar... Det droppar inte heller hela tiden utan verka droppa på kvällen om belysningen är på, och inte heller varje kväll, det har hänt nu tre gånger att vi fått dropp från samma spott.
Jag har letat lite på nätet och misstänker att det är kondensfukt pga. genomföringen av elen till spottarna i fuktspärren. Det är hål i denna vid varje spot (dock enbart en som droppar).
Nu till min fråga. Stämmer detta och vad gör jag åt det? Är taket felkonstruerat och hur skall det annars göras? Finns det något jag kan göra själv?
Med vänlig hälsning,
Ayo
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag tror att man lugnt kan räkna med kondensproblem för infällda downlights i taket på ett ouppvärmt uterum, tyvärr.
Försök täta luftflödet från rummet upp genom hålet för downlighten om det går. Kontrollera även hur det ser ut bakom de andra.
Installationen väcker även fler frågor kring anslutningen av dessa 230 V-downlights. Varför ser jag en lös skyddsledare i hålet? Varför 230 V? Varför kabel genom fuktspärren? Har det tagits hänsyn till halogen?
Försök täta luftflödet från rummet upp genom hålet för downlighten om det går. Kontrollera även hur det ser ut bakom de andra.
Installationen väcker även fler frågor kring anslutningen av dessa 230 V-downlights. Varför ser jag en lös skyddsledare i hålet? Varför 230 V? Varför kabel genom fuktspärren? Har det tagits hänsyn till halogen?
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Det ser ut som att plasten blivit för varm och smält hål i plasten?!
Det skall sitta potta/skyddsbox i hålet av just denna anledningen!
Ditt uterum verkar tyvärr vara en brandfara som det är byggt nu...
Det skall sitta potta/skyddsbox i hålet av just denna anledningen!
Ditt uterum verkar tyvärr vara en brandfara som det är byggt nu...
För att rädda situationen utan att riva ner taket kan ni byta till riktiga LED-spottar, dessa är oftast konstruerade för att klara bygghöjden som blir med 28mm läkt och takbeklädnad. Med typen som är installerad nu kommer sockeln trycka mot plasten och troligtvis skapa problem även om ni lyckas tejplaga plasten.
Klicka här för att svara
