Jag har en gammal trefasbrytare som suttit vid en vattenpump. Nu när pumpen sedan en tid är borta valde jag att sätta upp tre vanliga 220 V uttag efter brytaren istället (ett per fas). Problemet är att brytaren nu slår ifrån om jag kopplar in något i valfritt uttag som är lite energikrävande (1200 W eller så). Vad kan vara fel? Ska jag bara ta bort brytaren och gå direkt till uttagen istället? Tacksam för förslag.
Bifogar en bild på brytaren.
 
  • Öppet elektriskt skåp med en gammal trefasbrytare, ledningar anslutna till terminaler, installationsdetaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det är nog inget fel utan den verkar fungerar alldeles utmärkt!

jag tror att det är en motorskyddsbrytare som löser ut om det är obalans i belastningen mellan faserna (inställningsskruv nere till höger)

men svårt att se någon glädje med ha den kvar när man har enfasiga belastningar
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
S Smogmannen skrev:
Jag har en gammal trefasbrytare som suttit vid en vattenpump. Nu när pumpen sedan en tid är borta valde jag att sätta upp tre vanliga 220 V uttag efter brytaren istället (ett per fas). Problemet är att brytaren nu slår ifrån om jag kopplar in något i valfritt uttag som är lite energikrävande (1200 W eller så). Vad kan vara fel? Ska jag bara ta bort brytaren och gå direkt till uttagen istället? Tacksam för förslag.
Bifogar en bild på brytaren.
Det är förmodligen en säkringsbrytare, inte bara en brytare. Ta bort och sätt en dosa istället.
 
  • Gilla
Smogmannen
  • Laddar…
harka harka skrev:
det är nog inget fel utan den verkar fungerar alldeles utmärkt!

jag tror att det är en motorskyddsbrytare som löser ut om det är obalans i belastningen mellan faserna (inställningsskruv nere till höger)

men svårt att se någon glädje med ha den kvar när man har enfasiga belastningar
Ahaaa, så om jag bara belastar en fas så ska den lösa ut. Då får det bli en vanlig kopplingsdosa stället för brytaren :)
Tack för svar.
 
Om du belastar en eller flera faser spelar ingen roll. Det är ett motorskydd som sitter där som löser om strömmen i någon fas överstiger 2.4 A.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det är ett helt vanligt motorskydd som har skyddat pumpmotorn från överbelastning och fasbortfall

Nej, den ska lösa ut om en eller flera av de tre faser är för högt belastade, finns ingen intelligens att den ska känna någon skillnad.
På bilden ser de ut som skruven/vredet nere till vänster är ställt på 2,4 A så en belastning på ca 550 W kan anslutas per fas/uttag.
Ta bort brytaren men se till att nollan är ordentligt ansluten, check, double check, and recheck.

Protte
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Att dessa motorskydd kan reagera på fasbortfall av en fas beror väl på att om en fas "försvinner" så går strömmen upp på de två kvarvarande!?

Den enda "intelligensen" är väl 3 st termiska utlösare av bimetall?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att dessa motorskydd kan reagera på fasbortfall av en fas beror väl på att om en fas "försvinner" så går strömmen upp på de två kvarvarande!?

Den enda "intelligensen" är väl 3 st termiska utlösare av bimetall?
Just den typen på bilden har avkänning och utlösning individuellt per fas det syns tydligt med piggarna på varje bimetall som kan böja sig upp mot bommen tvärs över mot mekanismen. Däremot är det på många senare vanligt med sk differentialutlösare så att även skillnad mellan faserna långt under inställd ström kan lösa ut. Det är bra om man vill kunna rädda motorer som går med något fel vid dellast.

Sen är det ju vettigt att TS får bort den oavsett funktion. Kabelinföringen och anslutningen nedtill verkar varit svår och inget bra och lyckat resultat där kan bara bli bättre med ny dosa.
 
  • Gilla
harka och 2 till
  • Laddar…
E
Snyggt, lägg gärna upp bilder @GK100, detta är fina grejor.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.