Precis det jag gjordeKrokben skrev:
Efter man förstått hur de gjort tyckte jag inte de var så svårt att räkna ut hur man skulle göra. Men börjar undra om det faktiskt varit en elektriker som gjort jobbet innan eller någon som bara slängt ihop det.
Förmodligen inte, just lampinstallationer gillar "handy-men" att göra själv.Eraze skrev:
Det är säkert helt rätt kopplat, men man bör alltid kontrollmäta, t.ex. att man faktiskt har jord fram till alla uttag i rummet och att man INTE har 230 v mellan noll och jord.Eraze skrev:
Jag tror inte du förstår vad jag menar.
Strömbrytaren i hallen skulle bort. Den är inte kopplad längre alls. Den är säkrad och då jag TROR det är tändkablar så låter jag dessa vara i kopplingsdosan, säkrade.
I sonens rum har jag 100 % koll. Jag kan färgerna. De var redan där. Det var att de hade kopplat ihop den strömbrytaren med den i hallen som gjorde mig förvirrad fram tills jag kom på att vi faktiskt har 2 lampor i hallen (som inte funkar sen innan).
Vi har haft elektriker här som kopplat och jag har skrivit upp allt, vad som går var, färgerna han använt, till vad de använts Osv. Så jag gör inte detta i blindo. Har kopplat alla eluttag själv på korrekt sätt och äcen fårt visat hur strömbrytaren ska bytas. Det var bara att de var sammankopplade med hallen som gjorde det förvirrande.
Edit; elektrikern har varit överallt förutom från kopplingsdosan och ner till barnens rum.
det kan vara felkopplat sedan tidigare också
Absolut, de kan vara någon som pillat innan.M mugatu skrev:
Tex är på uttaget till nästa rum och där har de satt gul/grön som tändkabel (kopplad med en gul i kopplingdosan).
Men eleltrikerm har fixat sedan tidigare i själva kopplingsdosan men inte ner till uttagen. Så där är rätt kopplat.
Här är bilder. Där jag håller en dosa är där hallena strömbrytare satt
@Eraze, det var en rätt besynnerlig kommentar eftersom det ju alltid är innehavaren som ansvarar för elanläggningen...E El-Löken66 skrev:
...men det kanske var det han försökte förmedla
Jo, jag förstod bara inte om det var något specifikt han menade.jbr skrev:
En elektriker ska hit sen och ska fixa alla "lösa" ändar så att säga
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden