Hej!

Nu har det hänt, jag har gjort en "klassiker".

Igår kväll upptäckte jag att strömbrytarna till en takfläkt och en ytterbelysning styrde varandra. D.v.s. att när jag tände den ena eller den andra så gick bägge igång... Så har det väl inte varit förut, tänkte jag.

Började felsöka och tänkte först att det måste vara ett internt fel i strömbrytaren, men icke. Kopplade loss och mätte lite. kom fram till att bägge tändtrådarna hade kontakt med varandra. Hur i H-vete kan två trådar som går i två olika rör till varsin förbrukare ha kontakt...!?

Spekulerade lite om jag förändrat något i närtid, men inte vad jag kunde minnas. Hände något i lördags när jag hade kräftbelysning inkopplad på altanen? Nä just det , den är matad från ett separat håll.
Kan det var något konstigt vid den relativt nyinstallerade JFB:n? Nä, där såg det bra ut.

Rykte lite i tändtrådarna och då helt plötsligt hade de inte kontakt längre... hmm.
Blicken sökte sig upp över väggen, och vad får jag syn på? Ett j-vla gardinfäste som jag satte upp häromdagen.

Mycket riktigt, när jag mätte mellan skruvarna i fästet och tändtrådarna så var det full kontakt :surprised:

Nu är den gruppen urkopplad. Omtrådning och flytt av fäste väntar till helgen.

Bilder kommer :D

M.v.h. samlarpådetmesta

• Haha
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Skönt att du hittade det! Kan vara ett sådant fel som man blir tokig på annars :sweat:

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Skönt att du hittade det! Kan vara ett sådant fel som man blir tokig på annars :sweat:
Jo, jag höll på att bli det, men ville inte ge upp och lämna det som det var :D

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Öppet eluttag och lösa kablar vid dörrkarm, frustration med gardinfäste antyds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gardinfäste monterat på väggen ovanför ett fönster med en hängande gardin; frustration indikeras av texten.
Skapa konto

Jävla gardinfäste

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Elarbete på golv med urdragna sladdar, eluttag, verktyg och hål i golv och vägg.
Skapa konto

Jaja, bara att bita i det sura...

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Hand håller en skadad elektrisk kabel med bar koppartråd synlig mot en bakgrund av träaltan och tegelvägg.
Skapa konto

Så kan det gå

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Avlägsnad paneldel avslöjar ett genomspikat rör med oskadda kablar längs en brun vägg.
Skapa konto
Genomspikat rör vid husrenovering med synliga kablarna intakta och isolering runtomkring.
Skapa konto

Blev tvungen att bryta loss panelen då det var tvärstopp. Röret var tydligen genomspikat men kablarna oskadda.

En röra av kablar i olika färger och storlekar på ett trägolv.
Skapa konto

En förpackning Kockens potatismjöl och en vit slev på en köksbänk med skuren grönsak i bakgrunden.
Skapa konto

Olabeled elektriska kablar sticker ut från en öppen kontakt i en vägg vid en dörröppning.
Skapa konto

Hmmm... hur var det kopplat nu igen

• Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Öppen elinstallation med oskyddade eluttag och lösa kablar intill en dörrkarm.
Skapa konto

Just ja, så var det

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
tommib
En så kallad fullträff :)

Ser lite rörigt ut där i dosan också.... Jag är imponerad om du lyckas tråckla in allt det där i en enda dosa.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Dubbel eluttag utan frontplatta monterad på en vit vägg, redo för kablar.
Skapa konto

Med lite god planering av kabellängder så går det ;)

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
En så kallad fullträff :)

Ser lite rörigt ut där i dosan också.... Jag är imponerad om du lyckas tråckla in allt det där i en enda dosa.
Och en del ryms ju i förhöjningsramen också, så det där är inga problem. Mer trångt i rören då, tänker jag.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och en del ryms ju i förhöjningsramen också, så det där är inga problem. Mer trångt i rören då, tänker jag.
Jo det vill jag lova. Försökte vid ett tidigare tillfälle att dra in en extra tändtråd med befintliga trådar. Gick väl inte helt smärtfritt så det var skönt att få det omtrådat med alla samtidigt. Med lite potatismjöl så gled det på bra :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.