3 631 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Byta ut trefasströmbrytare mot uttag (Tvättstuga)
Sida 1 av 2
Hej elektrikern. Jag har några frågor. Skall byta ut en trefasströmbrytare mot vanliga uttag då alla maskiner man köper i dagsläget har vanlig stickpropp så blir detta mycket lättare. Jag undrar hur jag går tillväga.
Är det fysiskt möjligt att använda ett fyrvägsuttag? Hur kopplar man då?
eller måste jag ha 3 st enkeluttag?
Kan jag i så fall montera 2 vägsuttag i syfte att kunna koppla in annat där. Till exempel strykjärnet.
Är det fysiskt möjligt att använda ett fyrvägsuttag? Hur kopplar man då?
eller måste jag ha 3 st enkeluttag?
Kan jag i så fall montera 2 vägsuttag i syfte att kunna koppla in annat där. Till exempel strykjärnet.
Det finns dubbeluttag med separata 'halvor' man kan koppla till två olika faser. Annars är det separata uttag som gäller.M Mogge88 skrev:
Snyggast och lättast att förstå för nästa ägare är att dela upp de olika faserna i en dosa och sedan dra kabel ut till 3 olika 2 vägs som då kan hamna nära den utrustning man tänker sig att använda den. Gissar på en till Tvätt en till Torktumlare och kanske den sista till strykjärn eller liknande och då kan det ju vara smart att han detta på ett mer lättåtkomligt ställe än över en maskin.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Vad ska du göra med den kvarvarande?
Personligen skulle jag satt tre enkeluttag,.möjligen ett dubbeluttag om man vill ansluta strykjärnet, men det ska kan användas samtidigt som tvättmaskinen värmer vattnet exempelvis.
Om du bara har en tvättmaskin och en torktumlare så har du en ledig till strykjärnet.
Vi hade likadant i vår förra tvättstuga. Elektrikern satte tre separata uttag. Det dubbeluttag som finns där kan ha två olika faser på varsin brunn skulle jag inte välja om det inte behövs. Det är bara en risk att någon missförstår det och skruvar ut en propp och tror att uttaget är strömlöst.
Personligen skulle jag satt tre enkeluttag,.möjligen ett dubbeluttag om man vill ansluta strykjärnet, men det ska kan användas samtidigt som tvättmaskinen värmer vattnet exempelvis.
Om du bara har en tvättmaskin och en torktumlare så har du en ledig till strykjärnet.
Vi hade likadant i vår förra tvättstuga. Elektrikern satte tre separata uttag. Det dubbeluttag som finns där kan ha två olika faser på varsin brunn skulle jag inte välja om det inte behövs. Det är bara en risk att någon missförstår det och skruvar ut en propp och tror att uttaget är strömlöst.
Detta kommer monteras med utvändiga uttag. Vill därför inte ha någon dosa. Blir estetiskt fulare.snuttjulle skrev:
Snyggast och lättast att förstå för nästa ägare är att dela upp de olika faserna i en dosa och sedan dra kabel ut till 3 olika 2 vägs som då kan hamna nära den utrustning man tänker sig att använda den. Gissar på en till Tvätt en till Torktumlare och kanske den sista till strykjärn eller liknande och då kan det ju vara smart att han detta på ett mer lättåtkomligt ställe än över en maskin.
Jag kommer ha 2 st tvättmaskiner samt 1 st torktumlare.
Fairlane skrev:
-
Fairlane skrev:
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Då skulle jag sätta 4 enkeluttag, ett bakom varje tvättmaskin, ett bakom torktumlaren och så får avfuktaren ett eget uttag där den står. Den får dela fas med någon av de andra, lämpligen den som drar minst ström (gissningsvis torktumlaren). Avfuktaren drar inte så mycket.
Ungefär så gjorde elektrikern hos oss. Vi hade också 2 tvättmaskiner och en torktumlare, men ingen avfuktare.
Ungefär så gjorde elektrikern hos oss. Vi hade också 2 tvättmaskiner och en torktumlare, men ingen avfuktare.
Ska alla saker sitta dikt an mot varandra då du inte vill dra synlig kabel? Anslutningskablarna kommer ju synas iaf.
Dosan går ev att undvika om du har 3polig säkring och då koppla vidare igenom uttaget så ingen i framtiden missar att det är flera faser.
Dosan går ev att undvika om du har 3polig säkring och då koppla vidare igenom uttaget så ingen i framtiden missar att det är flera faser.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men om du skall byta till uttag så bör man kanske först gå igenom förutsättningarna. Är detta ett våtrum? Alltså med dusch eller badkar?
I så fall fnns jordfelsbrytare?
Avstånd mellan de tänkta uttagen och dusch/badkar?
I så fall fnns jordfelsbrytare?
Avstånd mellan de tänkta uttagen och dusch/badkar?
Den tanken har jag inte tänkt på. Att någon kan tro att man bryter genom att koppla bort en säkring.snuttjulle skrev:
Jag kör nog 3 enkeluttag istället.
Vill helst ha dem så nära som möjligt. Nära dosan där 3fasbrytaren sitter. Helst över hålet