Krokben Krokben skrev:
Har läst genom tråden nu och om jag var du så hade jag tröttnat och rykt ur allting direkt och bara dragit om så allt känns logiskt. Hade jag inte haft kunskapen hade jag faktiskt varit villig att leja bort det. Sånt här krångel är inte min kopp te.
Precis det jag gjorde :) nu är det logiskt och snyggt.
Efter man förstått hur de gjort tyckte jag inte de var så svårt att räkna ut hur man skulle göra. Men börjar undra om det faktiskt varit en elektriker som gjort jobbet innan eller någon som bara slängt ihop det.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Krokben
Eraze Eraze skrev:
Precis det jag gjorde :) nu är det logiskt och snyggt.
Efter man förstått hur de gjort tyckte jag inte de var så svårt att räkna ut hur man skulle göra. Men börjar undra om det faktiskt varit en elektriker som gjort jobbet innan eller någon som bara slängt ihop det.
Förmodligen inte, just lampinstallationer gillar "handy-men" att göra själv.

Eraze Eraze skrev:
Jag tror inte du förstår vad jag menar.
Strömbrytaren i hallen skulle bort. Den är inte kopplad längre alls. Den är säkrad och då jag TROR det är tändkablar så låter jag dessa vara i kopplingsdosan, säkrade.

I sonens rum har jag 100 % koll. Jag kan färgerna. De var redan där. Det var att de hade kopplat ihop den strömbrytaren med den i hallen som gjorde mig förvirrad fram tills jag kom på att vi faktiskt har 2 lampor i hallen (som inte funkar sen innan).

Vi har haft elektriker här som kopplat och jag har skrivit upp allt, vad som går var, färgerna han använt, till vad de använts Osv. Så jag gör inte detta i blindo. Har kopplat alla eluttag själv på korrekt sätt och äcen fårt visat hur strömbrytaren ska bytas. Det var bara att de var sammankopplade med hallen som gjorde det förvirrande.

Edit; elektrikern har varit överallt förutom från kopplingsdosan och ner till barnens rum.
Det är säkert helt rätt kopplat, men man bör alltid kontrollmäta, t.ex. att man faktiskt har jord fram till alla uttag i rummet och att man INTE har 230 v mellan noll och jord.
det kan vara felkopplat sedan tidigare också

M mugatu skrev:
Det är säkert helt rätt kopplat, men man bör alltid kontrollmäta, t.ex. att man faktiskt har jord fram till alla uttag i rummet och att man INTE har 230 v mellan noll och jord.
det kan vara felkopplat sedan tidigare också
Absolut, de kan vara någon som pillat innan.
Tex är på uttaget till nästa rum och där har de satt gul/grön som tändkabel (kopplad med en gul i kopplingdosan).
Men eleltrikerm har fixat sedan tidigare i själva kopplingsdosan men inte ner till uttagen. Så där är rätt kopplat.

Här är bilder. Där jag håller en dosa är där hallena strömbrytare satt

• Hand håller en öppen apparatdosa vid en vägg med synliga elledningar och tomma rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett rum med kabelkanaler längs vägg, parkettgolv och julgran i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Det var inte bra detta och nu är det ditt ansvar att åtgärda detta.

E El-Löken66 skrev:
Hur menar du?

E El-Löken66 skrev:
@Eraze, det var en rätt besynnerlig kommentar eftersom det ju alltid är innehavaren som ansvarar för elanläggningen...
...men det kanske var det han försökte förmedla :)

jbr jbr skrev:
@Eraze, det var en rätt besynnerlig kommentar eftersom det ju alltid är innehavaren som ansvarar för elanläggningen...
...men det kanske var det han försökte förmedla :)
Jo, jag förstod bara inte om det var något specifikt han menade.
En elektriker ska hit sen och ska fixa alla "lösa" ändar så att säga

E
Eraze Eraze skrev:
Jo, jag förstod bara inte om det var något specifikt han menade.
En elektriker ska hit sen och ska fixa alla "lösa" ändar så att säga
Grön gul som tändtråd mm. Helt oacceptabelt. Där finns nog mycket att gå ge låter det som.

E El-Löken66 skrev:
Grön gul som tändtråd mm. Helt oacceptabelt. Där finns nog mycket att gå ge låter det som.
Ja det är inte okej, tyvärr har jag ingen vit kabel hemma men ska se till att få det bytt. Har skrivit upp det i min el bok.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.