G
GoGetLost: En plattmejsel på vänster sida som du trycker ner och sen till höger, går också lättare om du samtidigt har något precis under dragavlastningen och trycker uppåt på samma gång
3 svar · 1,4k läst
J
jkbpower: [citat] Nä, jag vet. Ska bara ha uttag för att koppla in typ svets mm och då vill jag ha ett uttag nära bilen och ett nära arbetsbänk mm. Kommer nog inte att använda mer en ett uttag i taget. Tänkte använda 3fas handskar som har en extra 220 uttag.Är smidigt om man vill använda nån maskin eller nåt som kräver lite mer än 10A. Annars tänker jag sätta övriga uttag på 10A. Sen om
3 svar · 3,4k läst
A
Akimpiano: Tack för bra svar! Mvh J [citat] QUOTE="NoOne2k, post: 3958413, member: 90515"]Jag hade sett till att den nya centralen i atefallshuset inte hamnar efter Jfb i huset. I första hand kabel från fasadmätarskåpet, i andra hand kabel från husets central som kopplas in före huvudbrytaren. På så sätt så påverkar inte atefallaren husets Jfb. Oavsett varifrån hade jag dragit en 5g6.[/QUOTE]
2 svar · 3,0k läst
E
elmont: I dom anläggningar som har problem med "störsignaler" så använder man inte kablar med biledare utan mantlade kablar typhttps://www.rutab.se/produkter/kabel/styr-och-maskin-kabel
9 svar · 1,4k läst
H
hempularen: [citat] Som sagt, att dar in jord till samtliga rum ger en säkerhetshöjning, men rätt marginell. Med den nya centralen har du (förhoppningsvis) även fått in en jordfelsbrytare. Det är den viktigaste säkerhetsförbättringen. I vanliga rum är ändå de flesta lampor och apparater idag dubbelisolerade (kontakter utan jord), då ger en jordning ingen som helst förbättring av säkerheten.
7 svar · 2,4k läst
D
DDD80: Det är dessa spottar jag har: https://www.bauhaus.se/decklight-markslojd-startset Men då antar jag att det bara är att testa. Tack för tipset om robotklippare, de ser ut att kunna stå emot det mesta.
8 svar · 9,1k läst
·
Belmlu
Belmlu: Spots på plats nu, tydligen fanns det kablage till dessa från Hide-a-Lite som jag hade missat.
2 svar · 1,3k läst
Panor82
Panor82: [citat] Trist med denna attityd, du nämnde att du ville bli lite mer påläst och det kräver väl att man ser på arbetet ur alla infallsvinklar och ser helheten vilket är svårt för medlemmar på ett nätforum att svara på. Byggahus/el har en handfull riktiga experter som troligtvis slår dom flesta installatörer både i utförande och regelefterlevnad. Jag tycker att du ska inhandla
19 svar · 2,6k läst
M
Mgrode: Så är det nog faktiskt. Vet inte om det syns riktigt men det kommer in en kabel från vänster som är blå under den vita väggfärgen och går ner tillsammans med höger nedre brun. [bild]
7 svar · 777 läst
·
ricebridge
ricebridge: Ledsen för trådkapningen, men... fryser man om musen behövs väl värmesits? :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile: (jag hittar ut själv)
5 svar · 3,0k läst
·
GK100
GK100: Du får byta plats på 1 och 3 i den högra bilden dvs de vita trådarna till var sitt L och den grå till våg/pil. Sen är du i hamn så långt jag förstår.
13 svar · 5,2k läst
·
T
trojlee: [citat] Jo thermostaterna skulle släppas Q1 2021 men kan ju ändras pga corona osv. Jo bordsstativet är det bara atg klicka i panelen i..
9 svar · 3,1k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Oförstörbart! Gjuten aluminiumkapsling och rejäla doningar på insidan. Brasklapp dock för att det inte har petskydd så det måste monteras på minst 170 cm ovan mark.
8 svar · 6,0k läst
M
MagHam: Visst kan det finnas en poäng ekonomiskt och miljömässigt i att utnyttja husets värmetröghet för att värma på när priset är lågt. Nu inträffar det ju ofta på natten, så då är nattsänkning (hemska ord) ett väldigt missvisande begrepp då det är idé att göra tvärtom, brassa på. Riktigt smart styrning kan vi göra den dag man blandar in prognos som parameter. Exempel: SMHI
10 svar · 5,6k läst
·
S
Stefan1956: Tack för alla Svar !! Ja, jag har fjärrvärme nu, så då behövs ingen kontaktor om jag fattat rätt...och ingen takvärme... Tyvärr sitter det andra grejor som kopplas till samma säkring som kontaktorn...annars vpre det lätt att bata koppla bort säkringen Jag kan prova att skruva av locket till kontaktor och se hur det ser ut... :)...men kanblarna in och ut ur kontaktorn är rätt grova
18 svar · 2,8k läst
·
U
unglue: [citat] Nätsladden är bytt till ett nytt sladdställ med europakontakt och brytaren funkar fint, så då kör jag på som det är. Tack för svar!
2 svar · 1,2k läst
·
E
etompau: Ja, tack vare den höga resistansen instrumentet har, plockas spänningar upp från elektriska fält omkring spänningsförande ledare. Hade du använt ett (äldre)instrument med ett visarinstrument hade du aldrig sett denna spänning.
3 svar · 740 läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Om tex de svarta kablarna lossnar blir det i första hand avbrott. Skulle den tråd som kommer från elcentralen (fas) komma i kontakt med nollan blir det kortis. Det är ingen risk att det händer här. Dålig kontakt kan orsaka varmgång och brand, men det syns inga tecken på det. Du har fått utmärkta svar i tråden även om du inte använt helt korrekt terminiologi. Inlägg #14
17 svar · 4,5k läst
·
A
an1111: Tack för svaren @etompau och @pacman42 !!
3 svar · 2,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Åja det kan gå, men det kan vara enklare och snyggare att sätta en kulodosa mot golvlisten. Två kulokablar bredvid varandra bör ligga precis kloss i kloss bredvid varandra. Man kan där prova antingen TKK/APK en storlek x 1.5 ggr större t.ex 10-14 och lägga båda kablarna i samma, eller två st letti vända mot varandra. Men det kan bli svårt att smita nära fönsterlisten med två kablar
17 svar · 19,1k läst
·
E
etompau: Clas Ohlson har sin tjänst Clas Fixare. Kanske jobbar dom inom ditt postnummerområde. https://www.clasfixare.se/
8 svar · 3,6k läst
·
F
frasen_36: En udda frågeställning kanske.. Men jag undrar om någon kan tipsa mig om det finns något ställe jag kan hitta/köpa nytt damm/stänkskydd till knapparna på motorskyddet på min vedkap. Anledningen till att jag inte vill byta motorskyddet (som fö är helt ok) är inte kostnaden. Det beror i stället på att knapparnas exakta placering har en mekanisk samfunktion med en klingbroms och det
0 svar · 1,2k läst
·
S
Solimelo: [citat] Tack då vet jag!!
19 svar · 9,0k läst
·
H
hempularen: Jag tycker vi avslutar dislussionen om skyddsledarens area här. Det är inte det tråden handlar om. Jag ville mest visa den tjusiga spisinkopplingen vi har i fritidshuset. Eller rättare sagt hade, den kommer inte att tas i drift igen innan den är åtgärdad. Annars såg jag redan på visningen kopplingsdosor där man mantlat av den utanpåliggande kabeln 20cm innan den går in i sin
23 svar · 3,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det är faktiskt tvärtom - jord vill man inte ha, varken skyddsjord eller moder jord, speciellt inte i våtutrymmen där det förekommer nakna och blöta kroppar. Skyddsjordning och jordning är egentligen ett nödvändigt ont som inte höjer säkerheten. Det vore säkrare om allting var ojordat och dubbelisolerat. Jordningen (vårt TN-system) har andra orsaker. Det finns skäl till att
9 svar · 4,3k läst
Z
zapy: [citat] Annars har Schneider denna som är schysst https://www.elbutik.se/product.html/schneider-vattenpass?&gclid=CjwKCAiA-_L9BRBQEiwA-bm5fpoRK1fVW84E0dhD5a6HtMK8S-G01SSRROxVzW4sn-1gmI2zoPbVoxoClREQAvD_BwE För vägguttag och för lampknappar mycket smidig :)
97 svar · 50,3k läst
·
L
Leif i Skåne: Köp en kombi maskin, funkar jättebra. Vår dotter/svågern hade den som skötbordet samtidigt.
3 svar · 1,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Den inkopplingsanvisningen är ofullständig. Det ska även finnas uppgift om spänning och effekt. Leta vidare. Vi kan nog sluta oss till att hällen vill ha 230 V, via två parallellkopplade ledare per pol vilket stökar till förståelsen rejält. Men när det gäller hällar och spisar behöver man dubbelkolla allt. Det gäller även din dosa på väggen. Din gamla spis ser inte ut att ha
7 svar · 1,2k läst
·
E
etompau: De två svarta ledarna till "L", gul och grön till respektive "pil ut".
1 svar · 622 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.