Hej,

Jag ska byta ut den av tidigare ägare hobbyinstallerade elinstallationen och sätta nätverksuttag i vårt fritidshus. Huset har delvis plintgrund, delvis krypgrund som är åtkomlig. Delar av huset har kanalisation och dosor, delar som är utbyggda saknar detta. Jag anlitar en elektriker som gör själva elinstallationen men han låter mig själv göra det tidsödande arbetet att sätta in dosor och dra slang i krypgrund och på vinden.

Just denna utbyggda del av huset står på plintgrund. Jag ska få in två dosor, en till eluttag och en till nätverksuttag. Undertill är delen mde isoleringen öppen. Detta lär behöva åtgärdas framgent. När jag drar ned slangen är det dock praktiskt, eftersom ingen håltagning nedåt behövs. Frågan jag ställer mig är hur jag ska göra med dosorna. ROT-dosa? Göra håltagning för en VP-2-dosa? Eller byta ut skivan? Den är bara 117x80x7 mm spånskiva. Golvlisten ska bytas, jag får försiktigt ta loss dörrkarmen. De nya dosorna kan fästas ordentligt bak på skivan innan jag sätter upp den. Jag får också vara försiktig när jag återinstallerar bredbandsenheterna, eftersom det är fiberkabel.

Vad rekommenderar ni? Ser ni några kloka möjligheter jag inte ser?

• Vägg under renovering med öppen isolering och gammal elinstallation inklusive bredbandsenheter och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen isolering under plintgrund med spindelnät och smuts, plats för dragning av elkabel och installation.
    Skapa konto
E
Vad är understa bilden, ser inte helt fräscht ut.?
Du kan även ta ner skivan och göra det ordentligt, med VP-2 som du skrev. Dra med några extra rör om det är möjligt.
Går du med slang på kalla sidan isoleringen behöver du vidta åtgärder för att undvika kondens i dosor och central.

Nedersta bilden är tagen underifrån marken där det är plintgrund och visar i mitten där det är isolering att det är öppet mot väggen underifrån. På ena sidan är det en altan. Det svarta ser ut att vara målarfärg. Ytterligare bild på detta kommer här. Diverse skräp har fastnat i spindelväv.

• Vy underifrån av en plintgrund med öppen isolering och skräp i spindelnät vid en altan.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.