El
Mikael_L: [citat] Man kan väl göra lite hur man vill. Rör kan ibland vara mer bra och praktiskt, ifall man vill dra färdigkontakterad patch-kabel, så kan det rymmas i ett 20-rör. Om det ska kunna bytas kabel i framtiden så kan rör vara bättre, men beroende på situation etc. Jag kan inte säga entydigt att rör är att föredra, eller att det skulle vara dåligt. Men drar du ett rör så stoppa
El-Löken66: [citat] Nä, sov du vidare, som sagt så har du inte gjort ett sämre jobb än någon annan. Nästa tillfälle du kopplar lampor kan du lägga det så tändtråd hamnar på L. Nej, det gör inget att uttaget är jordat.
Avemo: [citat] Jordfelsbrytaren bör även skydda de delar av anläggningen som är ojordade. Sätter man en jordfelsbrytare på inkommande så skyddar den allt vare sig det är jordat eller ojordat. Det är ofta bra nog. Men eftersom du har en normcentral så kan du göra det ännu bättre. Sådant som är högre risk att det skall lösa ut jordfelsbrytaren kan man lägga på en separat
mexitegel: [citat] Jag var nästan säker, men bättre fråga en gång för mycket än en för lite :). Det är Eldim som säger 2,5 kvmm med 10A säkring :). Anläggningens Zför är uppmätt till 0,53 ohm med "Perkulator- och våffeljärnsmetoden" som fick ersätta "Värmefläktsmetoden" som fungerade riktigt dåligt på grund av kortslutning i fläkten och jag hann inte mäta varesig spänning eller
El-Löken66: [citat] Tänk på att ta allt du läser på forum med en nypa salt bara.
Bo.Siltberg: Här är några länkar till mer information https://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/4626-infaellda-dosor-i-brandvaegg-mellan-tva-olika-brandceller.html/ https://www.fluxio.se/forum/6/30584.html/ https://www.fluxio.se/forum/6/35589.html/
El-Löken66: [citat] Ja, danskt men det med ABB vet jag inte, däremot Eaton Holec lär härstamma från LK-NES.
etompau: Ritningen ser korrekt ut. Du kan inte räkna med att allt som skrivs på ett forum är 100% rätt och riktigt. Det är upp till dig att värdera given information.
GK100: Nej inte minsta problem med ett normalt DIN-skenemonterat relä. Att börja dribbla med trefaskopplingar för åtta armaturer vore överkurs om det nu ens är trefas framme där. Samma med slitage av kontakter det ligger väl inom vad komponenter med märkström 10 (16) A klarar av och särskilt när det gäller reläer.
El-Löken66: [citat] Jag tror Jan-Erik försöker säga att det är dosor som gäller, men dessa blir ju då synliga. Förr, och kanske i andra länder var man nog mer villig att använda mer estetiskt tilltalande lösningar på bekostnad av elsäkerhet. Men det var då de, vill man nu får man göra det på egen risk, och alla kopplingar ska man kunna komma åt för inspektion.
slacker: Vi lyckades klura ut hela huset bara genom att dra i tåtarna lite, det är nog knappast några speciellt extremt komplicerade kabeldragningar i en så gammal installation - Att tänka på är att planera vad som behövs och vad som skall till. Det skall ju in en jord i var rör mot vad som finns idag dessutom. Visst det skulle funka med tryckluft och det är väl i sig ingen dålig idé, men
harka: jag har själv inte gjort någon sådan installation, men det borde fungera med ett elektroniskt relä som kan reagera på en låg/ovanlig styrspänning, såsom en https://www.elbutik.se/product.html/impulsrela-inf-multifunkt-2
El-Löken66: [citat] Var har du mätare. Kan du lägga upp en översiktsbild?
useless: [citat] Du måste skilja på ström och spänning. Det går ström i skenan, men det är i princip ingen spänningsskillnad mellan nollan och jord. Det är spänningen som gör att det går en ström genom din kropp om du petar på fel ställe. Samma fenomen som när en fågel sitter på en kraftledning. Det går en massa ström genom ledningen, men det är ingen spänningsskillnad mellan
Purre: Philips Hue går att dimra https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/homekit/philips-hue-discover-flood-light-2300-lm-p51236
Rolle85: Hej, kan man montera en transformator som styr ner från 220v till 12v för utomhusbelysning? Kan den typ av kabel som redan ligger i marken driva 12v GU10 led lampa?
LoFi14: Hej. vi löste inkopplingen och det var inte så himla besvärligt egentligen. Men vi fick rita upp det och då kändes det logiskt. såhär gjorde vi [bild] Fläkten som vi satte in i ett fläktrör var en PAX viaduct 100S. Vi ville undvika att ha tex en utanpåliggande PAX calima eller liknande som tog ganska mycket uppmärksamhet i badrummet. Blev jättebra till sist
optimum: Jag hade nog valt LED som utvecklingen är nu. Vi sätter led i nya byggnaden på företaget och gjorde det även vid förra tillbygget 2016
fb35523: [citat] Den nakna kabeln är som sagt en skärm. Den kallas biledare och egentligen är den en ledare som står i kontakt med kabelns skärn, som kan vara i bly eller annan metall. Skärmningen är ett extra skydd för att ett inträngande föremål ska bli jordat via skärmen först och alltså inte bli spänningssatt ("strömförande") när den kommer in till en fasledare. Enkelt uttryckt ska
Bollhavsfisken: [citat] Ja tusan det la jag inte märke till. Verkar dock som att den ursprungliga också är AC 12v ~ 1000mA järnkärnetrafo med samma 125C termosäkring. Den klenare ersättaren har fungerat i timmar och blir endast ljummen som sagt, men lamporna finns tydligen i såväl 0,6W som 1,2W utförande och jag verkar ha svårt för att testa vilken version jag har. Ska det vara el i huset så vill
Bo.Siltberg: Jag hittar inga länkar till produktspec, skyddsklass, installationsanvisning och försäkran om EU-godkännande så jag kan inte bedöma. Du kan kanske fråga dem. Att de har noll kundomdömen kan man tolka på olika sätt...
Olle61: [citat] Jag tror du tänker fel. Om den är okänslig känner den inte pelletsen. Förslaget med lampa är bra. Om den spontant tappar signalen att det finns pellets så kanske du kan fördröja larmet så den inte larmar för korta bortfall av signalen.
GK100: Du hade ju svaret redan i #3 och nu blir det då riktig fin-el.
chinilini: Sockerbiten/kopplingsplinten blev räddningen!!! Tack! Nu lyser allt igen!
Bo.Siltberg: SS 437 01 46 säger 8.3 Strukturerat fastighetsnät (telefoni, radio, TV och data) Två anslutningspunkter för det strukturerade fastighetsnätet placeras vid eluttag i varje boningsrum, hall och kök. Ytterligare en anslutningspunkt placeras vid eluttag i utrymme som nyttjas som arbetsrum. I uppehållsrum och gemensamt utrymme, såsom samlingslokal, placeras två anslutningspunkter vid eluttag.
Bo.Siltberg: Om du köper en skarvsladd med Eurouttag så kan du klippa stickproppen och montera en DCL-hane. Då äventyrar du inte DCL-uttagets klassning på 6 A. [bild]
Bo.Siltberg: Ja, vad menas med "bättre"? Det är sällan det ordet används, utan man gör det korrekt och säkert, varken mer eller mindre. Men här är en tråd som beskriver en metod för att hantera övergång från TN-C till TN-S i en A-box som kanske kan ses som "bättre" om än ganska normal i mina ögon, att låta PEN-ledaren (svart på bild) gå genom PE-plinten oskarvad, göra en U-sväng och
Reza133: [citat] [citat] Nu funkar dom jätte bra, Tack (y)