Hej!
Nu har det hänt, jag har gjort en "klassiker".
Igår kväll upptäckte jag att strömbrytarna till en takfläkt och en ytterbelysning styrde varandra. D.v.s. att när jag tände den ena eller den andra så gick bägge igång... Så har det väl inte varit förut, tänkte jag.
Började felsöka och tänkte först att det måste vara ett internt fel i strömbrytaren, men icke. Kopplade loss och mätte lite. kom fram till att bägge tändtrådarna hade kontakt med varandra. Hur i H-vete kan två trådar som går i två olika rör till varsin förbrukare ha kontakt...!?
Spekulerade lite om jag förändrat något i närtid, men inte vad jag kunde minnas. Hände något i lördags när jag hade kräftbelysning inkopplad på altanen? Nä just det , den är matad från ett separat håll.
Kan det var något konstigt vid den relativt nyinstallerade JFB:n? Nä, där såg det bra ut.
Rykte lite i tändtrådarna och då helt plötsligt hade de inte kontakt längre... hmm.
Blicken sökte sig upp över väggen, och vad får jag syn på? Ett j-vla gardinfäste som jag satte upp häromdagen.
Mycket riktigt, när jag mätte mellan skruvarna i fästet och tändtrådarna så var det full kontakt
Nu är den gruppen urkopplad. Omtrådning och flytt av fäste väntar till helgen.
Bilder kommer
M.v.h. samlarpådetmesta
Nu har det hänt, jag har gjort en "klassiker".
Igår kväll upptäckte jag att strömbrytarna till en takfläkt och en ytterbelysning styrde varandra. D.v.s. att när jag tände den ena eller den andra så gick bägge igång... Så har det väl inte varit förut, tänkte jag.
Började felsöka och tänkte först att det måste vara ett internt fel i strömbrytaren, men icke. Kopplade loss och mätte lite. kom fram till att bägge tändtrådarna hade kontakt med varandra. Hur i H-vete kan två trådar som går i två olika rör till varsin förbrukare ha kontakt...!?
Spekulerade lite om jag förändrat något i närtid, men inte vad jag kunde minnas. Hände något i lördags när jag hade kräftbelysning inkopplad på altanen? Nä just det , den är matad från ett separat håll.
Kan det var något konstigt vid den relativt nyinstallerade JFB:n? Nä, där såg det bra ut.
Rykte lite i tändtrådarna och då helt plötsligt hade de inte kontakt längre... hmm.
Blicken sökte sig upp över väggen, och vad får jag syn på? Ett j-vla gardinfäste som jag satte upp häromdagen.
Mycket riktigt, när jag mätte mellan skruvarna i fästet och tändtrådarna så var det full kontakt
Nu är den gruppen urkopplad. Omtrådning och flytt av fäste väntar till helgen.
Bilder kommer
M.v.h. samlarpådetmesta
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Skönt att du hittade det! Kan vara ett sådant fel som man blir tokig på annars 
Jo det vill jag lova. Försökte vid ett tidigare tillfälle att dra in en extra tändtråd med befintliga trådar. Gick väl inte helt smärtfritt så det var skönt att få det omtrådat med alla samtidigt. Med lite potatismjöl så gled det på braMikael_L skrev:











