Jag gör om all el i huset förutom i köket då förra ägare renoverar köket och antog att det ej behövdes. Märkte däremot att inbyggd ugn och micro var i samma uttag. Är det ok?
På gamla elskåp står det elspis 16A 2.5 mm2 under area?
Eller kan det vara så att gammal elspis var på annat ställe och detta uttag endast är 10A?
Tacksam för hjälp
På gamla elskåp står det elspis 16A 2.5 mm2 under area?
Eller kan det vara så att gammal elspis var på annat ställe och detta uttag endast är 10A?
Tacksam för hjälp
Säkert ett ombyggt kök, nya skåp och omplacering av några maskiner, det uttaget är av utvändig typ och satt oftast bakom kylen. Det är nästan 100% säkert utvändig inspikad ledning bakom bakstycket. Att ha båda på ett uttag är inte fel , grupp 19 är för hela kökets delar förutom spisen.
Spisgruppen är en trefasgrupp med säkringarna 1, 8 och 15. Troligen har de ingenting att göra med uttaget på bilden. För att ta reda på vilken säkring som går till uttaget så kan du ta ur säkringar som du misstänker en i taget och se när spänningen till ugn och mikro försvinner.
Jag skulle vara mycket tveksam att använda den typen av grenuttag till en ugn. I synnerhet om det skulle vara avsäkrat med 16A. Det vore bättre att byta uttaget mot ett dubbelt direkt i väggen. Och givetvis ännu bättre att dra fram en ny grupp till ugnen. Mikron går så korta stunder så det är inte lika kinkigt med den.
Jag skulle vara mycket tveksam att använda den typen av grenuttag till en ugn. I synnerhet om det skulle vara avsäkrat med 16A. Det vore bättre att byta uttaget mot ett dubbelt direkt i väggen. Och givetvis ännu bättre att dra fram en ny grupp till ugnen. Mikron går så korta stunder så det är inte lika kinkigt med den.
Det man gjort är att man kopplat ett grenuttag i ett gammalt vägguttag i köket. Det är klart att det är möjligt att någon återanvänt ett gammalt uttag och lagt på spisgruppen. Men det ser mer ut som minsta möjliga insats beträffande elen. Jag skulle gissa som jonaserik att uttaget ligger på grupp 19.
Passa på någon gång när du använder ugnen att känna efter om grenuttaget blir varmt. Antagligen är det ingen panik. Men jag skulle lägga det på att göra-listan att få ugn och mikro anslutna utan grenuttag.
Passa på någon gång när du använder ugnen att känna efter om grenuttaget blir varmt. Antagligen är det ingen panik. Men jag skulle lägga det på att göra-listan att få ugn och mikro anslutna utan grenuttag.
Om det uppfyller reglerna som gällde när det utfördes finns det inga krav på att byta ut det. I kök har det länge varit krav på jordat. Skulle du ha ojordade uttag i köket var det troligen inte ok ens när det byggdes. Ibland förekommer lite luddiga gränser när kök och matrum sitter ihop och och det är jordat i kök men ojordat i matrum.
Är uttaget på bilden ojordat är det troligen inte ok att lämna det som det är. Är det jordat är det bara en stark rekommendation att göra dig av med grenuttaget.
Är uttaget på bilden ojordat är det troligen inte ok att lämna det som det är. Är det jordat är det bara en stark rekommendation att göra dig av med grenuttaget.
Vad är orsaken till att du frågar? Varför vill du spara köket om du skall byta resten? För att sammanfatta:
1. Om elen i köket uppfyller de regler som gällde när det byggdes finns det inga krav på att dra om den vare sig du renoverar köket eller byter el i övriga huset.
2. Om elen i köket är ojordad så uppfyller den så gott som säkert inte reglerna som gällde när det byggdes. Då måste du dra om det.
3. Min rekommendation som inte har med lagar utan säkerhet att göra är att se till att koppla in ugnen utan grenuttag.
1. Om elen i köket uppfyller de regler som gällde när det byggdes finns det inga krav på att dra om den vare sig du renoverar köket eller byter el i övriga huset.
2. Om elen i köket är ojordad så uppfyller den så gott som säkert inte reglerna som gällde när det byggdes. Då måste du dra om det.
3. Min rekommendation som inte har med lagar utan säkerhet att göra är att se till att koppla in ugnen utan grenuttag.
A Ari11 skrev:
Du kan anmäla det som ett fel då säkringen går troligen ifall du kör ugn och micro samtidigt. Testa grillfunktionen. Sen beror de lite på hur kraftfull micron är .
Läs beteckningen på ugnen vad det är för säkring som rekommenderas
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Min rekommendation är att anlita en kvalificerad elektriker. Borde inte ta mer en max två timmar att få ordning på detta enligt gällande elstandards och du kan bruka mikro och ugn samtidigt om du vill utan att säkringar löser.
Från egen erfarenhet är jag mycket glad att vi gjort just detta för kök och tvättstuga, se till att det är lastbalanserat så man tex kan köra alla köksmaskiner samtidigt i köket, och två tvättmaskiner plus torktumlare parallellt i tvättstugan. Detta på 20 A huvudsäkringar (vi har inte medvetet kört exakt allt samtidigt inkl hårtorkar, svetsaggregat och IR-värmare men du fattar poängen).
Inga huvudsäkringar har löst på senare år kan jag säga och knappt några 10A eller 16A heller tack vare bra lastbalansering och det är inget du kan fixa som glad amatör.
Från egen erfarenhet är jag mycket glad att vi gjort just detta för kök och tvättstuga, se till att det är lastbalanserat så man tex kan köra alla köksmaskiner samtidigt i köket, och två tvättmaskiner plus torktumlare parallellt i tvättstugan. Detta på 20 A huvudsäkringar (vi har inte medvetet kört exakt allt samtidigt inkl hårtorkar, svetsaggregat och IR-värmare men du fattar poängen).
Inga huvudsäkringar har löst på senare år kan jag säga och knappt några 10A eller 16A heller tack vare bra lastbalansering och det är inget du kan fixa som glad amatör.
Anmälas som fel?? Till vem?K Knight skrev:
Detta är om jag fattat rätt en villa som är köpt och nya ägaren TS "tog för givet" att då de bytt köket även dragit om all el i köket. Bara bita i det sura äpplet och låta de som drar om resten i huset även snygga till i köket och då kanske passa på att få uttag som går att använda samtidigt.