737 läst ·
5 svar
737 läst
5 svar
Brytare kökslampa
Jag skulle tända kökslampan idag men det hände inget när jag tryckte på knappen. Jag går då över till andra brytaren vi har till den lampan och då tänds den och jag ser att en lampa har gått (det är tre spotlights som sitter på en skena). När jag nu provar brytaren som först inte fungerade så går det även att tända med denna.
Varför blir det så här ? Och är det något man behöver kolla upp i elsystemet ?
Varför blir det så här ? Och är det något man behöver kolla upp i elsystemet ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det kan nog förklara med glappkontakt. Så mycket mer går inte att säga utan att veta mer om ditt problem och din installation. Har det fungerat tidigare? Handlar det t.ex om en traditionell trappkoppling där du har två bistabila vippbrytare, eller handlar om det om återfjädrande brytare kopplade till en puck av något slag? Tänk på att i det första fallet kan vipporna stå i fyra olika kombinationer.
Bo.Siltberg skrev:
Det kan nog förklara med glappkontakt. Så mycket mer går inte att säga utan att veta mer om ditt problem och din installation. Har det fungerat tidigare? Handlar det t.ex om en traditionell trappkoppling där du har två bistabila vippbrytare, eller handlar om det om återfjädrande brytare kopplade till en puck av något slag? Tänk på att i det första fallet kan vipporna stå i fyra olika kombinationer.
Det har aldrig hänt innan. Den brytaren som inte fungerade först är en traditionell enkel vippbrytare med trappkoppling och den andra är en dubbel vippbrytare där den ena kontrollerar lampan i fråga samt ytterligare en kökslampa. Ingen puck av nåt slag. Hus från 1969 med ursprunglig el.
Jag tänker spontant att det borde ha nåt att göra med att en utav lamporna hade gått sönder ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Att en lampa är trasig spelar ingen roll. Det kan ha varit så enkelt att den andra trappbrytaren hade hamnat lite mitt emellan sina två lägen, men att allting rättade till sig efter att du motionerade den.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kan vara brytare 2 som hamnat i ett mellanläge och inte gjort kontakt med någon av mellantrådarna.
Händer det fler gånger byt båda brytarna, de är ju 51 år.
Protte
Händer det fler gånger byt båda brytarna, de är ju 51 år.
Protte
Klicka här för att svara
